Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan fint lage en side uten PHP. PHP blir, i denne sammenhengen, applikasjonsdelen av siden din, altså hvor prosesseringen foregår, hvis dere skjønner. :)

Nettopp.

 

PHP har ingenting med design å gjøre. Det kan bli enklare å behandle store mengder innhold o.l.

 

Mitt poeng som kanskje kom litt dårlig fram, var at folk seier at dei skal lære seg HTML/CSS/PHP for å kunne designe bedre sider, og dette blir litt feil :w00t:

Lenke til kommentar

arve: Du kan ikke per dags dato lage en side i XHTML 1.1 som funker i alle browsere uten PHP, JS eller andre scriptspråk. Poenget er at med PHP har man mye større frihet, og kan gjøre endel ting (også innen design) som man ellers ikke kan. PHP kan også brukes til å avlaste webutvikleren, slik at man slipper å kode samme koden om igjen.

 

Trodde man kunne bruke php istedetfor f.eks iframes og slikt jeg? Da har det jo LITT med design å gjøre?

 

Nei? ermm.gif Tror ikke det du.

 

Jo, man kan bruke PHP-includes, som har alle fordelene man får med iframes, uten ulempene.

 

Mulig du ikke blir en bedre webdesigner med PHP, men man blir ihvertfall en bedre webutvikler, og det er webutviklere firmaer har behov for, ikke en kar som lager en fisk og sender den til firmaet.

Lenke til kommentar

Jojo. Er enig at PHP er separert fra design på samme måte som HTML er separert fra CSS, men webutvikling (og webdesign) er så mye mer enn en statisk side i CSS og HTML. Hvis man designer en side som skal oppdateres ofte, duger det ikke å sende klienten din en CD med en FTP-klient og en god HTML/CSS-editor. Man bruker PHP (eller ASP eller et annet serverside språk) til å lage et CMS, og løser dermed problemet med vedlikehold. Kunden blir glad, og du blir glad, siden du får masse penger. Et CMS tar jo tid å lage, og du får betalt per time.

 

Poenget mitt er at webutvikling er så mye, mye mer enn å lage en fisk i PS og kode den. Ofte må serverside løsninger til, og da er det en fordel at webdesigneren tar den biten i samme slengen, istedenfor at klienten må hyre en annen fyr til å ta seg av det. Skal man virkelig lykkes som webdesigner/webutvikler bør man kunne PHP/ASP/JS/JSP /python/perl osv. EOD.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Mitt poeng som kanskje kom litt dårlig fram, var at folk seier at dei skal lære seg HTML/CSS/PHP for å kunne designe bedre sider, og dette blir litt feil :w00t:

Du designer ikke bedre sider om du kan HTML og CSS heller. Det tror, og håper jeg at du forstår.

Lenke til kommentar
Dunestar: Damn that was nice!!! :grin: Men som noen, husker ikke hvem, nevner oppi her, så er det kanskje litt store mellomrom mellom hver ting. Men det skal du jo fikse på ;)

Ser ut til at jeg beholder de mellomromma som er. ;) Jeg vil ha 15 px padding

på teksten, og da vil det se penest ut å kjøre 15 px mellomrom mellom boksene også.

Har endel småting jeg skal rette på. Bla de mørke felta, header og tekstformatering. ;)

Linken just once more ...

Lenke til kommentar
Ser ut til at jeg beholder de mellomromma som er. ;) Jeg vil ha 15 px padding

på teksten, og da vil det se penest ut å kjøre 15 px mellomrom mellom boksene også.

Når jeg fikk sett litt på det, så må du for guds skyld ikke få mindre mellomrom. Det er liksom halve poenget med siden, og spiller inn som en viktig faktor for å gjøre siden mer original.

Lenke til kommentar
Noen som har et tips til et OK CMS skrevet i asp/VB.net? Orker ikke mekke noe selv for tiden, men føler det er nødvendig da jeg ikke gidder å oppdatere manuelt lenger :)

 

om det kan være i php har jeg laget et som er så godt som ferdig.

Endret av Smidt
Lenke til kommentar
Mitt poeng som kanskje kom litt dårlig fram, var at folk seier at dei skal lære seg HTML/CSS/PHP for å kunne designe bedre sider, og dette blir litt feil  :w00t:

Du designer ikke bedre sider om du kan HTML og CSS heller. Det tror, og håper jeg at du forstår.

Joda, man kan ikkje designe bra sider i tabeller med en WYSIWYG editor - den vil ikkje sjå riktig ut i alle medium for eksempel, og da vil eg ikkje sei du har lykkast som webdesigner. Dessuten gir CSS deg litt fordeler som du aldri har uten (f eks borders, mulighet til å gjøre en heil tekst uppercase osv..)

Lenke til kommentar
tja, får du PHP til å kjøre stabilt på IIS-en min så :)

 

Har prøvd ut en god del fra sourceforge nå, og ingen funker skikkelig... Det ene som så skikkelig gjennomført ut hadde en feil i datoparsinga som jeg ike orker å knote med...

PHP funker ganske bra på IIS. Er ikke noe apache-only greie...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...