Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Jeg tror nok jeg kommer til å satse på begge deler på v3 av beyond-sanity.com... Man vet jo aldri hvem som titter innom ;) Største «problemet» er jo uansett oversettelsen, på grunn av at siden kommer til å være statisk. Men oversettelse er jo ikke akkurat noe stort problem det heller, ser på meg selv som dyktig i engelsk, det samme sier et par engelskmenn jeg har på msn :p;)

Men om man ikke satser stort, vil det nok holde med norsk, ja :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til de som har sider de bruker til å formidle at de selger webutviklingstjenester:

Hvilket språk bruker dere..? Er det behov for å bruke engelsk, eller vil norsk fungere på de fleste sider..? Dette kommer selvsagt an på kundegruppe, noen har flere kunder (demoted.org f.eks) enn andre, men åssen er deres erfaringer..?

jeg har norsk. men jeg er ikke proffesjonell heller da.

tror faktisk norske kundel liker best å handle fra norske sider. enda bedre noe mer lokalt en det og. det samme gjelder sikkert utlendiger også, de liker nok best å handle på sider med sitt språk.

har demoted.org hatt noen utenlanske kunder?

Lenke til kommentar

CV'en min lagde jeg både fordi det var litt spennende å prøve og fordi jeg tror det kan skaffe meg en jobb. Før sommeren var jeg rundt i hele byen og spurte etter jobb, men det var ikke en eneste ledig bare for sommeren en gang. Kompisen min printet ut en CV som han delte ut på diverse butikker sammen med formell jobbsøknad, og han fikk jobb. Eneste "årntlige" arbeidet jeg har hatt var en midlertidig jobb hos firmaet til pappa, som kontormøbelsammensetter. Det var jeg helt til det ikke var flere kontormøbler å sette sammen. Jeg har laget CV'en mest med tanke på hjemmeside- og datarelatert arbeid da, det er liksom det eneste spesielle jeg kan utenom skolen. Dessuten har jeg hatt betalte oppdrag, så jeg kan bruke referanser derfra.

Ja, grunnkurs er 16/17 år.

Edit: Leif

Edit 2: Jeg ville før satset på engelsk men så fant jeg ut at det er ingen som bryr seg om hva jeg skriver likevel, så da ble det norsk. Men nå tror jeg jeg skal lage en felles gompen side som er både blogg og portfolio, den blir sannsynligvis på engelsk siden jeg har en del venner og klankompiser i England og Canada som har lyst til å lese og. Det er jo god trening å skrive på engelsk og da! Dessuten blir det av en del firmaer sett på som mer seriøst, det finnes jo de som skriver engelske mailer og rapporter innad i egne firmaer og, her i Norge.

Endret av g0mpen
Lenke til kommentar

Hei og hopp!

Nå driver jeg å lager mitt første tabelløse design (:w00t:), men da har det selfølgelig(?) dukket opp et problem, faktisk flere problemer.

Jeg får ikke dette helt til nei, det blir faktisk ikke et design i det hele tatt.

Jeg har da skrevet litt kode, men så sitter jeg faktisk helt fast.

Designet skal egentlig se sånn ut. Som dere kanskje skjønner så skal den gå 100% ut til sidene.

Men dette sitter jeg igjen med :whistle: Som imo er ganske ulikt fra sånn det egentlig skal være.

her er direktelink til CSS-fila.

Om noen vær så snill kunne ha hjulpet en liten stakkar som meg så hadde jeg blitt evig takknemlig :love:

(som sagt jeg er nybegynner, så please ikke slakt meg :blush:)

edit: Jeg skal endre header, typografi osv. etterhvert, men nå er første prioriten å få opp designet.

Endret av Stish
Lenke til kommentar
*Prøve seg med en post*

Finnes det en min-width-funksjon for divs som funker for Opera, FF og IE, eller eventuelle hacks som gjør det mulig?

min-width: 200px;
width: auto !important;
width: 200px;

Kort forklart: IE støtter ikke min-width, men "overflower" innholdet som om det ikke skulle være satt noen bredde, også dersom man faktisk setter bredde. !important betyr egentlig prioritert verdi, men det skjønner ikke IE når de står innenfor samme stilregel (IE leser uansett den siste). De andre nettleserene leser !important-verdien riktig, dermed har man en godt fungerende "hack".

EDIT: Må lære meg å skille mellom høyde/bredde.

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar

Takker. Det fikk sida mi til å se en hel del bedre ut i mindre oppløsninger.

Men jeg fikk egentlig ikke løst det problemet jeg opprinnelig ville løse: Jeg har en høyremeny som er laget av divs og består av to bokser. Så har jeg hovedinnholdet på sida i en annen div. Men når jeg senker størrelsen på IE-vinduet, så skyver den hovedboksen min nedover, og høyremenyen legger seg over. I Opera og FF så først forminsker den tekstboksen til hovedinnholdet, frem til den kommer til min_width. Da stopper hele forminskningsprosessen opp og du får scrollbar. Slik jeg vil ha det.

Det som gjør det enda mer kjipt er at IE faktisk også velger å beholde en min-width på selve kontainerboksen alt sammen ligger i, slik at den på høyre side får et stort hvitt område, mens menyene ligger oppå innholdet. Akk :/

Lenke til kommentar

Lager en enkel side til et prosjekt på skolen. Men, problemet er at list-style-image: url(img/buttons/printer.gif); ikke vises/fungerer i andre nettlesere enn IE/Opera. Jeg, såklart, testa ikke dette underveis og fant dette ut nettopp. Hvilke alternativer har jeg?

Kan jo sette et bilde foran lenkene i div#topmen istedet, men.

Lenke til kommentar
Takker. Det fikk sida mi til å se en hel del bedre ut i mindre oppløsninger. [...]

Det blir vel ikke helt korrekt, men du kan legge til et element med en fast bredde, og en høyde på 1px inne i kontaineren.

Bredden på dette elementet kan for eksempel være 760px, og da får alle som har et mindre vindu enn 760px en horisontal scroll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...