Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Når jeg ser på forskjellige sider så er det brukt php til å inkludere andre filer med tekst:

Hvilket format er disse tekstene skrevet i? (Er de skrevet i word eller et annet slikt skriveprog?

Det kan enten vere vanlige HTML filer som blir inkludert, eller innholdet blir tatt ut i fra en database (F eks MySQL)

 

Om du f eks har midt inne i ei side:

 

<?php include("fil.ext") ?>

 

Så vil scriptet inkludere innholdet i fila uansett ka det er snakk om, men vil jo selfølgelig føkke seg litt om det er et "ugyldig" filformat. .txt, .html, .php, .inc trur eg vel er dei vanligaste filtypane å inkludere - utenom databaser da.

Endret av arve87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

<?php
$sjekk_side = isset($side);
if ($sjekk_side == 1){ 
if (@fopen("sider/$side.htm", "r")){ 
include ("sider/$side.htm"); 
}
if (!(@fopen("sider/$side.htm", "r")) && ($side != "")){
include("sider/error404.htm");
}
}
if ($sjekk_side <> 1){
include("sider/hjem.htm");
}
?>

Dette include-scriptet inkluderer sider, eller hovedsiden hvis ingenting er spesifisert, eller feil404.htm hvis spesifisert side ikke funker. Veldig enkelt og veldig greit.

 

Sidene skal være i .htm-format og ligge i katalogen sider/, men dette er jo bare å gjøre om på hvis du skulle ønske det.

 

 

 

EDIT:

Eksempel på en side som inkluderes kan være:

<h1>Om mg</h1>
<p>Jg r 1 14 år gaml gutt zom diggr CS!!</p>

Endret av Mikka
Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg gjøre tittelen til en link? Slik at det står "Tittel på innlegg" som linken til inlegget, istedenfor "Tittel på innlegg" "url/til/inlegg"?

Jeg mener slik at man bare kan trykke rett på tittelen, ikke på en url under tittelen.

 

Dette er RSS for de som ikke leste det orginale innlegget.

Lenke til kommentar

Sørg nå ihvertfall for å inkludere filene på en sikker måte. Å bruke det Mikka postet vil ikke fungere på en rekke servere av et par grunner:

 

1. Du må ha register_globals påslått, noe ikke alle har. register_globals er uansett en greie som er på vei ut.

 

2. Scriptet lar deg inkludere sider som er utenfor den mappen som spesifiseres. Dette kan i værste fall brukes til å inkludere filer fra andre brukere på serveren (katastrofalt hos f.eks. home.no.net).

 

(Sorry jorgis, streken din var ikke gyldig tongue.gif)

 

Sorry Mr.Berg, streken var ikke min, og den er gyldig som få.

 

edit: jorgis: fordi du har pinglete oppløsning *hihihi*

 

Lag en side i samme obskure oppløsning og gi den beskjeden til dem som besøker den du. :) Da blir du populær, seff.

 

 

 

EDIT: Arrghagrha :mad:

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Google blingser litt for ofte til at det bør være lov. Sjekket PageRank på diverse sider jeg har nå nettopp, og google gav meg følgende svar:

 

http://www.jorgis.com has Google PageRank 2 out of 10

 

Greit nok, tenkte jeg, iom. at hardware.no og programmer.no ligger på rundt 5. Så sjekket jeg (bare på morro skyld) hva http://admin.jorgis.com fikk;

 

http://admin.jorgis.com has Google PageRank 3 out of 10

 

Hvorfor i huleste gir google høyere pagerank på ett subdomene som er gjemt vekk, og som ikke har noe innhold enn til toppsiden på domenet?

Lenke til kommentar

Det skulle vært omvendt, ja. En mulig grunn kan være at jeg har link til admin.jorgis.com fra jorgis.com, samt har postet URLen en del i diverse fora for å få hjelp til diverse. Er uansett ganske absurd. Søk på "admin jorgis" på google, og se hva som ranker øverst. Spesielt forklarende tekst under er det ikke heller.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
skomaker: har du lyst å forklare noke til meg?

Å lage websider av tabeller er som å gå i heisen.  <== HÆ?

Ja.. Satt her en dag å skulle finne på noe stygt om tabeller..

Kom ikke på så mye kreativt nei og det der var faktsisk det beste jeg kom på, men nå i ettertid har jeg også tenkt en del over den og skal nok fjerne den :blush:

 

EDIT: Fjernet :tease:

Endret av Skomaker
Lenke til kommentar

Jeg skjønte den ikke :)

Nå liker ikke jeg å gå i heiser, og jeg liker heller ikke websider oppbygd av tabeller, så for så vidt kan det jo gi mening for meg, når jeg tenker meg om, men sånn i farten kan jeg ikke si at jeg forsto noe annet enn "ingenting" :p

 

For å komme enda mer ot, det er jo mye stygt man kan si om tabeller, for eksempel "det var en stygg tabell", eller "jeg har aldri sett en mer harry tabell enn den der" ;)

Lenke til kommentar
Jeg skjønte den ikke :)

Nå liker ikke jeg å gå i heiser, og jeg liker heller ikke websider oppbygd av tabeller, så for så vidt kan det jo gi mening for meg, når jeg tenker meg om, men sånn i farten kan jeg ikke si at jeg forsto noe annet enn "ingenting" :p

 

For å komme enda mer ot, det er jo mye stygt man kan si om tabeller, for eksempel "det var en stygg tabell", eller "jeg har aldri sett en mer harry tabell enn den der" ;)

Det var slik jeg tenkte det og.

At å lage websider av tabeller er dumt og det er også dumt å gå i heisen så jeg tasta det ned, men etter jeg så på det et par ganger så skjønte jeg ikke helt hva jeg mente med det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...