Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Derfor mener jeg at en nettside laget av et firma, er verdt mer enn en nettside laget av 15-åringen Sigleif, selv om sidene er identiske.

Er totalt uenig med deg - om sidene er identiske er de like mye verdt. Arbeidsvaner har da ingenting med det å gjøre. En annen side av saken er vel at webdesignermarkedet blir hardere når enhver «Sigleif» skal lage sider, uten å ha tatt utdanning og alt det der, i motsetning til de som har tatt utdanning. På den annen side igjen - utdanning trenger ikke reflektere kunnskaper og kreativitet...

Lenke til kommentar
Greia med profesjonelle firma, er at de antakeligvis har en rekke rutiner og gode arbeidsvaner.

 

Derfor mener jeg at en nettside laget av et firma, er verdt mer enn en nettside laget av 15-åringen Sigleif, selv om sidene er identiske.

Om sidene ser identiske ut, har identisk funksjonalitet (publiseringssytem, brukervennlighet osv), og femtenåringen tar en fjerdedel av prisen til firmaet - kva ville du valgt?

Lenke til kommentar

Satyrium: Når femtenåringen lager bedre sider da, som er bedre både på kode og design - og kan følge opp? Trur faktisk at det finst en del slike tilfeller. Om ikkje femten så skal du ikkje meir enn et par år oppover (nei, hinter ikkje til noke) for å finne slike tilfeller.

 

Litt anna sak, som går delvis på det samme:

Kun et av fem firma eg har maila ang. oldschool markup har svart for seg, og dei holdt på å legge om - positivt. Resten - mister all respekt for dei. Det er patetisk å ikkje kunne svare for seg som et firma, når en "17 år gammal drittsekk" mailer dei saklig angåande et høgst relevant og ganske viktig emne.

 

Har det at man er svært ung så masse å sei, når den aktuelle femtenåringen kan bevise at han lager bedre sider enn større webdesignfirmaer - og samtidig kan følge opp kunden?

Endret av arve87
Lenke til kommentar

Se hva jeg har skrevet da, jeg har tatt utgangspunkt i at sidene er identiske, og at Sigleif ikke har de samme rutinene.

 

Ikke sett alle firmaene i samme bås, selv om det helt klart er mange som må forbedre seg.

 

 

Edit:

Respekter bedrifter, selv om kodebiten er av lav kvalitet. Det er mye som må ordnes for at alt skal gå på skinner. Les http://www.sitepoint.com/books/freelance1/, så skjønner dere hva jeg mener.

Endret av satyrium
Lenke til kommentar

satyrium:

 

Å designe websider med strukturbasert HTML framfor tabeller veit både eg og du svært godt at ikkje er veldig vanskelig når du først har lært det. Derfor: Korfor skal du "tilgi" et firma som gjør det på den galne måten, når dei ellers er greie? Altså, alle firmaer som har respekt for seg sjøl burde jo nesten legge om kodevanane sine, og få et langt bedre resultat.

 

At man kan gjøre suksess uten veit eg godt, men det forandrer ingenting. Det vil vere å utnytte en kunde sin lave kunnskap innen emnet.

Lenke til kommentar

Men det er også stor forskjell på seriøse store firmaer, 15 år gamle Sigleif'er og menn/kvinner på 40 som starter egen bedrift men som ikke har peiling.. Og likevel håver disse inn titalls tusen kroner.. noe jeg synes er noget rart..

 

JEG ser hvorfor et firma helst vil ha en slik tjeneste fra et etablert firma som de kan være sikre på at er der, og ikke plutselig en dag går lei av web eller flytter for å gå på skole, eller begynner i en jobb og ikke tar seg tid til tidligere arbeidsgivere..

På en anna side, så synes jeg det er rart at firmaer ikke stiller større krav til kvaliteten og kvalitetssjekker det de skal kjøpe.. Vanlig ved innkjøp av andre ting (som f.eks. biler, kontorutstyr og lign) så gjør man en viss research for å finne ut hva man faktisk må ha og hva som er god kvalitet på det de skal kjøpe inn..

 

 

edit> men det er jo også en "myte" i yrket at ting er så enkelt.. "Det er jo bare å sette sammen en side...", og slikt er det mange som lever godt på..

Ang. det med større firmaer som leverer crappy produkter, så.. Kjenner flere som jobber med slikt i reklamebyråer.. Og den tankegangen de har er helt høl i huet..

Penger er alt (ikke SÅ rart.. det ER jo faktisk jobben dems, meeen..), og de har ikke problemer med å slenge sammen noe i frontpage/dwmx på 10 min som ser helt forjævlig ut, er tabell-"mockup" og er langt fra å validere, men "som funker.." og ta 10-15k for det.. oO

 

En råtten bransje... :no:

Endret av cfenzo
Lenke til kommentar
JEG ser hvorfor et firma helst vil ha en slik tjeneste fra et etablert firma som de kan være sikre på at er der, og ikke plutselig en dag går lei av web eller flytter for å gå på skole, eller begynner i en jobb og ikke tar seg tid til tidligere arbeidsgivere..

 

Poeng - men da er ikkje lenger sigleif i stand til å følge opp kunden - noke eg hadde rekna med at han gjorde over her ;)

 

På en anna side, så synes jeg det er rart at firmaer ikke stiller større krav til kvaliteten og kvalitetssjekker det de skal kjøpe.. Vanlig ved innkjøp av andre ting (som f.eks. biler, kontorutstyr og lign) så gjør man en viss research for å finne ut hva man faktisk må ha og hva som er god kvalitet på det de skal kjøpe inn..

 

Det som er vanskelig her er vel at du må ha litt meir peiling innen emnet, og vite ka du skal sjå etter for å finne ut om ei webside har bra eller dårlig kode, funksjonalitet osv.

Lenke til kommentar
Men merk deg at det bør vere ei "leikeside", med tanke på at den er ikkje særlig vennlig for folk med IE eller lav oppløsning

hvis det ver det at jeg solgte den du tenkte på så var det denne versonen jeg solgte. vil de ha den så kan de få den, da er det demmes problem at den er smal.

 

@N*; du kan jo lage en CSS Zen Garden side ut av det. Det hadde sikkert slått ann ...

slår det an når den ikke funker i ie da?

jeg kan sikkert fikse en ie-verson hvis det er noe som heter position:none; eller?

tenkte på !important og sånn. hvis det blir noe csszengarden så lager jeg en ny i samme stil. og da skal jeg få z-index til å funke.

 

og takk for koslige kommentarer alle sammen :w00t::dribble::D

 

edit: er visst litt sent ute med å svare :blush:

Endret av N*
Lenke til kommentar
@N*; du kan jo lage en CSS Zen Garden side ut av det. Det hadde sikkert slått ann ...

slår det an når den ikke funker i ie da?

jeg kan sikkert fikse en ie-verson hvis det er noe som heter position:none; eller?

tenkte på !important og sånn. hvis det blir noe csszengarden så lager jeg en ny i samme stil. og da skal jeg få z-index til å funke.

CSS Zen Garden har en kategori som heter Special Effects. Der trenger ikke websiden fungere i Internet Explorer. Det er mer en sånn ekperimentel del.

 

BTW. Take a look!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...