Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Marvil: Grattis med ny hybel. :)

 

Jeg bestemte meg for å skrive litt generelt om css isted, til hjemmesiden min. En slags artikkel.

css

 

Historie

 

CSS kom på banen da html 4.0 ble "lansert". Å designe websider ble mer tungvint etterhvert som nettleserne begynte med nye tager som skulle bestemme innholdets utseende og slikt, f.eks font-tagen. I den hensikt å spare tid og krefter lanserte  World Wide Web Consortium (W3C) CSS sammen med HTML 4.0. W3C er en organisasjon som står for standarder i HTML.

 

 

Hva er egentlig css?

Css (Cascading Style Sheets) brukes for å strukturere innholdet og designet på en webside. Dette gjøres ved å vanligvis ha all css-kodingen i et eksternt stilark. Stilarket lagres som navn.css og ved hjelp av en enkel link i html koden din har du koblet css'n sammen med html. Eksterne stilark sparer deg for masse tid og arbeid. Om du er så gammeldags at du bruker tabeller til layout på siden din (:p), vet du at du må definere font, fontfarge, bakgrunnsfarge, borderfarge, osv. for hver tabell du bruker. Dette slipper man om man bruker CSS, da lager du simpelthen en kodesnutt i stilarket ditt som definerer de nevnte elementene, slik at når du f.eks skriver blir skriften formatert automatisk i forhold til hva du har bestemt ved hjelp av den enkle kodesnutten. Ved å bruke et eksternt stilark kan du bestemme utseendet på flere html-dokumenter samtidig, og om du endrer f.eks font-størrelsen i stilarket ditt, endres fontstørrelsen i alle html-dokumentene du har valgt skal linke til stilarket.

 

All css kode samles i et dokument, som videre bestemmer utseendet o.l til flere dokumenter - kort sagt.

 

Hvordan ser det ut? Er ikke akkurat noe ekspert, men jeg skrev i den hensikt at jeg forhåpentligvis lærer litt selv. Har tenkt å ha med et par eksempler og greier.

Lenke til kommentar
@hippo:

«Css (Cascading Style Sheets) brukes for å strukturere innholdet og designet på en webside.»

 

CSS har ikke noe med innhold å gjøre..

 

Du bør kanskje ta med at man kan bruke CSS satt inn i HTML-dokumentet (embeded)..

Innholdet som i typografi? Burdte kanskje bruke det istedet?

 

Yeah, god ide, skal ta med inline. :)

Lenke til kommentar
Ny versjon av Unrealized? Hvorfor? Når?

*simonlurerfælt*

"Ny versjon av Unrealized?"

 

Ja

 

"Hvorfor?"

 

Fordi folket får en del nye morsome funksjoner, samt en mulighet for å lage egne design til sida (på samme måte som csszengarden).

 

"Når?"

 

Han sa han skulle bli ferdig i helga som nettopp var, men han får få litt meir tid på seg - fordi vi er så greie med han :D

 

EDIT:

 

Føkk STW!

Blei litt skuffa no, eg vil ikkje ha to webhotell, eg har meir enn nok plass osv. med ett - men kan ikkje ha fleire domener på det. BLÆ. Da blir det ikkje nytt domene på meg likevel :(

Endret av arve87
Lenke til kommentar

Ok, kan forklare kort om unrealized.org.

 

Det har seg slik at det er en serie ulemper med versjonen som ligger oppe i dag.

1: Serverside-biten er upraktisk, ressurskrevende og tidkrevende. Et av målene med den nye versjonen er å optimalisere koden slik at sidene lastes raskere.

2: Det har kommet ønsker for nye funksjoner som f.eks. redigering av bidrag. Fordi jeg fant ut at dagens versjon var for lite fleksibelt programmert av meg ( :blush: ) så måtte jeg starte på nytt.

3: Mindre designjusteringer/optimaliseringer. Ta det med ro - det er ikke tid for redesign enda.

 

Takk til Arve som har bidratt med et design til temavalg-funksjonen! Om flere føler at æren av å ha et design oppe på unrealized.org frister så er det ingenting i veien for å PM'e meg for mer informasjon. ;)

 

Om det er interesse for det kan jeg sikkert alltids laste opp et par beta-screenshots også. :)

Lenke til kommentar

Spørsmål: hva må settes inn fpr at header-bildet leder til index.html?

Svar: Det bedre å bruke f. eks. <h1> i stedet for <div> til header.

Da blir hele greia sånn:

<h1><a href="index.html" title="Gå tilbake til start">DatatingsHeader</a></h1>

h1 a{
background: url(header.jpg) no-repeat;
display: block;
overflow: hidden;
padding: 120px 0 0 0;
height: 0 !important;
height /**/: 120px;
width: 618px;
}

 

PS. surrer litt idag...

Endret av Waldmeister
Lenke til kommentar

http://www.twistedpure.lokaltog.net/divers...rev2/index.php

 

Noen meninger om hva som gjør at den ser ut som den gjør i Internet Exporer, og hvordan jeg fikser det? Veldig morsom hover på menyen er det også. :D

 

EDIT: Forresten, jeg har tenkt å ha to oransje streker i bakgrunnen, noe du kan se hvordan jeg har tenkt på fisken. Er det enklest å lage to nye divisjoner og legge de bak wrap, eller er jeg helt på jordet?

Endret av Purify
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...