Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med Arve, greit å pugge spesifikasjoner, men det hjelper lite om en ikke skjønner logikken bak og får en grei innføring i hvordan de forskjellige elementene og verdiene henger sammen, og «bør» settes sammen.

Nå har jeg egentlig aldri lest noe særlig av innføringene til HTMLDog og W3Schools, da jeg har vært privilgert med live-innføringer fra andre steder, men jeg har lest litt i spesifikasjonene, og dersom jeg hadde vært helt blank, hadde jeg helt ærlig ikke fått så veldig mye ut av akkurat det.

:w00t:

Lenke til kommentar

Ta en titt på Minimum and maximum widths i CSS2-spesifikasjonen, for eksempel:

'min-width'

Value:  <length> | <percentage> | inherit

Initial:  UA dependent

Applies to:  all elements except non-replaced inline elements and table elements

Inherited:  no

Percentages:  refer to width of containing block

Media:  visual

'max-width'

Value:  <length> | <percentage> | none | inherit

Initial:  none

Applies to:  all elements except non-replaced inline elements and table elements

Inherited:  no

Percentages:  refer to width of containing block

Media:  visual

Etter denne oppramsingen kommer dette:

These two properties allow authors to constrain box widths to a certain range. Values have the following meanings:

<length>

Specifies a fixed minimum or maximum computed width.

<percentage>

Specifies a percentage for determining the computed value. The percentage is calculated with respect to the width of the generated box's containing block.

none

(Only on 'max-width') No limit on the width of the box.

Ganske greitt forklart, synes jeg da? :shrug:

Endret av SirIce
Lenke til kommentar

Er det ikke bare å gjøre hva som føles riktig i forhold til brukeren som spør.

I det siste tilfelle hvor du sikkert fikk den idêen fra SirIce så var det kanskje mer givende å linke til W3c-spesifikasjonene, men i andre tilfeller så er det kanskje ikke det.

Hva med å gjøre det man ønsker og ikke også sette en standard for det?!

Ellers så likte jeg det at du linket til W3c-standardene isted; dermed så fikk man et bredere spekter av linker og mer innformasjon, hvis en ønsker det.

Lenke til kommentar
Hvordan vet han i det hele tatt hvordan han skal bruke min-width?

Vel, man kan se på de hundretalls eksemplene som er rundt om i spesifikasjonen, for eksempel? :)

Hvordan skal en som aldri har prøvd CSS før kunne skjønne hva <length> er og i hvilken sammenheng?

Som jeg sa, spesifikasjonen har utallig mange eksempler. Man må bare gidde å lete etter dem ;)

Waldmeister: Beklager, men det der skjønte jeg fint lite av. :blush:

EDIT:

Dette begynner kanskje å bli litt uklart;

Jeg mener på ingen måte at vi ikke skal henvise til HTMLDogs og W3Schools tutorials.

Jeg mener bare at vi ikke trenger å gå gjennom dem når vi skal henvise til en CSS-egenskap, for eksempel :)

Endret av SirIce
Lenke til kommentar

Hadde vært litt kjekt med en side hvor CSS egenskaper som min-width og max-width etc ble listet opp med enkle erfaringer, eventuelt workaround/løsninger (linker?) for å bruke dem i f.eks IE. Vise hvilke nettleser&versjon som støtter hvilke egenskaper (finnes sikkert en slik site, har bare ikke sett etter :blush: ). Så kan newbies, og tja hvem som helst, få en grei oversikt på hva det er problemer med, løsninger, erfaringer, tips og triks :D (blir vel sikkert pes å snekkre sammen, jeg er ikke akuratt den som strekker ut armen og skriker "MEG! MEG!" :p )

Edit: typo

Endret av FuLu
Lenke til kommentar

SirIce: Det er, som folk tidligere har påpekt, ikke så enkelt for de som er helt ferske. I tillegge r det kjedelig å lese spesifikasjoner. Hjernen liker seg bedre når man kan lese hele setninger og semantisk oppbygget tekst. Tekniske beskrivelser med masse forkortelser, og tekstlige framstillinger som ikke er satt inn i logiske setninger er vanskeligere og kjedelig å lese i lengden. Når det er kjedelig lærer man mindre. Dette er vitenskapelig stadfestet, og de fleste er enige om de går inn i seg selv og tenker godt ettter. Greit at det er spennede for deg, men jeg skal vedde en hundrelapp på at du ikke gidder å lese LCD-specs satt opp på samme måte. Du har ingen naturlig interresse eller forkunnskaper på området.

Lenke til kommentar

Vel, uansett om vi linker til w3schools, htmldog eller w3.org bør personen som spør om hjelp ha en viss forkunnskap om CSS fra før av.

Jeg mener at det er helt feil å linke til en CSS-egenskap, når man vet at personen som spør har svært lite forkunnskaper om CSS.

Da bør man heller vise til en god nybegynnertutorial, som de som finnes på htmldog, for eksempel.

Når 'trådstarter' har en viss basiskunnskap om CSS, ser jeg ingenting galt i at han/hun kan begynne å lese i spesifikasjonen. Du kan få mye mer ut av den enn w3schools. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...