Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom til å tenke på... Det er ganske snodig hvordan trendene i denne delen av

forumet forandrer seg. Siden jeg kom hit i februar i år har det utviklet seg en

aggressiv holdning mot tabellayout, i tillegg til omfattende godsnakk om XHTML og

hvorfor alle i hele verden burde kombinere XHTML og CSS for å lage layouts som

kan vises på mobiltelefoner.

 

Men jeg synes det er litt snodig at når man først har klart å overbevise en ganske

stor mengde mennesker om at det er XHTML som er den kodestandarden

man bør følge, så går man tilbake på det og kritisererer heller folk nettopp fordi de

skriver XHTML selv om de kanskje ikke trenger de XML-fordelene XHTML gir.

 

Jeg vil bare si at jeg mener at det eneste argumentet som gir grunnlag for kritikk

av kode (mener ikke tabellkode og ustrukturert kode her) er argumentet at

koden eventuelt ikke validerer, i mine øyne blir det rett og slett for dumt å

begynne å kritisere folk for bruk av den siste kodestandarden fremfor en eldre en.

 

Personlig skriver jeg kun kode etter XHTML-standarden, fordi jeg også har lekt meg

litt med XML og derfor har vent meg til syntaksen. Jeg tviler på at jeg gidder å gå

tilbake fra XHTML 1.1 til HTML 4.01, det blir for meg å gå et par store steg tilbake.

 

 

Noen må også pushe Microsoft til å lage en standard-vennlig nettleser. Da synes

jeg det blir feil å kritisere disse for å skrive kode som dagens dårlige nettlesere

(les: IE) ikke liker så godt som HTML 4.01. Jeg sover godt om natta selv om IE ikke

får servert application/xhtml+xml av meg, liksom.

 

Edit: Kunne misforstås.

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke det er mulig å pushe ms til å utbedre IE. Det er en fastlagt politikk fra deres side at IE ikke skal prioriteres, siden den er for tung og integrert. Alle ressurser går på neste windoews, som vil ha en nyere og lettere utbyggbar motor for nettbasert innhold. Denne skal etter sigende støtte det som er av standarder når den kommer.

Lenke til kommentar

Lokaltog: Jeg mener at XHTML bare bør brukes av folk som forstår språket, og du er en av de få som gjør akkurat det. :thumbup: Jeg har på ingen måte prøvd å kritisere folk som deg og SirIce, men føler det blir galt når de fleste bruker XHTML bare pga X-en fremst, og i tillegg serverer text/html til alle nettlesere.

 

Jeg har aldri oppmuntret nybegynnere til å starte med XHTML, etter at jeg leste http://hixie.ch/advocacy/xhtml for temmelig lenge siden.

Lenke til kommentar

Trur nok eg havner i den brukergruppa som bruker XHTML kun fordi det er kult - men er usikker på ka eg skal svare der igrunn. Aner ikkje korfor eg begynte å bruke XHTML, men eg begynte med det - og har vennt meg til det, og liker igrunn å måtte ha alt 100% riktig for at det skal funke.

Dessuten - når det blir sendt som application/xhtml+xml, så vil du få beskjed når dokumentet ikkje lenger validerer - og eg synest faktisk det er en praktisk funksjon.

 

Men en ting Lokaltog:

Er vel skjelden det blir hets mot folk som bruker HTML (4.01 strict) istede for XHTML her på forumet. Trur alle er fornøyde så lenge det blir litt struktur over koden ;)

(oppfatta eg deg riktig?)

Lenke til kommentar
Men en ting Lokaltog:

Er vel skjelden det blir hets mot folk som bruker HTML (4.01 strict) istede for XHTML her på forumet. Trur alle er fornøyde så lenge det blir litt struktur over koden ;)

(oppfatta eg deg riktig?)

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=3319650

 

Ikke hets, men likevel... Synes det blir feil å kritisere standarden man skriver kode etter. (Slik er jeg! :blush: )

Lenke til kommentar

Vil med dette si at dette blir mitt siste innlegg her inne på forumet. Litt fordi jeg ikke føler jeg har så mye å bidra med som før, og det lille jeg har kan andre fint fylle inn. Og for det andre er jeg i grunn blitt relativt drittlei alt som har med webdesign å gjøre. Jeg har ganske enkelt fått nok.

 

EndeligFerie.com kommer sakte men sikkert til å dø en stille død, noe som gjør at jeg allerede nå skifter msn-adresse til [email protected]. De som kun "bruker meg" til å få kritikk på sidene kan da egentlig la være å legge til den nye adressen ;) Det er derimot helt greit å om det er andre ting dere vil ta opp, dere er jo en flott gjeng alle sammen :p

 

All ære til dere som kommer opp med nye design og nye hver uke, men får meg blir det som å løpe etter en buss jeg aldri kommer til å ta igjen. Motivasjonen for i det hele tatt å lage noe kreativt med koder og design er ganske enkelt borte, og vil sannsynligvis ikke dukke opp med det første. Jeg avskriver dermed ikke helt at jeg kommer tilbake, men ser egentlig ikke helt at det skal skje i skrivende stund.

 

Jeg er i hvert fall av den mening at hvis jeg ikke går hundre prosent inn for ting, så er det egentlig bortkastet tid. Og dermed så er det bedre å finne andre områder å satse på.

 

Jeg vil til slutt i hvert fall takke de av dere som har vært behjelpig med koder/design når jeg har trengt det, og håper at jeg har bidratt litt motsatt vei, om ikke til akkurat de som har hjulpet meg, så i hvert fall til webdesigndelen av forumet som helhet. Det har blitt noen kritikker jeg har gitt på websider, og jeg har i hvert fall skrevet min mening, fremfor å lese hva andre har skrevet før meg.

 

Så, lykke til videre med fremtidige prosjekter, og fremfor alt; God Jul & Godt Nyttår!

 

Stein

 

PS: Til enden, mulig dette var off-topic så det holder, da beklager jeg det, men bedre å slenge inn et innlegg her enn å svare tusen på andre måter ;)

Endret av Sigmoideus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...