Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Ja, enig arve. Budre gitt han litt å gruble på.

"Jeg er ingen ekspert i CSS!" Hva er dette for slags "statement" da mann? På norges nest mest besøkte internettside så klarer de ikke en gang å finne tak i kompetente folk til å skrive kode?

:betenkt:

edit: leif :hrm:

Nå er jo han nettredaktør, ikke hjemmesidesnekrer. Synes vi skal gi han credit for å kunne såpass som han faktisk kunne, og for at han tok seg tid til å svare på mailen.

Greit at han har endel å lære, men jeg tror det vil være vanskelig å få overbevise han. Uansett så har sansynligvis ikke han vekt nok til å klare å endre hele oppbyggingen av siden da dette er et pengespørsmål.

Det er søtt å lese om all idealismen her inne, men som dere vil merke når dere kommer ut i den virkelige verdenen så er det ikke slik det fungerer lenger. Best kvalitet er ikke nødvendigvis best lenger. Men ta det med dere, så kan det hende vi klarer å snu trenden i framtiden :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har tid/lyst til å gi en forklaring på forskjellene mellom em, pt, px og eventuelt andre muligheter man har for å fastsette størrelsen på tekst?

Personlig bruker jeg pt, av "gammel vane". Om dette er riktig eller ei, har jeg ingen formening om. Jeg synes i allefall px høres temmelig søkt ut, og mener å huske at vi bruke em som definisjon på mellomrom mellom bokstaver/tegn i div. typografi.

:)

Lenke til kommentar
Noen som har tid/lyst til å gi en forklaring på forskjellene mellom em, pt, px og eventuelt andre muligheter man har for å fastsette størrelsen på tekst?

Point

PT er en punkt måleenhet for font størrelser.

Dette er en gammel måleenhet som har blitt brukt i veldig mange generasjoner.

På webben idag er det vanlig å si pt er 1/72 av en inch noe som ikke alltid er sant.

fontmeasure.gif

Typografi er en gammel kunst som har utviklet en gjennsidig forvirring gjennom en årrekke.

Problemet er at forskjellige land bruker like enheter(pt) med forskjellig størrelser.

Punkt størrelsen man f. eks. bruker i Amerika er mindre enn den man bruker i Europa,

og kan utgjøre en forskjell på 1 pukt på en 18 punkts font.

Dette forårsaker problemer i blant annet programmvare industrien.

Man forsøker å benytte Metrix systemet basert på en tysk standard(DIN 16507-2) hvor alt blir målt i mm,

for å løse problemet med de forskjellig størrelsen.

Metrix allikevel frem til nå bare brukt i noen få land(Japan, Tyskland og noen andre europeiske).

Her er en oversikt over de forskellige definasjonene av pt:

• 1 point (Truchet) = 0.188 mm (obsolete today)
  • 1 point (Didot) = 0.3759 mm = 1/72 of a French Royal inch (27.07 mm) = about 1/68 inch
  • 1 point (ATA) = 0.3514598 mm = 0.0138366 inch
  • 1 point (TeX) = 0.3514598035 mm = 1/72.27 inch
  • 1 point (Postscript) = 0.3527777778 mm = 1/72 inch
  • 1 point (l'Imprimerie nationale, IN) = 0.4 mm

Pixel

PX er en relativ størrelse.

Denne størrelsen blir målt i forhold til skjermoppløsning.

En 12px font er derfor større på 800x600 enn en 1024x800 skjermoppløsning.

Dette er en fordel med pixel i forhold til point.

Et vanlig problem med point er f. eks. hvis man designer en webside med små systemfonter, men at den blir vist i et system hvor store systemfonter er valgt.

Dette forårsaker at tekst overlapper hverandre og blir uleselig

EM

EM er oppkalt etter bokstaven M.

Em har også en lang typografisk historie hvor det har blitt brukt til å måle horisontale bredder, men det orker jeg ikke skrive noe mer om.

<HTML>

<STYLE>

H1 { font-size: 2em }

</STYLE>

<BODY>

<H1>Movies</H1>

</BODY>

</HTML>

W3c sier "Always use ems to set font sizes".

Når det blir brukt til å spesifisere font størrelser, så vil em enheten alltid referere til foreldre enheten.

Så, i eksemplet over, vil font størrelsen til h1 elementet være dobbelt så stor som foreldre elementet, Body.

Men bode størrelse er ikke angit og h1 vil derfor referere til standard størrelsen angitt av brukeren av nettleseren.

Så hvis brukeren har satt den normale font størrelsen til 10 points vil h1 elementet ha en font størrelse på 20 points.

Derfor skal du alltid bruke Em til å sette font størrelser

Les mer

What is Fontsize?

The amazing em unit and other best practices

Lenke til kommentar

Dette blir vel mer innen trykk, men:

Målenheter;

- Punkter (points) Didot-Bertholdske punktsystem

- Cicero

12 pkt = 1 cic

1 pkt = 0.38 mm

1 cic = 4.5 mm

DTP-punktet:

- 12 point = 1 pica = 1/6 tomme

- 1 point = 1/72 tomme

- 1 point = ca 0.35 mm

Lurer på om de vertfall der baserer seg mye på samma oppsett (Didot-Bertholdske punktsystem)..

Lenke til kommentar

Tenkte å teste print preview på forsiden av dagbladet, men det gikk visst dårlig. Den hang både FF og IE :lol:

Jeg idet minste har lært at CSS stilark og bruk av klasser og id'er er en utrolig kjekk ting. Å måtte bruke inline styles er tøv. Et eksempel er på min egen hjemmeside, hvis du tar print preview her, så skjønner du hvor kjekt det er å ha alt definert i egne stylesheets og bruk av klasser etc.

Endret av FuLu
Lenke til kommentar
Hvordan styler man input/text felt? Holder på å sette opp kontaktscript  :whistle:

Tatt rett fra min css:

textarea, input {
font-family: "Trebuchet MS", "Bitstream Vera Sans", tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif;
border: 1px solid #ccc;
background: #EBEBEB;
color: #000;
}

;)

EDIT: btw g0mpen, er ikke avataren din litt for stor? (i kb) :whistle:

Endret av huf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...