Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Grafisk sett er ikke sidene så like, selv om oppbyggingen er forholdsvis lik. Men om Geir skal ha enerett på layout-en så tror jeg det er mange her som skal feie for egen dør...

Setter du virkelig likheter brukerne imellom på lik linje med likhetene mellom foco.no og paradoxia.org? Ser du ikke at det er samme typografi, samme bokser med samme bordere rundt hvert «innlegg», samme meny-spalter med like overskrifter, samme kontaktinformasjon osv?

 

Jeg skjønner ikke hvordan du kan skjære alle under samme kam som du gjør her. :shrug:

 

 

Og litt OT: Er du redd for å ta et standpunkt? Det virker som om du er todelt hver bidige gang, og hver gang dysses det ned og generaliseres. Ikke ment som noe personangrep av noe slag, bare noe jeg har merket meg og er litt nysgjerrig på.

Selvfølgelig ser jeg at sidene har mye felles. Jeg har heller aldri hardnakket forsvart noe, men prøver å se flere sider av saken.

 

Grunnen til at jeg ofte er ambivalent i slike saker er at livet faktisk ikke er svart/hvitt, selv om det ofte framstår slik når folk uttaler seg på denne typen fora. Det finnes aldri enkle og klare svar, og den som tror det har ikke sett nøye nok på saken.

Lenke til kommentar

Fullt enig med deg enden..

Alltid bra å høre to sider av samme sak..

 

selv vært den som kopierte kildekode for å leke med på localhost og glemte å fjerne bildelinking og blitt hengt ut som ripper.. og det er ikke mye morro når hele "meninga" var "hvordan i #¤%&¤#!¤ har **** fått til det der? Det må jeg prøve..." Heldighvis løste det seg ganske greit, og jeg er nå stadig i kontakt med fyren når det er noe jeg lurer på, eller jeg har kommet over noe gøøøøøørbra 1337 css h4xx0r ting.. ;)

Og så klart.. jeg har lært... the hard way.. ALLTID SPØR FØR DU LÅNER NOE!!! så slipper man misforståelser... :)

 

Og ikke skjær alle over en kam.. Ikke alltid meninga er "ond" og man bevisst "ripper" eller "låner" andres verk.. (inspirasjon kan hentes fra så mangt.. og underbevisstheten kan komme og bite deg i ræva...)

Endret av cfenzo
Lenke til kommentar

På dette forumet, som jeg har vært ivrig leserlenge, så oppfordres det hovedsaklig til to ting: Bruk vedtatte/oppleste standarder, og skriv strukturert kode.. Ok, dette er noe jeg er 100% enig i, og for meg, som for 99% av de aktive her (rein tipping i prosentanslaget nå altså, så ikke brenn meg for det da) så har det å lese andres kode på hjemmesider vært til ufattelig stor hjelp i prosessen "så lærer vi å følge standarder og kode strukturert", og så klart: jeg har kopiert andres html-kode og stilark, det hender fremdeles at jeg gjør det, for å leke å lære med det på min egen pc, så kommer det jeg lurer litt på:

 

Tenk deg til at jeg har en webside som jeg liker, og vil publisere, jeg har laget design (i den grad det kan kalles for design) selv, og layout er min egen, men noe av kodingen er snutter her og der som er hentet fra andre web-sider, rett og slett fordi jeg måtte lære meg hvordan det skulle gjøres, dimensjoner, farger o.l. er for det meste endret, men måten ting ble gjort på er hliss lik den sida og det stilarket jeg bruke for å lære meg akkurat disse effektene på, og tilogmed noen av klassenavnene har jeg brukt, da rett og slett i mangel på bedre navn selv (ting skal jo helst være litt logisk, er det snakk om en meny, ja så kaller man det ikke header, skjønner?)

 

Er det sånn reint generelt ok å publisere denne websia?

Bør jeg spørre pent om lov av personen jeg brukte kode fra?

Burde jeg endre på klassenavn, stokke om på elementene i stilarket, lage html-koden litt ustrukturert slik at ingen kjenner igjen "sin kode"?

Hva gjør man?

 

Jeg har lurt litt på dette ei stund, og sånn for å få svar på hvordan den virkelige verden faktisk funker så har jeg spurt noen som har betydelig greie på det, en jurist med forretnings-jus som spesialtfelt, og med rimelig grei peiling på lov om opphavsrett, jeg har skrevet, tegnet og forklart etter beste evne, og fått svar, dette svaret var ikke noen enorm overraskelse for meg, men det var antagelig fordi jeg egentlig ikke visste hva jeg skulle forvente, jeg har spurt henne om å få publisere svaret her på forumet, og ønsker gjøre det dersom jeg får tillatelse til det.

 

Hvordan tror dere at lov om opphavsrett beskytter hjemmesidene deres, sånn reint bortsett fra det som kan karakteriseres som grafiske elementer og layout?

 

Ønsker ikke starte noen flame-greie her, og kan for ordens skyld nevne at jeg overhodet ikke har sammenlignet kode fra nylig nevnte sider i denne tråden, og ikke har den ringeste peiling på hvordan det står til der i gården, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Vil gjerne komme med et par tanker ang. plagiat og opphavsrett:

 

Har observert at noen brukere har skrevet at det er tillatt å skape et nytt åndsverk basert på et åndsverk skapt av en annen, jeg finner det vanskelig å forstå (akseptere?) dette når det gjelder websider. Det er klart at vi står ovenfor et definisjonspørsmål: Når kan vi si at en webside er blitt skapt basert på en annens webside (være seg kode eller grafikk), og når er websiden blitt kopiert? Hvor går den magiske grensen?

 

I Norge har vi mange dyktige jurister og hvertfall 5 gode webutviklere. Problemet er hvordan i all verden skal (jeg siterer McSense) "en jurist med forretnings-jus som spesialtfelt, og med rimelig grei peiling på lov om opphavsrett" (sitat slutt) uttale seg om hvorvidt en webside er blitt utsatt for plagiat? Hva vet den "juristen med forretnings-jus" eller den utrolig flinke "advokaten med doktorgrad" om hvordan websider blir kodet? Hvordan i all verden skal man forklare en slik jurist at "Hei! Jeg har faktisk brukt x-antall timer på å skape denne grafiske profilen!"?

 

Jeg føler på mange måter at problemet ligger i "kommunikasjonsproblemer" (klarte ikke å komme med et bedre ord, beklager) mellom IT-verdenen og Jussen. Siden jeg har "vokst opp" med en fot i hver leir håper jeg at jeg kan bidra med et par tanker ang. dette - har nå hatt nesten to år med bl.a. opphavsrett i tillegg til å være webutvikler på fritid.

Lenke til kommentar
Hva vet den "juristen med forretnings-jus" eller den utrolig flinke "advokaten med doktorgrad" om hvordan websider blir kodet? Hvordan i all verden skal man forklare en slik jurist at "Hei! Jeg har faktisk brukt x-antall timer på å skape denne grafiske profilen!"?

 

Jeg føler på mange måter at problemet ligger i "kommunikasjonsproblemer" (klarte ikke å komme med et bedre ord, beklager) mellom IT-verdenen og Jussen.

Sånn for å avklare vedkommede jurist sitt grunnlag for forståelse: vedkommende jobber for et selskap som regnes som verdensledende innen operativsystemer og annen programvare til PC, og som er kjent for å ha en serdeles restriktiv holdning når det gjelder å dele ut materiale som er beskyttet av lov om opphavsrett.

 

Og siden vedkommende har gitt meg en besvarelse på mine spørsmål grunnet bekjentskaper ønsker jeg derfor tillatelse før jeg poster dette materialet her, da det ikke i utgangspunktet var ment for allmenn distribusjon, men som et svar på hva jeg personlig hadde å rette meg etter, sånn rett og slett fordi jeg syns hele greia er litt vel diffus.

Lenke til kommentar
Og siden vedkommende har gitt meg en besvarelse på mine spørsmål grunnet bekjentskaper ønsker jeg derfor tillatelse før jeg poster dette materialet her, da det ikke i utgangspunktet var ment for allmenn distribusjon, men som et svar på hva jeg personlig hadde å rette meg etter, sånn rett og slett fordi jeg syns hele greia er litt vel diffus.

Håper inderlig du kan legge ut materialet her. Vi har vel ikke så mye sedvane- eller rettspraksis hva gjelder plagiat av websider å henvise til... Blir spennende å lese hva din venn i Microsoft (?) mener ;)

Lenke til kommentar

Det er nok lett og si at dette burde være helt ok, og at dere ikke helt ser problemet osv, helt inntil det skjer dere selv. Tro meg.

Nå er det vel bare meg og Arve det har gått sport i å stjele fra, derfor er nok vi litt mer irritable enn andre på dette punktet. Som forøvrig er helt naturlig.

 

Jeg har ingenting imot at folk låner kodene mine for å eksperimentere, det er først når resultatet publiseres og brukes "til egen vinning" jeg synes det begynner å gå for langt (når endringene er minimale og resultatet er så likt at mange reagerer på det). Da er det plutselig ikke en del av læringsprosessen lengre.

 

I dette tilfellet er stilarket mitt lastet ned i sin opprinnelige form, og det er lagt inn et fåtall endringer. En del ting har tydeligvis webdesigneren ikke helt skjønt enda, da der er en del rare løsninger i koden som kommer rett fra paradoxia.org og var tilpasset mitt design (som f.eks lengden på den klikkbare logoen).

 

Skal man ta såpass mye fra en annen, skal man da for svarte eff spørre om det er greit først. Mener jeg.

 

Men jeg klager vel bare og er kjempedum. Måtte sneen bli hvit i år også.

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar
Min holdning er at kode (ikke script) i seg selv burde stå fritt til å kopieres, fordi det skjelden er så mye hokus-pokus med den, men at utseende er noe helt annet.

Helt og holdent enig. Presentasjonskode er ikke hokus pokus, og i et såpass enkelt språk som HTML burde det ikke være noe problem å låne kode. Skript og andre typer forretningslogikk er selvfølgelig en helt annen sak.

 

Jeg har ingenting imot at folk låner kodene mine for å eksperimentere, det er først når resultatet publiseres og brukes "til egen vinning" jeg synes det begynner å gå for langt (når endringene er minimale og resultatet er så likt at mange reagerer på det). Da er det plutselig ikke en del av læringsprosessen lengre.
Når endringene er minimale, og det totale utseendet er for likt er det ikke bare snakk om lån av kode lenger nei. Jeg vil fortsatt si at man kan lære av det, men det er klart at man går skrittet for langt bare ved å endre et par bilder og farger.

 

Men jeg klager vel bare og er kjempedum.
Skjønner deg jeg

*kosepå*

 

PiRANhA: Kan ikke du gi meg en henvisning til hvor i norsk lov begrepet plagiat er definert. Kunne tenke meg å lese litt mer om den definisjonen.

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp til en layout.

 

Css ferdighetene mine strekker seg kun til en layout med statisk satt bredde. Men så ville jeg ha en bredde som var 80%, og skalerbar. Dette fordi læreren min er veldig veldig glad i dette, og jeg vil også lære det.

 

Dette er det jeg prøver å oppnå (tegnetegne):

Det hele er pakket inn i en centrert container med width: 80%

[---------------header-------------]

[-meny:130px-][innhold:resten]

 

Dette gjør at det fungerer i IE, men ikke mozilla/opera

#left {
width: 130px;
float: left;
}
#right {
float: right;
}

 

Prøvd å søkt litt etter slike design, men har ikke funnet no enda. Sikkert en enkel løsning på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...