Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei,

hvordan kan jeg få innholdet på siden min til å strekke seg? Slik at det hele tiden strekker seg ned, hvis dere forstår hva jeg mener...

For å få innholdet til å strekke seg, så burde du vel kanskje berre skrive meir innhold? :p

Om det er å få layouten til å strekke seg så kan du jo skjekke ut dette:

http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns/

Lenke til kommentar
<a href="javascript:onmouseover(document.getElementById('status1').innerHTML='<p>Lipsum pipsum ripsum blabsum ...</p>')">Lorem Ipsum</a>

Var det ikke noe slikt da? Orker ikke sjekke det, men der har du noe å bygge på i alle fall

Næh, mer noe slikt:

<a href="javascript:onmouseover(document.getElementById('status1').innerHTML='<p>Lipsum pipsum <a href="#">ripsum</a> blabsum ...</p>')">Lorem Ipsum</a>

... men det funker neppe. Forslag?

Lenke til kommentar

Sorry Dunis, misforstod deg litt der :) Har løst det der en gang før, må bare bla i sinnsvakt mange filer for å se om jeg finner det. Det hjelper også mye hvis jeg skjønner hva det skal brukes til (endel hacks som ikke passer til noen områder)

Hvordan blir det semantisk korrekt å sette opp en "Du er her"-sak?

Eks:

Du er her: Forsiden » Sesongkort » Bestill

Tenkte litt på definert liste, men det blir kanskje ikke helt riktig? Noen innspill?

Dette er jo et hirearki, men jeg har ikke sett at HTML inneholder noen struktur for dette. Jeg er enig i at det i utgangspunktet ikke passer som en liste, men hva med å dra en nøstet ol? Da får du fram hirearkiet, og semantikken blir bedre:

1. Forsiden
 1.1 Sesongkort
   1.1.1 Bestill

Så kan du bare style den litt penere. På denne måten viser du dataene i en struktur samtidig som du får fram avhengigheten mellom de ulike elementene i menyen din.

Namenam; potetgull og coca til frokost. Det er herrleg å være arbeidsledig....

Lenke til kommentar
Sorry Dunis, misforstod deg litt der :) Har løst det der en gang før, må bare bla i sinnsvakt mange filer for å se om jeg finner det. Det hjelper også mye hvis jeg skjønner hva det skal brukes til (endel hacks som ikke passer til noen områder)

Det skal brukes til et system slik som nyhetene på www.gamer.no er ordna.

Informasjonen skal da settes inn i en div med navn status1. Skjønner?

Hadde vært knall om du har en løsning.

Jeg er forresten bortreist i helga.

Lenke til kommentar
Ingen av semantikkmesterne som har innvendinger til forslaget mitt?

Dette er blitt diskutert på SimpleBits, og konklusjonen er ganske åpen. Selv mener jeg forslaget ditt går ut over intuitiviteten og brukervennligheten for dem som leser siden uten CSS (f.eks. i en tekstnettleser eller på en mobiltelefon). Ifølge Web Design Practices sin statistikk er 95 % av alle navigasjonsstier horisontale, og 65 % av disse bruker > eller en høyrepil som skilletegn. Enhver med litt fartstid på nettet vil gjenkjenne «Foo > Bar > Baz» som en navigasjonssti. Derimot vil nok en lang remse med underlister bare virke forvirrende.

Dette har litt å gjøre med at det i HTML alene ikke fins noe slikt som en «inline liste», altså en måte å markere opp «(1) foo, (2) bar» innenfor et tekstelement (f.eks. p) på. Likevel er det uansett ikke optimalt å bruke lister til å markere opp navigasjonsstier, da >-tegnet i en navigasjonssti fungerer som et skilletegn på lik linje med et semikolon i en semikolon-separert oppramsing. I en punktliste er derimot punktmerkets primære oppgave å markere begynnelsen på hvert enkelt listepunkt, og dermed utstyres alle listepunktene med et slikt merke. I en tradisjonell (og dermed intuitiv) navigasjonssti står imidlertid første ledd alene.

Edit: Sannelig har ikke Språkrådet reorganisert nettstedet sitt og gitt alle sidene nye adresser, og samtidig brutt alle lenker fra andre nettsider. Jeg legger ved en lenke til en artikkel om lenkeråte og videresending, som forklarer hva Språkrådet burde ha gjort i denne situasjonen.

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar

Fin diskusjon på SimpleBits. Det virker som det er veldig mange meninger rundt dette, og at flere kan benyttes. Jeg får se hva det blir til, jeg synes ikke konklusjonen var klar som du ville ha den til, men det er kanskje på grunn av min nedsatte engelskforståelse.

Takker for fin lenke, nå fikk jeg i alle fall enda mer å tenke på. :)

Lenke til kommentar
Jeg får se hva det blir til, jeg synes ikke konklusjonen var klar som du ville ha den til, men det er kanskje på grunn av min nedsatte engelskforståelse.

Ikke klar, men åpen – altså at det er litt opp til den enkelte hva som er den beste løsningen. Sitat:

If semantic purity is your goal, then nested lists may be the way for you – if simplicity is what you’re after, something like Method A [se diskusjonen] might work.

Selv prioriterer jeg altså brukervennlighet over semantikk. Det er tross alt grenser for hvor langt vi kan komme med HTML 4.01/XHTML 1.x hva slikt angår – i XHTML 2.0 vil imidlertid dette forbedres vesentlig.

Lenke til kommentar
Jeg får se hva det blir til, jeg synes ikke konklusjonen var klar som du ville ha den til, men det er kanskje på grunn av min nedsatte engelskforståelse.

Ikke klar, men åpen – altså at det er litt opp til den enkelte hva som er den beste løsningen. Sitat:

Beklager. Jeg leste det første innlegget ditt litt for kjapt.

Lenke til kommentar

og no har magnus h, satyrium, forlatt oss ei stund - han skulle vist til petrograd og greier. Skulle hilse fra han til alle her! :)

Unrealized.org blir könig! :D

Håper det blir en plass der alle folk her på forumet som kan bidra med noke, faktisk bidrar med ting - så slipper vi å referere til alle mulige andre plasser når folk trenger hjelp. Unrealized.org kan bli en generell portal for folk som vil lære seg webutvikling! oooh!

Endret av arve87
Lenke til kommentar

Hm, må vel registrere meg på lokaltogs nye dateprotal og sjekke ut forholdene :)

Er hjemme nå, holdt seriøst på å daue i dag. Har aldri vært så nær før, ble litt sjokka. Kom over en svak bakketopp med sving i, hadde vel 80 ellerno. Så når jeg kommer over toppen, så ligger det en IDIOT på hvitestripa MI (dvs HELT feil side av veien, som forøvrig var 2-felts). Fartsgrensa holdt han ikke, og det første sekundet så han ikke ut til å reagere noe. Jeg skvatt til og begynte å ta bilen min over i "hans" kjørefelt, men da tok han sin bil over der også, så jeg vrei min over i mitt igjen. Jeg var helt sikker på at det kom til å gå front mot front, og med min gamle gode Golf fra sent 80-tall, så hadde ikke jeg vært her nå.. :( Passerte med under en cm klaring til slutt. Fy fan. Hvem i helvette deler ut billapper her ?

Seriøst skumle greier. Ser fan meg fronten på bilen hans igjen enda om jeg lukker øyene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...