Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
EDIT: skriver forresten på en liten artikkel om PHP nå. Satser på å være ferdig til lørdag/søndag.

du må si fra når den er ferdig. og hvor man kan lese den. :yes:

..hvor kan man se det nye designet til hw.no?

Det er ikke offentlig enda..

Det skulle vel komme i løpet av dagen, men ikke vedd for mye på et. Er visst en del som skal fikses først..

Lenke til kommentar
nei, men jeg har det inne....    Last ned en pakke som heter 'xampp', så får du med apache og en del tools ferdig innstallert... bl.a. php, python, webalizer, phpmyadmin....

Joda. Ferdigpakker er vel og bra (har prøvd foxserv, easyphp, xampp m.m), men jeg vil lære hvordan jeg setter opp disse tingene hver for seg. Har allerede fått opp Apache 1.3, PHP 4.x, mySQL og (nesten) PhpMyAdmin. Trenger webalizer og muligens også webshell3. En anbefaling til en god FTP-server hadde også vært greit. :yes:

Btw: Hva er python?

Endret av jorgenindahouse
Lenke til kommentar
En anbefaling til en god FTP-server hadde også vært greit.  :yes:

BulletProof og Gene6 er gode FTP servere, men du er vel ute etter en gratis? (hvem er ikke det? :hmm:)

Hadde vært greit med en gratis, men en generell anbefaling på den aller beste holder. Da kan jeg heller skaffe den på min egen, superlovlige måte. :p

Lenke til kommentar

Python er vel et slags kraftig programmeringsspråk, hvor filene kan tolkes på serveren for bruk på web, tolkes på maksinen som et program uten å kompileres, eller kompileres for å bli distribuert som .exe.

edit¹: Med andre ord kan det brukes til hva du vil, og gjør alt det et annet programmeringsspråk / scriptsptåk gjør. Eneste det ikke egner seg som, er vel et meta-språk til å lage compilere osv...

Den ftpd'en som følger med xampp er grei, men ikke særlig god. Jeg vil anbefale deg 'GuildFTPd', hvis du har planer om å kjøre en ftpd hjemme eller for bare noen få personer. Jeg har selv god erfaring med den, og den er lett å sette seg inn i & konfigurere. Hvis du skal drive den for enorm trafikk og store summer av brukere, vet jeg ikke hvilken ftpd som egner seg best, siden jeg ikke har hatt behov for dette enda.

edit²: Bulletproof ftpd har synes jeg ikke er like god som Guildftpd, mens Gene6 har jeg ikke testet.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
PiRANhA: Nei, jeg får "Siden kan ikke vises" når jeg trykker på F12.

Lager du noe i PHP, ASP, CFML eller JSP?

Vel, jeg dreiv å prøvde meg på noe PHP ting, å etter det så funka det ikke lenger ;)

Om du skal bruker PHP er det viktig at du har satt opp en webserver til å kjøre på lokalhost for at du skal kunne teste i IE (ved å trykke F12) men siden du ikke vil benytte deg av PHP er det viktig at du definerer din "Site" til å ikke ha PHP som serverside scripting språk. Dette gjør du under "Site > Edit Sites" så dobbelklikker du på Siten din og deretter fjerner du PHP og MySQL.

Da skulle vel alt funke igjen? Og ja, vær obs på at Dreamweaver ikke legger til en .php på sidene dine, de vil ikke fungere lokalt på maskinen din om du ikke har PHP installert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...