Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*snip*

Men marginen hører fortsatt til det aktuelle elementet... Det er ikke bare luft som plutselig kommer, marger er faktisk avhengige av elementene. Dermed vil jeg si at den plassen bredden og margen til element tar er den samlede bredden, og ikke bare width i CSS. Samme med height.

Jeg gir meg... :p Orker ikke krangle lenger... hehe

 

Men når jeg tenker meg om har vel egentlig begge rett, det kommer bare ann på om man regner margin med størrelsen eller som et eget element på en måte...

Lenke til kommentar
betyr ikke margin marg? isåfall er det upassende da.. ?

en marg i skoleboka er jo en del av siden.

Den margen i en skrivebok på skolen er jo en indre marg, dvs padding. Ser ikke så mange ytre marger (margin) på en skrivebok, men..

 

Husk at det er forskjell på å være en del av, og det å tilhøre..

 

Margin tilhører elementet, men er ikke en del av selve elemenetet (am I right..? )

Lenke til kommentar
Margin er en del av den plassen elementet opptar, punktum.

Ja, det gjør det, men her er det snakk om det påvirker selve elementets bredde, det mener jeg det ikke gjør, fordi elementet er i mine øyne fra kant til kant vertikalt/horisontalt på boksen (om du vil).

 

|---element---|

---|element|---

 

Blir vel kanskje en definisjonssak, og spørs vel kanskje hvordan du ser det.

En div blir i mine øyne ikke 10px lengre om en gir den 10px margin fra venstre, slik jeg ser det, der div er elementet i dette tilfellet.

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar
Den margen i en skrivebok på skolen er jo en indre marg, dvs padding. Ser ikke så mange ytre marger (margin) på en skrivebok, men..

har aldri hørt om ytre marger før. det er jo ikke w3 som har laga det engelske språk så du kan jo ikke begynne derfra. hehe

 

men er det noe som heter indre og ytre marger så stemmer det sikkert.

trodde en marg alltid var på innsiden jeg. i virkeligheten vertfall.

Lenke til kommentar

På parkeringen uttafor her står min bil, en gammal sliten toyota, som er omtrentlig 160cm bred flg vognkort utstedt fra norske myndigheter, men plassen den opptar, (som jeg betaler punktlig leie for) er 240cm bred, er dette en del av bilen? ;)

 

Avstanden rundt et element er faktisk ikke en del av elementet, men det er; ja nettopp - en avstand, kunne sikkert brukt et annet navn, klaring f.eks. Men da er det ikke sikkert at typografer og sånne ville skjønt hva vi snakket om...

Lenke til kommentar
Argh... Hva har en bil med elementer i HTML å gjøre? Parkeringsplassen er der, uansett om bilen er der eller ikke. Det er ikke margen.

Skal aldri spørre et enkelt spørsmål her igjen. :p

 

 

Er forøvrig enig med det arve87 sier, da to divver med feks width 10px og margin-left 10px ved siden av hverandre faktisk tar opp 40px.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...