Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Heldigvis har eg ikkje blitt utsatt for veldig grove tilfeller av plagiat enda *pheeuw*

Bare vent, neste gang tar jeg deg.

 

Nei, fra spøk til alvor. Det er jeg som står bak det som er gjort på websiden til FoCo, noe jeg har skrevet på paradoxia.org nå. Jeg skrev også hvorfor jeg har gjort som jeg har gjort og jeg innrømmer selv at grunnen er nokså dårlig. Rett og slett fordi jeg ikke har nok kunnskaper innen CSS selv, og jeg hadde liten tid på meg når jeg måtte lage websiden. Om det er en god nok unnskyldning tviler jeg på, men det for nå være.

 

Jeg vil i løpet av dagen poste en nyhet på websiden vår og beklage alt dette her, samt gjøre forandringer på siden om ønsket.

 

Mvh,

 

Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, jeg er litt todelt i denne saken.

 

Kode kan godt ses på som intellektuell eiendom med tanke på at man har brukt mye tid, og lagt ned mye energi i å skrive denne best mulig. Når denne koden også ligger til grunne for et faktisk design skulle det vel være vanskelig å komme utenom åndsverksloven. Selvfølgelig skal man da kunne forvente å få ha denne i fred, og i en ideelll verden var denne beskyttet og umulig å få tak i på lik linje med andre typer interne "bedrifts"-hemmeligheter.

 

På den andre siden er det slik at den beste måten å lære på er å se på andre. Jeg er rimelig sikker på at de fleste her har sett på andre og kopiert elementer av koden for å få til funksjoner selv. Så lenge designet ikke ender opp likt ser jeg faktisk ikke problemet med at man låner kode fra andre. Jeg har selv gjort det mange ganger og har ingen problemer med å innrømme det. Jeg synes egentlig det er det endelige resultatet som teller - "målet helliger middelet" på en måte.

 

Forøvrig synes jeg det er fint av Thomas å "stå fram" her. Han har gjort en ting, og står for det på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Hvordan gjør jeg slik at www.doffer.com vises i url-boksen på alle undersidene mine? www.doffar.com istedenfor www.doffar.com/ting/ting.aspx

Altså, du vil ha den til å vise www.doffar.com uansett - og ikkje vise www.doffar.com/ting/tang.asp ?

 

Gi meg èn fryktelig god grunn til det, da. Om folk vil linke direkte til spesielle plasser på sida di, så vil det bli umulig.

Lenke til kommentar
Tingen her er at jeg har en side som det skal være passord på for å komme inn på..

Med riktig passord så kommer du inn på en ny side...

 

men nå er det bare å skrive inn url rett til siden slik at du ikke trenger å skrive noe passord...

da har du definitivt valgt helt feil måte til å passordbeskytte det aktuelle området.

 

.htaccess <- lettvindt og bra alternativ på en apacheserver

http://www.hotscripts.com/ <- et knippe andre oppegående måter om du gidder lete.

Lenke til kommentar
Kode kan godt ses på som intellektuell eiendom med tanke på at man har brukt mye tid, og lagt ned mye energi i å skrive denne best mulig. Når denne koden også ligger til grunne for et faktisk design skulle det vel være vanskelig å komme utenom åndsverksloven. Selvfølgelig skal man da kunne forvente å få ha denne i fred, og i en ideelll verden var denne beskyttet og umulig å få tak i på lik linje med andre typer interne "bedrifts"-hemmeligheter.

 

Sikring av HTML-kode (og underliggende stilark) er nok dessverre umulig grunnet webbens design og arkitektur, men hvis det hadde vært mulig hadde jeg nok ikke likt det. Det gjør det mer eller mindre umulig å lære seg slikt som HTML/CSS, nettopp fordi learn by example er omtrent den beste måten å lære seg slikt på.

 

Akkurat nå er jeg veldig ARGH! på IPB, som har brutt seg totalt mot deres opprinnelige standpunkt; gratis program, fri kilde. Nå har de endelig sluppet en trial-versjon av IPB 2.0, men den er seff kryptert via Zend encoder. :(

 

...men på den annen side hadde nok jeg blitt fryktelig sint hvis noen hadde rippet et script fra meg, og endret copyrightnotisen nederst. Å la det gå så langt at man krypterer kildekoden ville nok neppe jeg gjort.

 

EDIT: CuteNews har fått enda en rival i kampen om å ha værst URL: PHPMyAdmin!

 

http://server/phpmyadmin/sql.php?lang=en-iso-8859-1&server=1&db=jorgis_jorgiscms&table=config&goto=tbl_properties_structure.php&back=tbl_properties_structure.php&sql_query=ALTER+TABLE+%60config%60+ADD+FULLTEXT%28%60value%60%29&zero_rows=An+index+has+been+added+on+value

:w00t:

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Joda, men i dette tilfellet er koden kopiert. Greit nok. Men designet ser da vitterlig ganske likt ut også. Er det greit da, enden?
Jeg gjorde nettopp det, og ved første øyekast er kanskje ikke likhetene overveldende, selv om likhetene så abolutt er til stede.

Tja, likheter har alle sider, så den diskusjonen orker jeg ikke gå inn på. Grafisk sett er ikke sidene så like, selv om oppbyggingen er forholdsvis lik. Men om Geir skal ha enerett på layout-en så tror jeg det er mange her som skal feie for egen dør...

Lenke til kommentar
Tja, likheter har alle sider, så den diskusjonen orker jeg ikke gå inn på.

Selvsagt, men som regel er ikke likheten overdrevet. Begynner bare å bli jævlig lei av dette, er derfor ganske hårsår atm.

 

Når det gjelder dette med å låne kode for å "lære seg", har jeg absolutt ingen problemer med dette, men man legger da faen ikke ut resultatet når man er ferdig å "leke".

Lenke til kommentar
Grafisk sett er ikke sidene så like, selv om oppbyggingen er forholdsvis lik. Men om Geir skal ha enerett på layout-en så tror jeg det er mange her som skal feie for egen dør...

Setter du virkelig likheter brukerne imellom på lik linje med likhetene mellom foco.no og paradoxia.org? Ser du ikke at det er samme typografi, samme bokser med samme bordere rundt hvert «innlegg», samme meny-spalter med like overskrifter, samme kontaktinformasjon osv?

 

Jeg skjønner ikke hvordan du kan skjære alle under samme kam som du gjør her. :shrug:

 

 

Og litt OT: Er du redd for å ta et standpunkt? Det virker som om du er todelt hver bidige gang, og hver gang dysses det ned og generaliseres. Ikke ment som noe personangrep av noe slag, bare noe jeg har merket meg og er litt nysgjerrig på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...