Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

1em er 1em uansett font type, ikkje?

Nei. Det spiller ingen rolle om du oppgir skriftstørrelsen i em, prosent eller piksler. Verdana vil fortsatt være større enn andre skrifter i samme skriftstørrelse.

 

This website, like all well-designed sites, uses the text size defined in your browser

Det setningen sier, er at siden i likhet med sider som er «well-designed» lar brukeren bestemme skriftstørrelsen.

Må si meg uenig der ;)

Han bruker ordet all, som da gir setningen følgende betydning:

Denne websiden, i likhet med alle andre "well-designed" websider, bruker ....

Denne oversettelsen er feil. Han skriver «all well-designed sites», ikke «all other well-designed sites». Setningen sier altså at alle «well-designed» nettsteder har skalerbar skrift, men ikke at siden hans derfor hører til disse.

 

Dette er uansett irrelevant for problemstillingen.

 

Og som ikke vet at det går an å endre default tekststørrelse?

Dette bør ikke hindre dem som vet hvordan man endrer skriftstørrelsen.

Poenget mitt var at det finnes mange surfere som ikke er helt fortrolig med hvordan et program fungerer,

og som derfor trenger å lære seg hvordan nettleseren deres skal brukes.

 

og dermed kan ha installert eventuelle tillegg eller gudvethva, eller bare endret på default tekststørrelse -> Helt uten å vite hva de har gjort - hvis de da i det hele tatt er klar over at de har gjort noe. Dette kan i verste fall gjøre siden uleselig og fullstendig ubrukelig for denne surferen.

Og dermed vil kanskje denne brukeren forsøke å finne ut hva som er feil, og følgelig sette seg inn i hvordan programvaren faktisk fungerer. Man oppnår ingenting ved å tilpasse nettsider feilaktige innstillinger i nettleserne til en marginal mengde nybegynnere (det er nok pes med å tilpasse nettsidene «feilaktige nettlesere»).

 

Når man utvilker en en nettside (eller annen GUI) må man tenke på at det vil komme brukere som ikke skjønner bæret av hvordan det fungerer, og hvordan han/hun får det til å fungere som det skal.

Men dette bør uansett ikke hindre dem som skjønner hvordan ting fungerer å f.eks. justere opp skriftstørrelsen til å passe en høy skjermoppløsning. Begge parter – både nybegynnerne og dem som er vant med å surfe på nettet – bør tas hensyn til, og den enkleste måten å gjøre det på er ved å gi de uerfarne muligheten til å tilegne seg den samme kunnskapen som den de mer «avanserte» nettbrukerne besitter.

 

Hensikten med brukervennlighet er å tilrettelegge funksjonalitet, ikke å gjøre funksjonalitet utilgjengelig.

 

Men har du tenkt på hvordan det går med andre skrifter i små størrelser?

Den artikkelen synes jeg var litt sær. Forfatteren prøver å få folk til å la vær å bruke verdana, siden den er mest lesbar?

Nei, siden en nettside tilpasset Verdana (ofte) ikke er særlig lesbar med andre skrifter (f.eks. på andre plattformer).

 

...eller er det det at alle andre blir veldig små hvis man ikke spesifiserer en generic font family?

Som jeg har nevnt over har vi dette problemet uansett. CSS2-egenskapen font-size-adjust var tenkt å rette opp i dette, men støtte for denne ble det jo aldri noe av (unntatt i Mozilla), og i CSS 2.1 er den fjernet.

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
This website, like all well-designed sites, uses the text size defined in your browser

DEN kan vel diskuteres.. Både det at den siden er "well-designed"

Det står det ingenting om. Det setningen sier, er at siden i likhet med sider som er «well-designed» lar brukeren bestemme skriftstørrelsen.

Må si meg uenig der ;)

Han bruker ordet all, som da gir setningen følgende betydning:

Denne websiden, i likhet med alle andre "well-designed" websider, bruker ....

*Sette seg bak Epsilon*

Lenke til kommentar

Hmmm... Noen som vet hvor jeg skal poste et apache-spørsmål?? enden: flytt posten hvis du har et bedre sted å poste den...

Poenget er: Jeg vil at folk skal skrive http://xxx.xxx.xxx.xxx/ for så å komme inn i indexen som ligger her: ..../htdocs/zethyr/index.html

Jeg har fått til at man skriver http://xxx.xxx.xxx.xxx/index.html , men så lenge jeg setter DocumentRoot på en slik måte, må man jo ha med 'index.html' bak. Jeg ville at man skulle slippe det, men da havner man på indexen som ligger rett i htdocs.

Jeg er _helt_ noob på apache, så jeg må ha det med sølvteskjeer.

(phew - rotete innlegg...)

Lenke til kommentar

@ Zethyr:

Finn frem 'httpd.conf'-filen din

Hvis apachesnarveiene er lagt til i starmenyen kan du velge 'Apache HTTP Server *versjon*' -> 'Configure Apache Server' -> 'Edit the Apache httpd.conf Configuration File'

 

Søk deg frem til 'DirectoryIndex' og legg til de filendelsene du vil skal indekseres

Eks:

DirectoryIndex index.html index.html.var index.php index.php3 index.phtml

Lenke til kommentar

oh, takk! visste at det var noe slikt, men visste ikke hva det het...

Sikker på at jeg har lest gjennom hele httpd.conf 4 ganger nå.

 

edit: Får det ikke til å funke... Jeg har en slik rekke som i eks over på directoryindex, men jeg tror noe annet er feil.

Jeg har en skummel følelse av at den åpner feil index.html allikevel, men når den blir redirecta prøver den i undermappa....

 

edit2: Flere ting man må ordne for å velge hvilken mappe som er standard rett under 'domenet' ??

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
oh, takk! visste at det var noe slikt, men visste ikke hva det het...

Sikker på at jeg har lest gjennom hele httpd.conf 4 ganger nå.

Nemo problemo :)

 

Nå er det vel min tur til å komme med et 'dumt' spørsmål;

hva er den beste måten å fikse det slik at brukeren av en side selv kan velge skriftstørrelse ved å trykke på en link? Forskjellige stilark elns?

 

EDIT: @ zethyr:

Har du husket å starte apache på nytt?

Endret av PT
Lenke til kommentar
oh, takk! visste at det var noe slikt, men visste ikke hva det het...

Sikker på at jeg har lest gjennom hele httpd.conf 4 ganger nå.

Nemo problemo :)

 

Nå er det vel min tur til å komme med et 'dumt' spørsmål;

hva er den beste måten å fikse det slik at brukeren av en side selv kan velge skriftstørrelse ved å trykke på en link? Forskjellige stilark elns?

 

EDIT: @ zethyr:

Har du husket å starte apache på nytt?

1. Han fikk det ikke til.. (se editen hans)

 

2. Ja. Eller "alternative stylesheet", som det heter..

Lenke til kommentar
Nå er det vel min tur til å komme med et 'dumt' spørsmål;

hva er den beste måten å fikse det slik at brukeren av en side selv kan velge skriftstørrelse ved å trykke på en link? Forskjellige stilark elns?

 

EDIT: @ zethyr:

Har du husket å starte apache på nytt?

#1 Javascript kan hjelpe deg litt der også... f.eks. sette cookies så brukeren får den fonten han valgte forrige gang hele tiden...

 

#2 Ja, en 20000 ganger ...

Lenke til kommentar

eehm.. lurte på en ting, og syns det var like greit å spørre her istedenfor å starte ny topic her eller i digital bildebehandling seksjon. Men hvordan kan man avrunde kantene på et bilde? Skal dele opp et bilde og uansett hva jeg prøver så vil de ikke bli avrundet i photoshop. :(

 

en liten rask tutorial :)

Lenke til kommentar
eehm.. lurte på en ting, og syns det var like greit å spørre her istedenfor å starte ny topic her eller i digital bildebehandling seksjon. Men hvordan kan man avrunde kantene på et bilde? Skal dele opp et bilde og uansett hva jeg prøver så vil de ikke bli avrundet i photoshop. :(

 

en liten rask tutorial :)

hvorfor gjøre det i billedredigeringsprogram?

Neida, vet at PoleCat bl.a. har skrevet om dette før, men jeg husker ikke hvor/når. Ta et søk, du :thumbup:

Lenke til kommentar
eehm.. lurte på en ting, og syns det var like greit å spørre her istedenfor å starte ny topic her eller i digital bildebehandling seksjon. Men hvordan kan man avrunde kantene på et bilde? Skal dele opp et bilde og uansett hva jeg prøver så vil de ikke bli avrundet i photoshop. :(

 

en liten rask tutorial :)

Mulig jeg misforstod hva du mente, men her er en simpel måte:

 

Lag en shape med "Rounded Rectangle Shape Tool" over området du vil beholde.

Høyreklikk på denne, "Make selection".

Select > Inverse.

Kom deg inn i layeret du vil fjerne fra, og trykk delete.

 

Er PoleCat på viddene? :blush:

Lenke til kommentar

Hmm.. Kan funke. Trur det blir rett. takker

 

F****n Klart å smesha hardisken på laptopen min. Mistet alt av bilder og hjemmesider jeg har laget. Sitter på lillesøstra min sin masin nu. Det er så frustrerende.

 

Spurte om det gikk å få ut datan på HD'en. JA sa de. Men måttes sendes inn til en spesialst å betale mellom 15 til 20 lapper for det. SYKT.

Off.. er så frustrert. Var nesten ferdig med siden min å alt. Må begynne helt på nytt..

off.. :no:

 

Men takk for hjelpen. :p

 

Edit: det funket. Thanx

Edit 2: Zethyr: driver på et bilde som skal til siden. ikke selve siden. Men takk for du fant fram den artikkelen. :) kommer til å bruke den senere uansett.. :)

Endret av andesh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...