Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

"You shouldn't you know." ?? :p

 

Litt brått skille mellom side og bakgrunn? Likte heller ikkje den mørkegrå bakgrunnen bak innholdet. Døll typografi, og menyen var litt bortgjømt.

Konseptet i header er bra, men har forbedringspotensiale.

Blei litt flatt lissom :shrug:

Tenkte jeg ikke skulle gjøre noe særlig med typografien før jeg hadde fått den til å fungere likt i alle browsere. Kan kanskje gjøre bakgrunnen litt lysere, ja... Og lagre bildene som .gif, fordi IE gjør fargene så sinnsykt mye mørkere pga. .png...

 

Men nå er det skole, IT prøve og greier.. med andre ord halvannen time på skolen, også hjem og sove litt igjen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjøl meiner eg det er teit å KUN ha firefox eller KUN opera banner. IMO bør man ha begge, slik at folk får velge. Sjøl liker eg opera veldig masse bedre enn Firefox (i bruk, av og til har firefox litt smartare rendring, det skal eg innrømme - men stort sett så er ikkje det et problem) - og det er sikkert andre som deler den meininga. Hovedgrunnen til å ha slike bannere på sider er jo faktisk at folk skal unngå å bruke IE ;)

 

Gutta (og jentene?) her er veldig motebevisst, og følger guruene sine i tykt og tynt

 

Trur faktisk ikkje det var her på forumet man begynte å reklamere for å bruke noke anna enn IE ;)

Lenke til kommentar
Sjøl meiner eg det er teit å KUN ha firefox eller KUN opera banner.

Jeg hater egentlig Opera nesten like mye som IE. Spesielt 7.54. Derfor kommer jeg sannsynligvis til å fjerne knappen til Opera på p*.org snart.

Vil ikke reklamere for noe jeg selv synes er noe herk.

 

Marvil: Innerst inne tror jeg du er en smuuuule lysten på å spille selv, men du kan jo aaaaldri (:roll:) gi deg på noe når du først har sagt det, så nå får du stå på ditt. HL2 er iallefall helt vanvittig bra!

Lenke til kommentar
PC: Hvorfor hater du Opera? Det var en interessant opplysning.. utdyp?

Til "vanlig bruk" synes jeg den virker litt mer som en "Lek og lær"-greie for barn, med alle sine "fancy" knapper og "bar's". Dette kan en selvsagt endre selv, men det går litt på førsteinntrykk. En nettleser skal være enkel og oversiktelig (iallefall for min del). En annen ting er reklamen, som jeg ikke kan la være å legge merke til. Dessuten merker jeg på min maskin at den er mye tregere (spesielt i oppstarten) enn min kjære Firefox. Dette er i og for seg greit nok, ikke grunnen til at jeg ikke liker Opera.

 

Det kommer nemlig når man beveger seg over på kodetolkningsdelen og det visuelle resultat. For det første har Opera en rar greie der den krever bredde på de forskjellige listeelementene (noe som kom i 7.54) for å flyte dem skikkelig og gi lenkene i en meny rette lengden og marginen.

For det andre ser skjemaene til Opera helt annerledes ut enn i de andre nettleserenes, store og klumpete.

 

Jeg er ikke storfan av Opera generelt, men hatet er stort sett rettet mot v7.54.

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar

Har vel brukt Opera 7.54 i en drøy måned eller to nå, og må faktisk si at jeg er storfornøyd. Jeg har alt jeg trenger, reklamen legger jeg ikke lengre merke til og den fungerer i grunn helt greit. Enkelte ting fungerer riktignok ikke på alle sider, men det er kanskje like mye webutviklerne som Opera sin feil. Blant annet må jeg innom IE for å tippe online...

 

Nå har ikke jeg begynt å sette meg inn i dette med koder og slikt, så når jeg nå begynner å se litt på CSS og slike ting, så er det ikke umulig jeg kommer til å mislike Opera hvis de gir meg ekstraarbeid, men jeg kommer nok likevel til å bruke den når jeg selv skal på nettet. Og hva så om den starter noen sekunder senere? Jeg bryr meg ikke, jeg har all verdens tid jeg :p

 

Og til alle dere som har en slik FireFox eller Opera-banner på sidene. Skriv en liten tekst om hvorfor folk bør endre til noe annet enn IE. For hvis dere går inn på en side og ser en banner for et eller annet, dere klikker vel ikke automatisk på denne da? I hvert fall ikke hvis du ikke er helt hundre prosent inn i internett og slike ting, og det dere har fungerer helt greit som det er. Hvordan vil et bytte av nettleser være til hjelp for den vanlige bruker? Sikkertheten? Brukervennligheten? Eller er det for at dere webutviklere skal få en lettere jobb med å kode sidene deres? ;)

 

De fleste som er inne på sidene deres er vel uansett folk dere stort sett kjenner, som sikkert har blitt fortalt for lenge siden om hva som er "in" og ikke. Og de som ikke har hørt om FF og Opera før er gjerne de som er skeptiske til nye ting, og har de en nettleser som fungerer til deres bruk, skal det mye til før de skifter standpunkt.

 

Og de få som faktisk tar steget ut og klikker på banneren, ja, det blir vel som å pisse i havet, det bidrar ikke så mye som en tekst om hvorfor man burde velge det ville ha gjort.

 

Dere får nok bare lage sider i fremtiden også som passer alle nettlesere, var vel 85% av de som var innom db.no som brukte siste versjon av IE. Så det er nok mange som også i fremtiden kommer til å sitte med en IE...

 

Vet ikke helt hvor jeg skriver dette, men det virket bare litt som at en var ute med banner her, så fulgte resten etter som en saueflokk, og på noen av sidene så passer jo ikke banneren inn en gang... Dette er på ingen måte et forsvar av IE hvis noen trodde det, bare jeg som setter et lite spørsmålstegn ved det hele... Det virker også litt slik at alle er enig om at den og den måten å gjøre ting på og den og den tingen er best, men et fåtall vet egentlig hvorfor, de har bare plukket opp tråden fra noen få her inne på forumet, for så å videreformidle dette. Ikke det at det ikke finnes mer enn et par kvalifiserte folk her inne, men det er mange som dilter etter en annen, uten helt å vite hvorfor og meningen med det...

Endret av Sigmoideus
Lenke til kommentar

Hver sin smak. :)

 

Neh, jeg hater ikke Opera, jeg gjør ikke det. Men jeg var bare j* irritert på den listetingen akkurat nå, da jeg sitter å koder en greie atm. Fant utav det til slutt da.

 

jorgis: Du som har peil på forumer og hacks osv, hadde det vært mye arbeid for de ansvarlige å få inn en CSS-highlightning på dette forumet? [css][/css]

Kunne vært meget nyttig. :)

Lenke til kommentar

Jeg liker opera absolutt best. 7.54 liker jeg ikke, men 7.23, derimot, er perfekt. Har bare møtt på 1 bug.

 

Reklamebanneret legger jeg ikke merke til, men er litt enig i at det kan bli for mye dilldall, spesielt i 7.54. Men nesten alt kan jo tas vekk, slik at du får en helt grå browser kun med tekstknapper.

Det beste med opera syns jeg er listefunksjonen. Bokmerkesystemet o.l er jeg glad i :)

 

Kanskje FF er bedre på rett rendring av sider, men det er marginale forskjeller, er det ikke? Jeg har merket lite til det i alle fall. Men så er jeg ikke så ofte borti slikt som PC da :)

 

Jeg syns nesten FF blir for enkel uten plugins. Det aller dårligste med FF syns jeg er at man må laste ned alle funksjonene i ettertid :hrm: Syns det er bedre at alt ligger der på forhånd, og at man deretter kan slå av det man ikke trenger, som i Opera.

Tror ikke nedlastingsstørrelse for installasjonsfila er noe godt argument for å strippe ned programmet til det ytterste, fordi så mange har en god nok nettilkobling likevel.

 

Ett felt opera slår FF kraftig på, mener jeg, er tabbed browsing. Vet ikke helt å forklare det, men det er/føles bare så mye bedre og mer oversiktlig i Opera.

 

Forresten, på min PC er det FF som bruker lengst tid på å starte. IE er den raskeste :ermm:

 

7.54 syns jeg var et tilbakesteg i forhold til 7.23. Jeg kommer nok ikke til å oppdatere enda..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...