Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Problemet" er at brukergrensesnittet til MS er genialt og lett å forstå. Folk kjenner seg igjen uansett versjon (kanskje XP var et langt steg for noen), nor som gjør at folk ikke bytter OS. I tillegg aner dem ikke at det finnes stort flere OS-typer på markedet, og mange kjøper "Elkjøp-PC" der Windows er implementert allerede. Det kommer nok til å ta en stund før MS går ned på lik markedsandel som de andre tilbyderene. Mulig at brukertallet er på vei ned, men man vil uansett bli sittende med en kjerne bestående av de "average" brukerne, som ikke har interesse eller bruk for noe annet. Windows funker flott for dem, og dem tror ikke dem betaler for det, for det er jo inkludert i maskina. Det er helst de som er aktive innen data og som har over normal kunnskap om data som velger alternative OS, men dem er ikke i flertall når det gjelder databrukere. Klart man protestere og prøve på revolusjon, men det blir muligens dødfødt. På TG kan det kanskje nå frem, siden man har samlet så mange datamennesker på en plass, men det er litt for mange spillefolk der, som ikke bryr seg om OS og slikt..

Lenke til kommentar
Det er ikke OS'et jeg misliker

Neinei, jeg bare kommenterte noen som nevnte noe med å hate MS og at brukertallet var på vei ned..

 

Er forsåvidt enig med IE-tingen.. Hadde ikke skadet akkurat. Men dem sitter på markedsledelsen og har kanskje ikke bruk for det. Men om dem hadde oppdatert, hadde dem kanskje sluppet at mange bytter til alternativ webbrowser..

Lenke til kommentar

Kanskje om firmaer som etterkvert sitter med en del penger kan reklamere litt i aviser og sånn? F eks opera :p

 

Vert SÅ bra om IE forsvant meir eller mindre fra vanlige PCer også, at elkjøp la inn opera, firefox, eller en anna browser som standard før dei solgte PCane sine :D

 

/me har påvirka "alle" i min vennekrets til å gå fra IE, og alle har sagt at "Opera er _så_ masse bedre enn IE" - ingen kommer til å skifte tilbake! :woot:

Lenke til kommentar
IE er implementert i Windows, ergo må dem bytte operativsystem også..:) Tviler Microsoft gidder å være med å sponse maskiner om det blir lagt inn en annen stdbrowser..

Ja, men du kan jo fjerne alle snarveier o.l. til IE, og erstatte dei med snarveier til f eks opera eller firefox - samt sette standardnettleser til opera/firefox ;)

 

På min PC er du nødt til å gå via windows explorer til IE (skrive adr. i adressefeltet i windows explorer), eller leite deg igjennom programfiler og finne teh IE.exe ;)

 

Ellers er der _ingen_ tegn til at IE eksisterer :p

Lenke til kommentar
IE er implementert i Windows, ergo må dem bytte operativsystem også..:) Tviler Microsoft gidder å være med å sponse maskiner om det blir lagt inn en annen stdbrowser..

Ja, men du kan jo fjerne alle snarveier o.l. til IE, og erstatte dei med snarveier til f eks opera eller firefox - samt sette standardnettleser til opera/firefox ;)

 

På min PC er du nødt til å gå via windows explorer til IE (skrive adr. i adressefeltet i windows explorer), eller leite deg igjennom programfiler og finne teh IE.exe ;)

 

Ellers er der _ingen_ tegn til at IE eksisterer :p

Poenget er at Microsoft mest trolig IKKE vil være med å sponse maskiner om det blir lagt inn programvare som erstatter deres egen.. Da må man finne en ny tilbyder av OS osv.. I fremtiden vil kanskje *NIX-baserte OS ta over, men jeg tror det er lenge til..

Lenke til kommentar

Hvorfor utvikler ingen noen nye OS? Alle (tror jeg) OS som finnes nå er jo utviklet for lenge siden. Linux kom vel for ca. 10 år siden elns? Unix er eldre, mens DOS er skitgammelt. Samme gjelder vel BeOS og MacOS.

 

Poenget er at det virker som om det bare er OS laget for å utnytte gamle maskiner, mens vi nå har kraftige saker.

Lenke til kommentar

Delvis rett. Det er sikkert folk som utvikler helt nye OS i dag, men problemet er at dem kommer for sent, det er folk som allerede har for stor markedsandel.

 

De OSene som finne si dag er bygd rundt en kjerne som ble utviklet for lenge siden, men de blir alltid videreutviklet og oppdatert. Windows finnes jo i mange forskjellige versjoner, hver til sitt bruk. Prøv å kjøre WinXP på en 10 år gammel maskin, og se hva som skjer. OSene er tilpasset maskinene, og jeg ser heller ikke poenget med å begynne helt på nytt i utviklingsprosessen av et nytt OS når man allerede har flere godt dugelige versjoner.

 

Windows kommer vel snart med sin Longhorn, SuSE kom vel med sin 9.1 i går osv osv..

Lenke til kommentar

Longhorn er langt uti fremtiden, og vil ha TCP i seg, så det er ikke et aktuelt OS for avanserte brukere. WinFS er også noe jeg ikke liker.

 

Et helt nytt OS basert på utnyttelse av det som finnes nå, slik at hyperthreading, SSE og lignende støttes direkte i kjernen istedenfor å være en utvidelse hadde vært konge.

Lenke til kommentar
WinFS er også noe jeg ikke liker.

Akkurat hva har du imot WinFS? Syns det høres ok ut jeg.

Man får liksom aldri vite akkurat hvor ting ligger, bare hva det er. Det gjør det _mye_ lettere for MS (samt hackere/virus som ikke bruker Win) å legge skjulte filer eller annet grums på HD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...