Simon Zimmermann Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Noe annet som slo meg.. bruker du ttf filer på serverside og genererer bilder på de headingene med PHP? Ja, han gjør nok det. En annen mulighet er jo å bruke sIRF, noe som forsåvidt har blitt nokså populært i det siste også. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 For å gå helt OT her, har du slutta å blogge, Waldemeister..? Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 For å gå helt OT her, har du slutta å blogge, Waldemeister..? Kaffepause ... I'll be back! Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Lokaltog, bare ett lite tips: i stedet for å slenge på rel="external" på alle outside-links, sleng inn dette i CSS-fila di: *klippe* Hehe, jeg vet om den løsningen også! Men fordi jeg skal bruke SitePoints geniale åpne-i-nytt-vindu-ved-hjelp-av-javascript-metode så hiver jeg opp rel=external på alle linker som er eksterne og som skal åpnes i et nytt vindu. Snack det der Lokaltog, mulig teksten under hver heading (kategori, dato og klokkeslett) ble litt for mørkt, klarer ikke lese det noe særlig. Noe annet som slo meg.. bruker du ttf filer på serverside og genererer bilder på de headingene med PHP? Artig den "footer" som er transparent i bunnen, men kunne kanskje vært annerledes. Hva med en kaffekoppmerke (google søk)? Teksten under headingene skal ikke være så veldig synlig og fremtredende (mener jeg), men jeg kan godt gjøre den _litt_ lysere likevel. Selvfølgelig bruker jeg dynamiske headere som genereres serverside! Er enklest og ser penest ut på den måten. Har forresten oppgradert scriptet til blogg.lokaltog.net slik at det krever mindre ressurser og gir bedre resultat. Takk for tipset, det kan jeg godt forsøke! (Når jeg kommer hjem fra stygg særemnetentamen i dag, that is.) Lenke til kommentar
enden Skrevet 10. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2004 For å gå helt OT her Synes alle går helt OT for tiden jeg... Noen som vil ha julestenging av kafeen eller? Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Æsj, får det ikke til. Har valgt dette til alle diver som har med hele greia og gjøre. Har #wrap, #container og #content. Skal det settes på alle? Enn med body, html ? Du har lest denne, regner jeg med? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 For å gå helt OT her Synes alle går helt OT for tiden jeg... Noen som vil ha julestenging av kafeen eller? Hm.. Nei, men finner ikke så mye OT de 3 siste sidene heller.. Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 For å gå helt OT her, har du slutta å blogge, Waldemeister..? Jeg vil ikke si jeg syns det var så OT, om Waldmeister har slutta å blogge kan vel regnes som webrelatert? Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 @Lokaltog: Er du blitt inspirert av "søylene" til overklokking.no eller? Ellers var den fryktelig lite IE-vennlig. Bra! Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Ellers var den fryktelig lite IE-vennlig. Bra! Kan noen fortelle meg hvorfor dette er bra? Å ødelegge opplevelsen av websiden til en meget stor brukergruppe. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Waldmeister: IE-brukere utgjør bare knappe 15% av treffene på de to domenene jeg bruker, så at det er en "stor brukergruppe" tror jeg ikke man kan si. Det er nettopp derfor at jeg har besluttet for meg selv at IE-brukere får leve sitt eget liv i bloggen min, akkurat nå følte jeg nemlig et ganske stort ønske om å sjekke hvor kraftig CSS2(/3) og skikkelig PNG var. Tidligere var det ikke fullt så viktig for meg å tilpasse sidene mine helt til Opera/ FireFox, da disse nettleserne utgjorde mindre enn 15% på sidene mine. Nå er det omvendt, og derfor er det ikke fullt så viktig for meg å tilpasse sidene mine for IE- bruk. Jeg er lei, rett og slett. Føler at IE er en klamp om kreativitetsfoten min. Derfor er min designfilosofi (til personlige webdesign, selvfølgelig) heretter å gi litt blanke i IE og heller gjøre ting så fancy som jeg klarer med den nyeste teknologien. Er det ikke et argument at selv om IE6 er den nyeste versjonen så bruker den utgammel teknologi kanskje? Slik jeg ser det så har Internet Explorer utspilt sin rolle som nettleser på mine websider. Flere enn meg som tenker slik? Endret 10. desember 2004 av Lokaltog Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 IE-brukere utgjør bare knappe 15% av treffene på de to domenene jeg bruker [...] Når jeg lager websider så vil jeg at den skal være pen å se på for de aller fleste som besøker siden. La oss si at 1000 brukere besøker websiden din på en måned. Dvs. 150 av de tusen får et "Warning skilt" opp i nettleseren sin. Den mest sannsynelige reaksjonen fra det vil nok være at IE-brukeren rett og slett forlater websiden[tror jeg]. Hvis det er den effekten du har lyst å oppnå så vil sikkert IE også synke på statistikken, men ikke fordi folk har byttet til noe bedre. Jeg kan forstå hvorfor du har lyst til å utnytte mulighetene CSS, PNG etc. har, men jeg kan ikke forstå hvorfor du har lyst til å ødelegge websiden for en gruppe brukere. Jeg kan faktisk ikke skjønne hvordan «IE-brukere utgjør bare knappe 15%» er et godt argument i det hele tatt. Det er mulig at det hjelper å ha en sånn holdning mot IE-verden for at den endelig skal gjøre noe med nettleseren sin, men jeg tror ikke det. Jeg synes det er nesten like arrogant som å f.eks. utelate alle blinde fra nettsiden e.l. Jeg er fult klar over at det er din egen personlige blogg det er snakk om og du får selfølgelig lov til å gjøre akkurat hva du vil med den, men jeg stusset rett og slett over holdningen. Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Waldmeister og Lokaltog er inne på noe begge to Å tvinge de 15% IE brukere til å få en side som absolutt ikke ser ut, selv om du gir dem en kraftig warning om at de må anskaffe seg en ny nettleser, kan være kroken på døra for 15% av dine lesere Men at du bare har 15% IE brukere forteller litt om statistikk. Men, jeg ville nok hatt denne prosenten en del lavere før jeg ville valgt å oppgradere site som utnytter det siste i CSS osv. Om det er kritisk at du mister 150 lesere (om du skulle hatt totalt 1000 unike lesere), er kanskje en annen sak. Men driver du f.eks en firmaside eller bedre; en webshop, så tviler jeg på at du vil være villig til å miste 150 kunder. Da er det bedre å vente til denne prosenten blir betydelig lavere. Og jo flere unike "kunder" en webshop har, så vil denne prosenten gjelde langt flere, selv i små verdier. Så om du har 20000 unike brukere, så vil selv 1% bety 200 kunder som kanskje du må si farvel til. Men til en personlig hjemmeside, så er det vel samme f*** Endret 10. desember 2004 av FuLu Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Litt morsomt at Lokaltog har snudd litt på det som før var (og fortsatt er) en realitet på MANGE sider for oss ikke-IE brukere... (og de folka sier "nei.. prosentdelen av ikke-IE brukere er så lav, så de kan vi stenge ute..) Jeg ble faktisk så sent som i dag for noen min. sia stengt ute av en motorola-side.. Fikk en url av en kamerat som skulle kjøpe seg ny tlf.. og jeg fikk, i opera, kun opp en 404-side.. og så så jeg i adresselinja, og siste variabelen var templateName=browsererror .... "jeeej"... hurra for motorola.. (og ja.. overraskende nok.. sia funka fint i IE..) Endret 10. desember 2004 av cfenzo Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Eg har ingenting i mot å "sperre ute" IE brukere, igrunn. Om folk som sitter med IE får mange nok advarsler om at IE er en dårlig nettleser, og har lite muligheter osv - så vil fleire og fleire bytte - som selfølgelig er positivt! Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 *snip* Det blir bare for teit når store selskaper skal sperre andre enn IE-brukere ute... Nå kommer det vel an på hva slags sperre som er lagt inn, men jeg oppdaget en gang i Opera at hvis jeg satte den til i identifisere seg som IE kom jeg inn på siden, som jeg ikke hadde kommet inn på før jeg gjorde dette Teit er det i allefall uansett... Sånn som Lokaltog har gjort det er jo greit, da IE-brukere fortsatt vil kunne se innholdet, så de er ikke heeelt utestengt. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 På en måte er det fristende å «boikotte» IE ut ifra politiske og moralske/etiske meninger, men det vil også gjøre siden utilgjengelig fra de fleste bibliotek, automater og etater/institiusjoner. Lenke til kommentar
prøvekanin Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Skrev nå nylig en artikkel på sida mi om en WYSIWYG-editor som følger webstandarder. Kan jeg få høre noen synspunkter om dette ol.? Les gjerne artikkelen. PS! Jeg vet at kommentarboksen nederst bøgger i IE . Endret 10. desember 2004 av prøvekanin Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 På en måte er det fristende å «boikotte» IE ut ifra politiske og moralske/etiske meninger, men det vil også gjøre siden utilgjengelig fra de fleste bibliotek, automater og etater/institiusjoner. Nettopp, det er det som er poenget. Jeg vil gjøre websiden min tilgjengelig for alle som måtte ønske å besøke den, uannsett verktøy. Det her er jo en helt idiotisk holdning «Vi liker ikke Internet Exploerer, så da stenger vi alle som bruker det ute». Da er man plutselig like teit(om ikke teitere) enn de selskapene som stenger ut alt annet enn IE. Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) Synest lokaltog var litt morsom her jeg. Og han har mange gode poeng, men samtidig er heg enig med Waldmeister med at vi ikke skal synke like lavt som de som lager websider for IE. Endret 10. desember 2004 av Skomaker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå