Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har eksperimentert endel og undersøkt litt rundt om XML i det siste, og i bunn og i grunn er XHTML bare en variant av XML. DOCTYPE-deklarasjon henter inn DTD'en for XHTML (dokument der alle tagger og attributter osv. er definert). Eventuelt kan man skrive sin egen DTD (som faktisk ikker er vanskelig), men da er det noen småting som ikke funker som det skal i IE.

Siden XHTML er XML med en spesiell modul lastet inn (DTD'en), er det anbefalt å ha med <?xml-deklarasjon og MIME-type-header i alle XHTML-dokumenter.

Correct me if I'm wrong! :)

Lenke til kommentar

Nå man står i FF, og har aktivert «find as you type», så popper den opp uansett hvilken tast man trykker (så lenge det er en tegn-tast, kverulant) wink.gif

Hmm. I FF 0.9 gikk den bare på linktekst, og man måtte trykke / for å få den til å søke i vanlig tekst. La ikke merke til at de hadde endret på det i FF 1.0. Hva er tastesnarveien for å la find as you type søke gjennom kun linktekst, da?

Hadde ikke dette noe med F7 å gjøre ?? Jeg har ikke fått det til å virke slik som før i 1.0

sadsmile.gif

Lenke til kommentar

Jeffrey Zeldman anbefaler å ikke inkludere xml-deklarasjon i xhtml sider pga. at noen browsere (bl.a. opera) må ha det sendt som text/html, mens det egentlig skal sendes som text/xml.. (og om man begynner å ta i bruk browser-sniffing for inkludere xml-deklarasjonen har man jo plutselig igjen tatt med seg en av de dårlige vanene med browser -spesifik kode/-sniffing.. som var en av nedsidene med "browserkrigen" og det folk prøver å gå bort fra...)

btw.. HVA i %¤/¤% er poenget med slik stor "smiley" ?

Endret av cfenzo
Lenke til kommentar
Jeg har eksperimentert endel og undersøkt litt rundt om XML i det siste, og i bunn og i grunn er XHTML bare en variant av XML.

XHTML er bygget på XML, og da vil syntaksen selvfølgelig ligne.

Siden XHTML er XML med en spesiell modul lastet inn (DTD'en), er det anbefalt å ha med <?xml-deklarasjon og MIME-type-header i alle XHTML-dokumenter.

XML er en modernisering av HTML i XML-syntaks, og da skal en felles MIME-type benyttes (application/xhtml+xml) XML-deklarasjonen er valgfri, men bør helst sendes til UAs som støtter den.

Jeffrey Zeldman anbefaler å ikke inkludere xml-deklarasjon i xhtml sider pga. at noen browsere (bl.a. opera) må ha det sendt som text/html, mens det egentlig skal sendes som text/xml..

XHTML skal helst sendes som application/xhtml+xml, og ikke verken text/html eller text/xml.

Disse MIME-typene kan brukes til nød.

(og om man begynner å ta i bruk browser-sniffing for inkludere xml-deklarasjonen har man jo plutselig igjen tatt med seg en av de dårlige vanene med browser -spesifik kode/-sniffing.. som var en av nedsidene med "browserkrigen" og det folk prøver å gå bort fra...)

Browser-sniffing (Content-Neogation Techniques på fint) er anbefalt av W3C, og jeg ser helt ærlig ikke noe galt i det, når vi snakker om servering av MIME-typer.

Det er mye bedre å sende XHTML som text/html til noen UAs, og som application/xhtml+xml til noen UAs, enn å ikke la det store flertalet få tilgang på informasjonen i det hele tatt, ikke sant? :)

Edit: Wow, det ble rotete og stygt, men dere forstår? :)

Endret av SirIce
Lenke til kommentar
Enda en liten "by-the-way" - Enavn.no sier de tilbyr det nyeste på markedet på sine webhotell, og forsøker å selge meg webhotell med php3 og php4. Er det normal å ikke kalle php5 for "det nyeste" fordi det er såpass nytt/eventuelt ustabilt?

Sjekket litt opp i tingene der, og jeg har ett tips til deg: STYR UNNA! De skal opp i 199,-/mnd. for å i det hele tatt tilby mySQL-database, og php3 er en så gammel sak at du vil slite med å finne scripts som støtter det fremdeles. IPB vil f.eks. ikke kjøre på PHP3.

enden: eh, jo? Begrunn. :roll:

Lenke til kommentar
Wee! <3 SessionSaver <3

Alt jeg skrev ovenfor er bare tullprat, ikke hør på noe av det.

/ignore flodhest :p

:tease:

Signaturen min tar seg godt ut i "si-noe-fint-om-den-forrige-tråden". :p

Hva synes dere forøvrig om bakgrunnen til www.krem.tk. Funker det?

edit: alternativ adresse: www.home.no/fjortissverden/krem

Endret av flodhest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...