Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjå i signaturen min - det er den beste sammenligninga eg har komt på - og IMO er den ganske bra ;):w00t:

Den er ikke underbygd da.. Hjelper lite å bare kaste ut en påstand i en diskusjon om man ikke underbygger den og legger til grunn hva som gjør at du mener akkurat det..:)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Noen som vet om en side (utenom hotdesign) som forteller hvorfor tables ikke skal brukes til layout?

Har store problemer med å få overtalt en kompis som ikke så fordelene ved å se på argumentene til hotdesign..

 

HintHint, Arve skrive? :)

de første sidene jeg laget var basert på tabell layout. Da var det alltid timesvis med debugging for å få den til å fungere i IE, noen ganger ville til og med ikke IE vise bilder i tabellen. Etter at jeg gikk over til css og diver blir resultatet så og si det samme i alle lesere. Om du skal få layouten til å bli slik du vi lmå du gjerne ha hele siden som en stor tabell om du velger denne formen for layout. med css derimot kan du plassere div'ene hvor du vil.

Tror det også skal være lettere å kunne redesigne med css.

hmm. ble ikke en så veldig imponerende argumentasjonsrekke, men :p

Lenke til kommentar
Ikke begynn engang Mavva

:dontgetit:

 

Det er jo f43n meg sant da.. Han lurte på om noen visste om hvorfor man ikke skulle bruke tables.. Da må man jo komme med en grunn, ikke bare en sammenligning man selv har.. Smidt kom jo med noe, tror SirIce ville har noen argumenter han kunne bruke mot kameraten sin, ikke bare en sammenligning.. :ermm:

Lenke til kommentar

Greit, skal underbygge påstanden min pittelitt.

 

Sammenlingn tables med kritt-tavler. Begge er meint å brukast å vise informasjon i/på - ikkje å bygge sider/skuler i. Det er teknisk mulig (ja, det er teknisk mulig å bygge skulebygninger av tavler, men ikkje særlig praktisk) , men det er feil ifølge standarder/skikk.

 

IMO er der en klar nok likhet til å kunne sammenligne slik :p

 

Edit:

Kom nettopp heim fra engelsktentamen.. Trur det gikk ganske greit igrunn, håper eg iallefall.. :w00t:

Endret av arve87
Lenke til kommentar

OT

arve: Liker de nye fargene dine.. :w00t:

 

OnT

Seybold og den linken jeg ga lenger opp på sia er egentlig alt du skal trenge for å overbevise noen.. men mindre de da ser på table-design som hellig.. *sukk*

 

Leste noen bra "facts" her en dag, hvor det var noen som sammenlinga HTML standarder med togskinner.. (Hvem det var husker jeg ikke.. Synd.. :( )

Men.. Over hele verden er det forskjellig bredde på, og mellomrom mellom togskinnene... Hvorfor? mangel på standarder..

Tog fra ETT land kan ikke kjøre i et anna, og da blir det dyrere å kjøpe inn tog, de må spesial-tilpasses, og også vanskeligere for folk å dra fra land til land med tog..

 

Og det er det samme med websider..

Tidligere under "the browser war" måtte sider tilpasses hver enkelt nettleser, med stygga hacks og en haug av javascript/serverside..

 

Man trenger en standard!

 

Og man ser nå at både den engelske og den amerikanske regjering har vedtatt lover som pålegger sider som har med staten å gjøre å følge "508 spesifikasjonene", som har med accessibility å gjøre..

Og jeg vil påstå at det er et stort steg i riktig rettning,

den rettningen som gjør webutvikling til et yrke som man faktisk må sette seg inn i for å bli god til..

(Ikke lenger bare lage en fisk i PS og få PS til å generere koden, slik mange tidligere har pleid å gjøre..)

 

Det er også et tegn på at webindustrien og internett i seg selv modnes.

Man oppfordrer folk til å ta i bruk internett, og da må også vi som "bygger internett" legge tilrette for at alle faktisk skal ha en mulighet til å ta del i det..

Selv om de kanskje bruker mobiltelefon, nettleser på kjøleskapet, tekst-basert nettleser, eller er svaksynte/blinde/har alvorlig dysleksi...

 

w3c kjemper for standarder, og vi kan også gjøre vårt for å hjelpe til..

(X)HTML og CSS har en standard, og ved å validere sidene våre, følge standardene satt av w3c, og ha den innstillingen at ALLE skal kunne bruke internett og lese websidene våre, kan vi hjelpe til å underbygge dette.

 

et par quotes fra en en artikkel hos cnet news som en liten avsluttning:

Developers gripe about IE standards inaction

"While it is true that our implementation is not fully, 100 percent W3C-compliant, our development investments are driven by our customer requirements and not necessarily by standards," said Greg Sullivan, a lead product manager with the Windows client group.

 

When it was pointed out that the most vocal critics of IE's CSS support are Web developers and authoring tool makers, rather than standards bodies, Sullivan said those critics were comparatively few.

 

"We balance feedback from all our customers and make our development decisions based on meeting the requirements of all of our customers, not just a few of them," Sullivan said.

 

(Om noen vet hvor artikkelen med toget stammer fra, gi meg et hint, pm eller lign, så legger man til link her.. )

Endret av cfenzo
Lenke til kommentar
Sorry lille venn. Trodde du bare var ute etter å starte en laaaang dum diskusjon igjen  :p

 

Er litt sliten for tiden - 13 timer på jobb, med nesa dypt nedi kode, hver dag gjør noe med oppfattelsesevnen :psycho.gif:

"dum" ? "igjen" ?

 

Hvorfor vinner aldri du noen av de diskusjonene vi har da..?

 

Fan det tar på å være russ.. La meg klokken 16 i går, sov, med unntak av et par pauser, til klokken 8.40 i dag tidlig.. :w00t: Har seriøst _ALDRI_ vært så trøtt som jeg var i går.. :blush: Nu er det religionsprøve i morgen, så er det fri i 3 uker.. :w00t::w00t::w00t: (et par tre heldagsprøver, though :scared: )

 

Ahooooooooooooooooooooooooooo :w00t::laugh::lol:

 

(smiley heaven)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...