Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig. Det burde jo ha vært sånn at man først lærer å skrive god strukturert semantisk korrekt kode(det innebærer selvfølgelig hvordan man presenterer tabulær data med tabeller) og deretter lærer hvordan man kan style denne med CSS.

 

Hvorfor først lære hva som er feil og senere hva som er rett? Det får jo enhver nybegynner til å gi opp:

Lærer: "... og sånn lager vi websider med frames."

Elev: "Yes, jeg har klart det. Nå har jeg endelig lært meg å lage websider!"

Lærer: "Nei, det du nå har lært er feil og skal helst ikke brukes. Vi starter derfor på nytt med en ny metode imorgen."

 

*simonertrøtt!*

Lenke til kommentar
Uff. Har webdesign pa skolen. Er akkurat ferdig med kapittelet om tabeller, og na skal vi jammen meg begynne pa frames :( ... Sa er det skjemaer som star pa programmet, og deretter - endelig - CSS! :D

Når vi har hjemmesiide laging på skolen vår, er det at vi bruker FrontPage, så må vi legge inn tabeller o.l (jeg har prøvd å sagt til dem at man IKKE skal gjøre det sånn og at man må skrive HTML og CSS)

 

Lærern hadde så vidt hørt om CSS!

:thumbdown:

Lenke til kommentar
Lærer: "... og sånn lager vi websider med frames."

Elev: "Yes, jeg har klart det. Nå har jeg endelig lært meg å lage websider!"

Lærer: "Nei, det du nå har lært er feil og skal helst ikke brukes. Vi starter derfor på nytt med en ny metode imorgen."

Dette var faktisk bra skrevet. Til og med på høgskolenivå skjer dette (les: i eget webdesignkurs), hvertfall her hvor jeg går. Ganske rart egentlig. Her sitter de fleste studentene og bruker tabeller til design, mens det er et fåtall som benytter seg av CSS, deriblant meg selv.

Lærerinnen min er jo ikke akkurat misfornøyd med at jeg velger CSS, for å ordlegge meg slik ;) , men det jeg ikke helt skjønner er hvorfor det ikke blir lagt mye vekt på CSS.. Som du selv sier, Waldmeister, virker nesten som om at det er om å gjøre å lære ting på feil måte, for så å lære seg det som er riktig... :nei: Katastrof!

 

EDIT: Når det blir anbefalt at man kjøper Eric Myer on CSS, så synes jeg også man skulle lagt inn CSS i faget, som en obligatorisk del. På kurset jeg har nå, har vi knapt vært inne på temaet Cascading Style Sheets.. Eneste som har blitt sagt om det, er vel at jeg har valgt å bygge prosjektet mitt på det, tror jeg... Og det blir litt for dumt, spør du meg!

Endret av OShea22
Lenke til kommentar
Lærer: "... og sånn lager vi websider med frames."

Elev: "Yes, jeg har klart det. Nå har jeg endelig lært meg å lage websider!"

Lærer: "Nei, det du nå har lært er feil og skal helst ikke brukes. Vi starter derfor på nytt med en ny metode imorgen."

Dette skjer faktisk ganske ofte i programmering på høyskolenivå. Både HTML, java og vb-undervisningen min var slik. Nå skal jeg ikke orsvare det i HTML, men i de to andre språkene ble vi vist den dumme og enkle metoden først for å se grunnlaget for den smarte metoden, og for lettere å forstå prinsippene bak denne. Mange klaget der også, på at vi bruke mye tid på å se vranglære, men det fungerte faktisk ganske bra. Mulig det er denne metodikken som er fosøkt brukt på HTML også, da med mindre vellykkethet.

Lenke til kommentar

Det er teit uansett! Etter jul skal vi begynne med hjemmesider i IT'en, og jeg har uttrykt meg klart overfor læreren at jeg nekter å bruke FP, og hun skjønner godt hvorfor, men så er det altså sånn at hun ikke kan noe annet. Men så har det vist seg at det er mulig at jeg skal holde foredrag om HTML og CSS foran klassen for å banket litt vett inn i skallen på folka... :)

 

Som jeg gleder meg! :p

Lenke til kommentar
Men så har det vist seg at det er mulig at jeg skal holde foredrag om HTML og  CSS foran klassen for å banket litt vett inn i skallen på folka... :)

Dette høres bra ut, Jesper ;) Tror ingen tar skade av det, for å si det slik! Jeg mener at CSS skulle vært obligatorisk når det gjelder webdesign innenfor skole, enten det er høgskoler eller hva nå enn det er. Så det er jo et lite skritt i riktig retning da, hehe :yes:

Endret av OShea22
Lenke til kommentar
Dette skjer faktisk ganske ofte i programmering på høyskolenivå. Både HTML, java og vb-undervisningen min var slik. Nå skal jeg ikke orsvare det i HTML, men i de to andre språkene ble vi vist den dumme og enkle metoden først for å se grunnlaget for den smarte metoden, og for lettere å forstå prinsippene bak denne. Mange klaget der også, på at vi bruke mye tid på å se vranglære, men det fungerte faktisk ganske bra. Mulig det er denne metodikken som er fosøkt brukt på HTML også, da med mindre vellykkethet.

Poenget er vel ikkje at å bygge nettsider med tabeller er en "lettvint måte som gir grunnlaget for å forstå den bedre måten etterpå" - men det er direkte feil. Samt at det er tungvint i forhold til strukturbasert HTML (sett at man skriver koden sjøl ivertfall)

Lenke til kommentar

Poenget er vel ikkje at å bygge nettsider med tabeller er en "lettvint måte som gir grunnlaget for å forstå den bedre måten etterpå" - men det er direkte feil. Samt at det er tungvint i forhold til strukturbasert HTML (sett at man skriver koden sjøl ivertfall)

Det var derfor jeg ikke ville forsvare denne metodikken når det gjelder HTML, snarere belyse det jeg tror er grunnlaget for at det er slik.

Lenke til kommentar
Synes jeg ser det på nyhetene:
En gjeng fra hw.no forum gikk ut med en pressemelding i dag om at de skal stramme opp undervisningen av "webdesign". Det vil bli obligatorisk oppmøte til foredrag om riktig bruk av HTML og den glemte "CSS".

:D

Hehe, moro :dribble:

 

Hadde sikkert ikke vært så dumt gitt.. Kanskje man skal sende NRK eller TV2 en mail :p

Lenke til kommentar
Hvilken position type må jeg bruke for å få en div til å ligge helt på bunnen, sentrert, i nettleseren?

#div {
position: absolute;
bottom: 0;
}

 

Da må riktignok resten av siden være sentrert. Du kan selvfølgelig sette margin: 0 auto; innenfor den aktuelle divisjonen også, sammen med text-align: center; i body-elementet. Hvis du ikke vil ha sentrert tekst i #div, setter du simpelten text-align: left; i #div.

Det virker ikke, dersom siden strekker seg vertikalt holder footer seg på samme plass, og bare "svever" over innholdet :ermm:

Endret av g0mpen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...