Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

likte den her veldig godt... ihvertfall etter introen hadde loada..

Graphikline

 

Ellers så var mange, fram til G ihvertfall, idiotisk uframkommelige ikke-imponerende sider..

 

Teknikkene som ligger bak er nok imponerende og bra, men et sammensurium av ting, popups, etc... nei.. USJ! (brukervennlighet er et ukjent begrep for mange der tror jeg.. og mystery meat er alles favoritt.. :ermm: )

 

 

en anna bra en med imponerende portfolio (N*E*R*D bl.a.)

kurtnoble.com

Endret av cfenzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og jeg avslutter spammen ved å si at småbarn under 6.000 innlegg ikke bør være å breiale ;)

 

Mavva, skal du slå tilbake så gjør det på MSN - ikke her

Kan vi ikkje heller sei 5500 ? :p

 

Hmm, no har eg komt meg heim fra verdens aller verste mattetentamen. Så har eg fyrt opp photoshop, og satser på å komme meg vidare der, sjøl om alt eg gjør for tida går rett til h*lvete..

Lenke til kommentar
Noen som har lyst til å kommentere?

http://www.xs4all.nl/~sbpoley/webmatters/verdana.html

Tåpelig artikkel. Å "stenge ute" verdana fordi den er stor i forhold til andre font sizes som "default" blir for dumt.

Nei. Dersom den besøkende ikke har Verdana installert, kan siden i verste fall bli uleselig.

 

Han nevner å redusere fontstørrelsen ved hjelp av font-size: 85%; - og klager på at da vil alle andre fonter bli veldig små om du ikkje har installert verdana. Det er vel strengt tatt en grunn til at du kan bruke px/em/whatever som måleenhet for skriftstørrelser vel!?

Em er OK, som i likhet med prosent er en relativ størrelse og dermed gir brukeren muligheten til å tilpasse skriftstørrelsen skjermoppløsningen. Men dette løser ikke problemet med at andre skrifter blir for små dersom man ikke har Verdana.

 

Å angi skriftstørrelser i piksler er som regel derimot noe av det dummeste man kan gjøre, ettersom dette hindrer skriftskalering i Internet Explorer.

 

This website, like all well-designed sites, uses the text size defined in your browser

DEN kan vel diskuteres.. Både det at den siden er "well-designed"

Det står det ingenting om. Det setningen sier, er at siden i likhet med sider som er «well-designed» lar brukeren bestemme skriftstørrelsen.

 

og det at alle sider som IKKE bruker default size IKKE kan være "well-designed".

Dette er riktig – i hvert fall i et brukervennlighetsperspektiv.

 

Har denne fyren tenkt over at det er mange der ute som har en mildt sagt vraket nettleser?

Det er hele poenget med artikkelen. Både i Opera og Mozilla kan du faktisk endre skriftstørrelsen på sider hvor denne er oppgitt i piksler – i Internet Explorer (som IMHO kvalifiserer som en «vraket nettleser») ikke.

 

Og som ikke vet at det går an å endre default tekststørrelse?

Dette bør ikke hindre dem som vet hvordan man endrer skriftstørrelsen.

 

Ok, fonten er stor i forhold til andre, men den ser jo sinnsykt bra ut i små størrelser.

Men har du tenkt på hvordan det går med andre skrifter i små størrelser?

Lenke til kommentar
Noen som har lyst til å kommentere?

http://www.xs4all.nl/~sbpoley/webmatters/verdana.html

Tåpelig artikkel. Å "stenge ute" verdana fordi den er stor i forhold til andre font sizes som "default" blir for dumt.

Nei. Dersom den besøkende ikke har Verdana installert, kan siden i verste fall bli uleselig.

 

Han nevner å redusere fontstørrelsen ved hjelp av font-size: 85%; - og klager på at da vil alle andre fonter bli veldig små om du ikkje har installert verdana. Det er vel strengt tatt en grunn til at du kan bruke px/em/whatever som måleenhet for skriftstørrelser vel!?

Em er OK, som i likhet med prosent er en relativ størrelse og dermed gir brukeren muligheten til å tilpasse skriftstørrelsen skjermoppløsningen. Men dette løser ikke problemet med at andre skrifter blir for små dersom man ikke har Verdana.

1em er 1em uansett font type, ikkje?

Så korleis kan det _ikkje_ løyse problemet om du ikkje har verdana?

Lenke til kommentar
This website, like all well-designed sites, uses the text size defined in your browser

DEN kan vel diskuteres.. Både det at den siden er "well-designed"

Det står det ingenting om. Det setningen sier, er at siden i likhet med sider som er «well-designed» lar brukeren bestemme skriftstørrelsen.

Må si meg uenig der ;)

Han bruker ordet all, som da gir setningen følgende betydning:

Denne websiden, i likhet med alle andre "well-designed" websider, bruker ....

 

Har denne fyren tenkt over at det er mange der ute som har en mildt sagt vraket nettleser?

Det er hele poenget med artikkelen. Både i Opera og Mozilla kan du faktisk endre skriftstørrelsen på sider hvor denne er oppgitt i piksler – i Internet Explorer (som IMHO kvalifiserer som en «vraket nettleser») ikke.

 

Og som ikke vet at det går an å endre default tekststørrelse?

Dette bør ikke hindre dem som vet hvordan man endrer skriftstørrelsen.

 

Poenget mitt var at det finnes mange surfere som ikke er helt fortrolig med hvordan et program fungerer, og dermed kan ha installert eventuelle tillegg eller gudvethva, eller bare endret på default tekststørrelse -> Helt uten å vite hva de har gjort - hvis de da i det hele tatt er klar over at de har gjort noe. Dette kan i verste fall gjøre siden uleselig og fullstendig ubrukelig for denne surferen.

 

Og jo! Dette bør (i hvert fall til en viss grad) hindre dem som faktisk vet hvordan man endrer tekststørrelsen! Når man utvilker en en nettside (eller annen GUI) må man tenke på at det vil komme brukere som ikke skjønner bæret av hvordan det fungerer, og hvordan han/hun får det til å fungere som det skal.

 

Brukervennlighet er stikkordet her

Lenke til kommentar

Men har du tenkt på hvordan det går med andre skrifter i små størrelser?

Den artikkelen synes jeg var litt sær. Forfatteren prøver å få folk til å la vær å bruke verdana, siden den er mest lesbar? ...eller er det det at alle andre blir veldig små hvis man ikke spesifiserer en generic font family? Isåfall er det ikke noe argument mot å bruke verdana?

Lenke til kommentar

Hovedargumentet er at Verdana er for stor, og klienter som ikke har fonten vil nødvendigvis måtte ty til andre fonter som er mye mindre. Hvis man kjører Verdana på 0.5em vil en alternativ (og vesentlig mindre font) bli så liten at det er uleselig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...