Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, man kan jo (i nyere versjoner av windoze) fjerne IE, eller dvs, man kan ta bort det grafiske brukergrensesnittet til IE, og ikke de delene som er sammenflettet med operativsystemet, var vel noe rettssak og greier som sa at MS` integrering av IE i operativsystemet var brudd på en eller annen konkurranselov, så da måtte MS gjøre det mulig å "fjerne" IE slik at brukerne følte at de hadde et reelt valg... men, det som ble gjort var å åpne for å ta bort den delen av IE som man bruker til å surfe på internett med, resten av funksjonene ligger å surrer i bakgrunn, og KAN misbrukes via andre applikasjoner, men selvfølgelig: alle problemer som er relatert til selve nettleserfunksjonen til IE går rett i søppelbøtta sammens med browseren, selv om man bare har valgt en annen nettleser som default.

 

Det er allikevel verdt å bemerke seg at IE er der, selv om du ikke ser den, også om du har valgt å avinstallere det grafiske grensesnittet.

Lenke til kommentar
At IE blir åpna via msn stemmer, i alle fall nesten. Om du trykker på den mail-inbox-linken i msn så blir den åpna i IE. Hvis du ikke har instalert en plugin som overstyrer det da

Hos meg åpner det seg i Outlook Express.

--------

 

 

Tror aldri MS vil gå med på å la folk få avinstallere IE helt. Dessuten er vel deler av programmet sentralt i Windows? F.eks er Norton avhengig av IE.

 

OT: Min Blokkokopter-score: :p

post-76-1101731171_thumb.jpg

Lenke til kommentar
På hvilken måte er Norton avhengig av IE

Om ikke direkte av Internet Explorer så i alle fall av deler av dette. Mener jeg har lest det på symantec.com, og dessuten: For en tid siden (rettere sagt all tiden før jeg installerte SP2) fungerte nemlig min IE bare delvis, og det lagde total katastrofe i Norton Internet Security. Ingenting fungerte (det har med scriptteknologien å gjøre, Norton bruker noe som IE har tror jeg).

 

Og du har kraftig rett i at ingenting av dette er relevant i denne tråden, så kanskje vi skal stoppe å snakke om dette :) (men jeg kan ikke dy meg: 5000 i blokkokopter? :eek: )

Lenke til kommentar
Dette har fryktelig lite med temaet å gjøre, men hvorfor har du endret avataren din PoleCat? Den forrige var jo så søt. Den nye er litt skummel  ;)

Tror han har fått half-life 2 på hjernen eller no ;)

<-- Juleavatar! :xmas:

 

<offtopic>Fyttihelvutte! Rammstein ruler på høyt volum \m/</offtopic>

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Hmm, hvordan får jeg til at div'en min hele tiden er 100% height uansett hvor mye innhold jeg har. 100% da vil den vere 100% av vinduet, men hvis du ser lengre ned er ikke div'en der lengre :(

«100% Høyde!»

Eller

Faux Columns

;)

 

 

Om du trykker på den mail-inbox-linken i msn så blir den åpna i IE. Hvis du ikke har instalert en plugin som overstyrer det da

 

Blir opna i Opera her - og eg har ikkje noken som helst form for plugin.

 

<-- Juleavatar!
ehm, juleavatar skal på først i DESEMBER, okei? :p
Lenke til kommentar
1. Han nevner at IE blir opna fra MSN, Outlook og Acrobat reader - dette er feil, om du ikkje har den som standard nettleser. Hos meg blir IE kun opna for testing av sider, kun når eg sjøl vil.

Hvilken rendering-motor bruker Outlook til å rendre HTML-mails? Thunderbird bruker Gecko, Outlook bruker ... Ja nettopp. ;) Hva bruker Windows til å vise "dynamisk innhold" i filutforsker? Ja nettopp. ;)

 

Uansett hva du gjør, vil IE befinne seg på systemet, og fremdeles generere sikkerhetshull. Husk at mange sikkerhetshull ikke nødvendigvis krever at IE brukes til å surfe. Mener det var en exploit her for noen stunder siden hvor man kunne skaffe seg admin-rights ved å gjøre ett eller annet drit med IE _uten_ at brukeren selv starter IE og surfer til en spesiell side.

Lenke til kommentar
1. Han nevner at IE blir opna fra MSN, Outlook og Acrobat reader - dette er feil, om du ikkje har den som standard nettleser. Hos meg blir IE kun opna for testing av sider, kun når eg sjøl vil.

Hvilken rendering-motor bruker Outlook til å rendre HTML-mails? Thunderbird bruker Gecko, Outlook bruker ... Ja nettopp. ;) Hva bruker Windows til å vise "dynamisk innhold" i filutforsker? Ja nettopp. ;)

To poeng til deg.

Men ka om man ikkje bruker Outlook da? MSN bruker egen rendermotor om eg ikkje tar heilt feil - og Acrobat Reader? Leser den HTML?

 

Og - "Dynamisk innhold i filutforsker"? Explorer.exe? Ja - den er ingegrert alt for godt med IE, men ka meiner du med "dynamisk innhold" ?

Lenke til kommentar

4. I CSS så skal kun fonter med fleire ord i navnet ha fnutter rundt seg. Dessuten er det ingen attributter i CSS - derimot hadde han skrive en verdi "feil".

Hvor står dette? Er ikke det kun rettledende? Så lenge det ikke er feil å bruke fnutter ser jeg ingen grunn til å kommentere dette med det jeg oppfatter som en negativ undertone.

 

5.
Selv om de kan skrive på en måte som irriterer deg, vet de fleste hva de snakker om.

 

Eg vil uten å skryte tørre å påstå at her veit eg ka eg snakker om - ergo var det ut i fra nettikette unødvendig å påpeike min oppførsel.

 

Ja - eg er forbaska sta, og en veldig merkelig person.

Jeg har lagt spesielt merke til deg, og den "proffesjonelle" holdningen din i det siste. Dette er noe som trekker ned trivselen her, og kan virke skremmende på nye, uerfarne brukere. Når jeg kom med denne kommentaren var det i kraft av min rolle som moderator, ikke fordi jeg ble irritert som privatperson. Det bidrar ikke til noe godt, og jeg vil ha en slutt på det fra nå av!

 

Eid?
Godt å se at du har kommet deg over et visst modningsnivå... :thumbdown:
Lenke til kommentar
Og - "Dynamisk innhold i filutforsker"? Explorer.exe? Ja - den er ingegrert alt for godt med IE, men ka meiner du med "dynamisk innhold"?

 

Venstre kolonne.

 

Btw: Hjelp-filene og den fancye visningen av kontrollpanelet er også laget med IE, tror jeg.

 

Men ka om man ikkje bruker Outlook da? MSN bruker egen rendermotor om eg ikkje tar heilt feil - og Acrobat Reader? Leser den HTML?

 

MSN rendrer HTML (MSN idag og annet drit) via IEs grafikkmotor, tror jeg. Hva Acrobat har med saken å gjøre, skjønner ikke jeg, men det var "eksperten" (Peter Kruse) som tok det opp, ikke meg. :p

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Hjelpefilene kan kjøres på to måter: ferdigkompilerte filer (som ikke tøtsjes av IE), eller som HTML-hjelp (IE-style). ;)

 

 

 

 

(tror jeg)

Det stemmer 100%, så nå trenger du ikke å tro, nå vet du :green:

 

OT? nei, syns ikke det, syns det er relevant at folk som anbefaler et program foran et annet faktisk vet hva dem snakker om, og at om man da lover bot og bedring for alle farer med å bruke IE når man skifter til en annen nettleser, ja så er dette faktisk ikke helt korrekt.

Og her inne florerer akkurat denne anbefalingen, så daså.

 

Bare for å ha det nevnt, før det kommer noen med noen tusen poster mere enn jeg, JA - jeg anbefaler det samme selv. ;)

Lenke til kommentar
Hvor står dette? Er ikke det kun rettledende?

Om ikkje feil, så er det bedre å ikkje bruke dei der. Det står heller ingen plass at man _skal_ bruke fnutter - og der man lærer å skrive CSS så lærer man "indirekte" at man ikkje skal ha dei der.

Så lenge det ikke er feil å bruke fnutter ser jeg ingen grunn til å kommentere dette med det jeg oppfatter som en negativ undertone

 

Vel da må eg beklage - det var ikkje meint som en overlegen og ekkel holdning, det var meint som en "Slik gjør du ting bedre".

 

5.
Selv om de kan skrive på en måte som irriterer deg, vet de fleste hva de snakker om.

 

Eg vil uten å skryte tørre å påstå at her veit eg ka eg snakker om - ergo var det ut i fra nettikette unødvendig å påpeike min oppførsel.

 

Ja - eg er forbaska sta, og en veldig merkelig person.

Jeg har lagt spesielt merke til deg, og den "proffesjonelle" holdningen din i det siste. Dette er noe som trekker ned trivselen her, og kan virke skremmende på nye, uerfarne brukere. Når jeg kom med denne kommentaren var det i kraft av min rolle som moderator, ikke fordi jeg ble irritert som privatperson. Det bidrar ikke til noe godt, og jeg vil ha en slutt på det fra nå av!

 

"Proffesjonell holdning"? Vil eg gjerne ha fleire eksempel på før eg tar inn over meg. Er selfølgelig klar over at slikt er negativt - og eg trur iallefall at eg har prøvd å holde meg snill og grei - men som sagt; skyt ut et par eksempler så skal eg vurdere det nærmare.

 

Eid?
Godt å se at du har kommet deg over et visst modningsnivå... :thumbdown:

 

Til det vil eg ikkje sei anna enn: :tease:

 

Tilbake til topic:

Venstre kolonne.

 

Btw: Hjelp-filene og den fancye visningen av kontrollpanelet er også laget med IE, tror jeg.

 

Mulig, men eg trur like gjerne at det ikkje har noke med IE å gjøre. Skal prøve å finne ut litt meir ang. dette. Andre som har peiling kanskje?

 

MSN rendrer HTML (MSN idag og annet drit) via IEs grafikkmotor, tror jeg. Hva Acrobat har med saken å gjøre, skjønner ikke jeg, men det var "eksperten" (Peter Kruse) som tok det opp, ikke meg.

 

Trudde faktisk at MSN hadde egen rendermotor, men det er mulig du har rett.

Petter Kruse er en tulling :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...