Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Sigmoideus: Interessant post :thumbup:

:w00t: respons at last...

 

Vil og tro at det blir vanskeligere for webdesignerene, men det blir muligens slik at de spesialiserer seg innenfor visse felt? Slik at for å lage en side, så vil man måtte bruke flere webdesignere som er gode på hvert sitt felt? Du vil med andre ord ikke finne en som både kan kode alt mulig rart, og samtidig tar grafikkdelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@arve87: faktisk så er jeg litt tvilende om "alle" vil rende helt likt, men det er jo lov å drømme ;)

 

@Sigmoideus: Den dag i dag så er det etter min mening veldig frusturerende å lage layout/design slik jeg vil at det skal være. "Ikke noe" virker logisk og resultatet er ikke alltid slik du ville ha det fra nettleser til nettleser.

 

Skulle ønske en webside fungerte på samme måte som man designet GUI i C#. Der kan du dock'e en "DIV" til venstre så den automatisk fyller hele høyden og en spesifikk bredde. Float er etter min mening ekkelt, fordi selv om du sier at den skal være height: 100%, så er den bare 100% av skjermen og ikke 100% av parent.

 

Jeg for min del håper at CSS, HTML og ikke minst nettleserne utvikler seg til noe enda bedre enn det er i dag.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske uenig med deg arve ;)

 

Det er kanskje en drømmesitusajon at alle browsere rendrere alle sider likt, og at tabelldesign blir en saga av blått. I alle fall ikke før "internett 2". Fordi i dag er det alt for mange som rett og slett gir faen i webstandarder.

 

Jeg tror heller ikke CSS kommer til å forbil. I alle fall ikke slik vi har det i dag. Jeg ser det heller for meg med en lang rekke nye features.

For eks. mozilla-featurene ganget med 10.

 

At slik rendring blir flyttett over til brukern kan jeg heller ikke se noe problem med. Maskinkraft er det mer enn nok av. Både på datamaskiner eller på bærbare enheter.

Endret av harald_
Lenke til kommentar
Jeg er ganske uenig med deg arve ;)

Ålreit - eg skal forsvare meg på mitt beste ;)

Det er kanskje en drømmesitusajon at alle browsere rendrere alle sider likt, og at tabelldesign blir en saga av blått. I alle fall ikke før "internett 2". Fordi i dag er det alt for mange som rett og slett gir faen i webstandarder.

 

Tenk deg om - dei som er voksne, proffesjonelle webdesignere i dag er stort sett folk som voks opp med tabellkode og lærte det som riktig. Interessen for CSS og strukturbasert koding har oppstått i det siste. For fem år sida så var det ikkje et tema engang. Sjå på oss her på forumet - alle som kommer hit lærer å gjøre ting riktig. Slik har det begynt å bli meir og meir rundtom ellers også, og fleire og fleire sider legger faktisk over til (meir eller mindre) strukturbasert HTML!

 

Jeg tror heller ikke CSS kommer til å forbil. I alle fall ikke slik vi har det i dag. Jeg ser det heller for meg med en lang rekke nye features.

For eks. mozilla-featurene ganget med 10.

 

HTML kom for *tenke* veldig mange år sida - og det eksisterer den dag i dag, med samme syntaks og heile pakka. Riktignok litt utvikla - men likhetane er der i massevis. XHTML har også komt, som kombinerer XML og HTML litt meir - men syntaksen i XHTML er nokså lik HTML-syntaks uansett.

 

At slik rendring blir flyttett over til brukern kan jeg heller ikke se noe problem med. Maskinkraft er det mer enn nok av. Både på datamaskiner eller på bærbare enheter.

 

Huh? All rendring foregår hos bruker, og har alltid gjort det ;)

Lenke til kommentar
Men korfor skal du ha det slik da? Var da et sprøtt oppsett på ei side :p

Hehe. Bare satt å tenkte litt. Selv skjønner jeg ikke helt hvordan det skal gå. Hmm. Burde nesten laget en compo om å lage den mest avanserte div-siden hvor man slenger opp rundt 30-40 divs. :!:

Eh - du får neppe så mange deltakere. Altså - avanserte oppsett trenger ikkje nødvendigvis masse divs - og ei side blir ikkje meir avansert om den har masse divs som ligger rundtomkring. Oppsettet du kom med over var egentlig relativt simpelt - men tidkrevande og unødvendig. Er jo faktisk berre å lage en haug med IDer og gi alle marger, width, height, float og clear properties ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Der var russ.no åpen for medlemmer gitt. Er det flere en meg (og lokaltog?) fra WDS-delen som er russ i år?

Kommer kanskje litt sent med svar, men joa... er russ jeg og.

 

Er kanskje ikke den mest aktive brukeren på WDS da men...

Jeg er russ...!

Lenke til kommentar

@arve:

 

Tenk deg om - dei som er voksne, proffesjonelle webdesignere i dag er stort sett folk som voks opp med tabellkode og lærte det som riktig. Interessen for CSS og strukturbasert koding har oppstått ... (bla bla bla :p)
Nja, ikke dumt ide det der asså. Men uansett kommer det nok til å ta tid er jeg redd...

 

HTML kom for *tenke* veldig mange år sida - og det eksisterer den dag i dag, med samme syntaks og heile pakka. Riktignok litt utvikla - men likhetane er der i massevis. XHTML har også komt, som kombinerer XML og HTML litt meir - men syntaksen i XHTML er nokså lik HTML-syntaks uansett.
HTML og CSS er ikke det samme ;) Poenget mitt er at jeg tror CSS vil utvilke seg MYE i løpet av kommende år. (read on)

 

Huh? All rendring foregår hos bruker, og har alltid gjort det ;)
Ok, jeg bomma litt med forklaringa der :blush: . Meningen min var at mye av den jobben du gjør i photoshop i dag blir flytta over til CSS. For eksempel fullverdig støtte for avrunda hjørner, foreground farger med opacity også videre...

 

Men, en ting jeg vil tro vi er enige om er at for å få fortgang i dette her så må gutta bak IE få ut fingern og det må implementeres 100% støtte for de samme standardene som de andre browserne.

 

Forresten så er jeg frykelig glad at jeg slipper å diskutere dette med deg i RL :p

Lenke til kommentar
Trur nok at CSS har komt for å bli - men det vil antagelig bli utvikla en del innen ti år. Forhåpentligvis så er det å følge standarder en selvfølge hos alt og alle innen ti år, og det vil ikkje bli en "special feature" hos en webdesigner å følge standarder.

Selvfølgelig kommer CSS til å bli erstattet. Det finnes andre, og bedre måter å skrive stilark på, og med dagens utvikling mot XML kommer XSLT til å ta over. Elve ideen bak stilark har nok kommet for å bli en stund, men CSS er rimelig primitivt i forhold til hva denne tankegangen kan tilby etter hvert.

Lenke til kommentar
@arve:

 

Tenk deg om - dei som er voksne, proffesjonelle webdesignere i dag er stort sett folk som voks opp med tabellkode og lærte det som riktig. Interessen for CSS og strukturbasert koding har oppstått ... (bla bla bla :p)
Nja, ikke dumt ide det der asså. Men uansett kommer det nok til å ta tid er jeg redd...

Var det ikkje ti år vi snakka om? Det er lang tid ;)

 

 

HTML kom for *tenke* veldig mange år sida - og det eksisterer den dag i dag, med samme syntaks og heile pakka. Riktignok litt utvikla - men likhetane er der i massevis. XHTML har også komt, som kombinerer XML og HTML litt meir - men syntaksen i XHTML er nokså lik HTML-syntaks uansett.
HTML og CSS er ikke det samme ;) Poenget mitt er at jeg tror CSS vil utvilke seg MYE i løpet av kommende år. (read on)

 

Seff kommer det til å utvikle seg, men eg trur fortsatt at CSS vil vere dominerande ang. visuell presentasjon. enden nevnte XSLT - eg har ikkje lest veldig masse om dette, og veit berre i grove trekk ka det går ut på, men likevel så trur eg som sagt at CSS vil komme til å dominere ei god stund til. Med CSS 3 (sett at det får full browser support da) vil en god del nye muligheter opne seg.

 

Huh? All rendring foregår hos bruker, og har alltid gjort det ;)
Ok, jeg bomma litt med forklaringa der :blush: . Meningen min var at mye av den jobben du gjør i photoshop i dag blir flytta over til CSS. For eksempel fullverdig støtte for avrunda hjørner, foreground farger med opacity også videre...

 

En del funksjoner vil sikkert kunne leggast inn i CSS, selvfølgelig - men grafikk i form av bilder vil garantert holde seg på et viktig plan i webdesign uansett.

 

Men, en ting jeg vil tro vi er enige om er at for å få fortgang i dette her så må gutta bak IE få ut fingern og det må implementeres 100% støtte for de samme standardene som de andre browserne.

 

DER støtter eg deg. Men eg trur faktisk at når neste generasjon IE blir offentliggjort og lagt med i Windows Longhorn så støtter den alt som er av standarder, og vil bli en real konkurrent med både opera og mozilla/firefox.

 

Forresten så er jeg frykelig glad at jeg slipper å diskutere dette med deg i RL :p

 

Det er du nok - eg er en jævel av en diskutør IRL :w00t:

 

Selvfølgelig kommer CSS til å bli erstattet. Det finnes andre, og bedre måter å skrive stilark på, og med dagens utvikling mot XML kommer XSLT til å ta over. Elve ideen bak stilark har nok kommet for å bli en stund, men CSS er rimelig primitivt i forhold til hva denne tankegangen kan tilby etter hvert.

 

Nevnte over at eg trur CSS kommer til å dominere ei god stund til iallefall, og grunnen er at - CSS som det er i dag funker knirkefritt (sett bort fra dumme browsere) og er enkelt å både bruke og lære seg - fleire funksjoner kommer i massevis i CSS3 - så eg ser ingen grunn til å konvertere til XSLT; Det er meir tungvint å skrive, og mulighetane kan ikkje bli masse bedre når alt handler om visuell presentasjon ;)

Lenke til kommentar
Var det ikkje ti år vi snakka om? Det er lang tid ;)
Stemmer kanskje det... :whistle:

 

DER støtter eg deg.
Det var godt å høre :)

 

Men eg trur faktisk at når neste generasjon IE blir offentliggjort og lagt med i Windows Longhorn så støtter den alt som er av standarder, og vil bli en real konkurrent med både opera og mozilla/firefox.
Ja... vi får håpe det. Men man veit jo aldri hva M$ finner på...

 

btw. så regner jeg ikke med at jeg har windows på noen maskiner når den tid kommer :tease:

Lenke til kommentar

Surfa litt på designs i boredom.. fant denne: http://www.lousco.com/

Den hadde deilig fargebruk og små detaljer som kom i min smak :p Merkelig nok syntes jeg faktisk den innerste delen av designet der liknet litt på mitt forrige "predesign" som jeg hadde før den jeg har nå.

 

Nå har jeg ikke tatt vare på designet mitt men, var en annen som lagde et veldig likt et her på forumet ;) Tydeligvis er det oppsettet godt likt av flere hehe: http://forum.hardware.no/uploads/post-76-1097868738.jpg

 

Edit: Liten ettertanke, mulig jeg formulerte meg feil.. :blush: jeg fikk liksom en følelse at jeg hadde skrevet "se, enda en som plagierer meg", men var egentlig ikke ment slik, var ren tilfeldighet at jeg la merke til at den lousco saken liknet. Vedder på at den har eksistert lenge før noe jeg har designet :whistle:

 

%¤%& stygg skrive leif.

Endret av FuLu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...