Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rettere sakt bare de som sitter med firefox 1.0

Nei, de som sitter med gecko-baserte nettlesere, som jorgis tidligere sa. (Ikke bare FF 1.0 heller nei...)

Både ja og nei.

 

-moz-border-radius kan brukes i alle gecko-baserte nettlesere, mens W3Cs border-radius kan brukes i alle CSS3-kompatible nettlesere, men det er kun FF 1.0 som støtter det enda. ;)

 

EDIT: FF 1.0 støttet _ikke_ border-radius:, jeg leste feil. :blush: Men det kommer nok snart.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Du kan ikkje kode deg til avrunda hjørner nei.

I Beg to Differ: Siden all posisjonsangivelse ved bruk av stilark går helt ned til pixel-nivå (som er minste målbare enhet også i en bildefil) så burde det gå helt fint å lage avrundede hjørner ved hjelp av DIV`s også.

 

Men: mengden kode som skal til for å lage runde hjørner av DIV`s på 1x1 pixel vil vel neppe gjøre det lønnsomt rent størrelsesmessig da man får 4 svære hauger med kode for hvert element med runde hjørne, og om du skal ha skygge eller fade-effekter (eller hva som helst annet som innebærer nyanseskalering av farger) så vil koden øke betraktelig.

 

Nå finnes det en mulighet til å minske kodemengden noe, nemlig ved å bruke javascript og document.write til å lage hvert hjørne, dette vil minske koden noe på sider hvor man kan bruke samme hjørnet mange ganger og bare henter det ut av en javascript-fil for hver gang, man må allikevel ha en haug med kode i JS-filen, en for hver type hjørne (top.left, top.right, btm.left og btm.right) og stilarket vil fremdeles ha haugevis med klasser for enkeltpixler i hjørnene. Selvfølgelig er vi alle enige om at javascript til å lage design med ikke er det smarteste, så da skipper vi denne løsningen (kunne vert moro å lage, sånn bare for å teste kansje?)

 

Så: du kan fint kode deg til avrundede hjørner (til mere enn gecko-baserte og css3-kompatible nettlesere), men den smarte løsningen er med overveiende sansynlighet den som cfenzo nevnte i tidligere innlegg.

 

edit: en typo som selv jeg klarte å se...

Endret av McSense
Lenke til kommentar

Klar over at du kan lage hundrevis av mini-divs til å skape et fint avrunda hjørne, men den løsninga ser ikkje eg på som ei brukbar løysing, sida den er KUN tungvint og ekkel i forhold til å lage et lite bilde.

 

Så: du kan fint kode deg til avrundede hjørner (til mere enn gecko-baserte og css3-kompatible nettlesere), men den smarte løsningen er med overveiende sansynlighet den som cfenzo nevnte i tidligere innlegg.

 

Er det svært mange nettlesere ute akkurat no med passelig støtte for CSS3?

 

Uansett - når eg svarte som eg gjorde, så tok eg utgangspunkt i at han/ho som spurte ikkje har veldig peiling på CSS, og då er det heilt unødvendig å trekke inn ting som trenger litt forklaring og peiling for å bruke.

 

I praksis er det dumt å kode seg til avrunda hjørner, punktum.

Lenke til kommentar
Klar over at du kan lage hundrevis av mini-divs til å skape et fint avrunda hjørne, men den løsninga ser ikkje eg på som ei brukbar løysing, sida den er KUN tungvint og ekkel i forhold til å lage et lite bilde.

Men da heter det ikke:
Du kan ikkje* kode deg til avrunda hjørner nei.
siden et mye bedre svar hadde vært: "Ja, men det er en helt idiotisk måte å gjøre det på, det er mye bedre å gjøre det på denne måten: blabla -anbefalt måte - blabla".

 

*min utheving, ikke Arves.

 

Er det svært mange nettlesere ute akkurat no med passelig støtte for CSS3?
Nei, det er faktisk ikke det, men det visste du kansje? :ermm:

 

Uansett - når eg svarte som eg gjorde, så tok eg utgangspunkt i at han/ho som spurte ikkje har veldig peiling på CSS, og då er det heilt unødvendig å trekke inn ting som trenger litt forklaring og peiling for å bruke.
Skjønner hvor du vil, men svaret ditt var feil uansett hvordan du snur og vender på det.

 

I praksis er det dumt å kode seg til avrunda hjørner, punktum.
Jeg er absolutt enig, og kan ikke skjønne at noen kan klare å tolke mitt inlegg annerledes?
Lenke til kommentar

Hjelp

Har et meget irriterende problem. Driver å lager en webside som av en eller annen grunn plutselig begynte å "monge" i IE6. Sånn som den nå ser ut i IE5.5, Opera, FireFox skal den egentlig se ut, men IE6 har visst tenkt å være meget stri idag så jeg må spørre om hjelp. Er det noen der ute som kan fortelle meg hvorfor ting ser så forferdelig ut i IE6?

Link

Lenke til kommentar
Hjelp

Har et meget irriterende problem. Driver å lager en webside som av en eller annen grunn plutselig begynte å "monge" i IE6. Sånn som den nå ser ut i IE5.5, Opera, FireFox skal den egentlig se ut, men IE6 har visst tenkt å være meget stri idag så jeg må spørre om hjelp. Er det noen der ute som kan fortelle meg hvorfor ting ser så forferdelig ut i IE6?

Link

Prøv med

 

float:right; i class .sb

 

evt gi den en left value left:550px; feks..

 

Mulig at padding har noe med menyen din å gjøre.. Prøv med margin isteden...

Lenke til kommentar
Men da heter det ikke:
Du kan ikkje* kode deg til avrunda hjørner nei.
siden et mye bedre svar hadde vært: "Ja, men det er en helt idiotisk måte å gjøre det på, det er mye bedre å gjøre det på denne måten: blabla -anbefalt måte - blabla".

 

*min utheving, ikke Arves.

blablabla *fingra i øyrene og skrike høgt* :p

 

Nei, det er faktisk ikke det, men det visste du kansje? :ermm:

Det kallast et retorisk spørsmål ;)

 

Jadajadajada, svaret mitt var feil, men ikkje "så feil" at det er verdt å kommentere :tease:

Lenke til kommentar

Ok har et problem...siden ingen svarte på om det var noe lurt å bruke   i html, når jeg lager en side med css design, regner jeg med at det ikke er å anbefale ;)

 

Har derfor satt det opp med ul...men hvorfor fungerer ikke margin-left som jeg satte i mozilla? Fikk det som jeg ville i iexplorer og opera men ikke mozilla...Et par screens nedenfor..skal småjustere bildet og slikt senere...Er også bare et mellomrom i mellom øverste tekst og nederste i iexplorer, mens to i opera og mozilla...blir gal av forskjellene i disse browserne, kan jeg få litt hjelp? ;)

 

iexplorer

mozilla

Lenke til kommentar
  er lurt å bruke der man trenger det (og akkurat det).

Det står for non-breaking-space-point, og gjør at det ikke vil komme noe linjeskift der selv om det er slutt på siden.. Dette må brukes av og til, men ikke som noe «hack» for få ting til å vises e.l.. :)

Jeg brukte det for å få flyttet punktene 1-9 to hakk til høyre, slik at de ble på linje med punkt 10 i listen..så jo ut som at det fungerte bra :p Det er først nå når jeg brukte ul eller ol at den vises forskjellig i iexplorer/opera og mozilla..

Lenke til kommentar

Nå nærmer det seg relansering av beyond-sanity.com.. Men jeg sliter fortsatt med Internet Explorer. Skjønner virkelig ikke hva jeg kan gjøre for å fikse det, IE legger til margin rundt elementer, slik at hele oppsettet mitt blir fucked :( Hvis noen kunne vært så vennlige å hjelpe meg med det «lille» problemet mitt, er jeg evig takknemlig! :)

 

Link

 

Edit: Ja, FuLu.. Var litt rask der, gitt :blush:

Endret av Jibril2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...