Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Ja, du kan utelate Html, Head og Body. Det vil fungere, og har vært gyldig siden HTML2. Alt standarden krever er at du definerer Doctype og angir Title.

<!DOCTYPE html>
<title>Hei</title>
<p>Dette vil validere!</p>

Men jeg liker å kjøre det gode gamle løpet av flere grunner:

Nettlesere, søkemotorer og skjermlesere lurer ofte på hvilket språk siden er på. Dette angir du lettest med <html lang="språk">, og da er det naturlig å ihvertfall ha med HTML.

Mange ganger trenger jeg style hooks når jeg setter opp en CSS layout. Istedet for å legge inn wrapper divs, pleier jeg da å style HTML- og BODY-taggene. Så da vil jeg ihverfall ha med BODY også.

Nettleseren vil generere HEAD og BODY-elementer uansett, og sorterer metadata og innhold slik den synes det er fornuftig. (Dette ser du i DOMen om du åpner Chrome Dev Tools / Firebug etc.) Da vil jeg heller sortere dette selv.

Det er gammel vane. I tillegg synes det ser ryddig og oversiktlig ut, og det gjør de jeg jobber med også.

Og sist men ikke minst vet jeg at siden da fungerer som den skal. Jeg vet ikke hvordan søkemotorer, skjermlesere eller Chrome anno 2020 vil tolke siden om jeg fjerner dem. (If it works - don't fix it?)

Men for all del, jeg har spurt meg det samme spørsmålet. Jeg tror ikke du vil lide noen smertefull død, og blir heller ikke overrasket om vi ser flere og flere nettsider med alternative oppsett fremover.

Go for it, og se hva som skjer, men selv holder jeg meg til det gamle :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har no forslag til et drit tøft design til en fotoside? :) Er heeelt blank på de greiene her.. Vant en side fra itpro så tenkte jeg skulle prøve meg fram litt, men er vansklig å finne/lage no tøft no

Det letteste er nok å finne et passende CMS med en fin template. Nå er det lenge siden jeg har drevet med slikt, mulig Wordpress (.org) fortsatt er et godt alternativ?

Nå er jeg helt ny innen dette så jeg forstår veldig lite av det du sier, hehe. CMS? Wordpress? Er det ett redigeringsprogram?

CMS = Content Management System, er en programvare som kjører på serveren og hjelper deg å holde styr på innholdet på nettsiden. De gjør det mulig å logge inn på nettsiden din for å legge til eller endre innhold, slik at du slipper å eksplisitt lage nye HTML-filer og laste opp bilder.

En template (mal) til et CMS er et utseende som tilhører dette CMS-et. Wordpress er et eksempel på et mye brukt CMS. Det finnes mange utvidelsespakker (plugins) til Wordpress, som gir det ekstra funksjonalitet. Det finnes også veldig mange ferdige templates du kan laste ned og bruke.

Lenke til kommentar

Hei,

Noen som kunne hjulpet meg med litt .htaccess?

Kunne tenke meg en kode som redirecta html-filer til php filer. Gjerne en kode for hele webområdet, hvis ikke er det også bra med for en og en enkel fil.

Altså det jeg mener, Skriv inn index.html som url for eksempel så blir den redirecta til index.php.

Tilsvarende : pen.html --> pen.php.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei!

Ser etter en webutvikler til et prosjekt og mulig videre samarbeid som begge parter kan tjene på. Du bør beherske css, jquery og php og ha tidligere relevant arbeidserfaring. Selv er jeg grafisk designer for Madshus og har en del erfaring innenfor dette området over en del år. Ta kontakt!

Er det også noen apputviklere her, ta kontakt ;)

Endret av Midtby
Lenke til kommentar

Ikke for å rakke ned eller noe, men utviklere får slike forespørsler hele tiden.

Som regel er det noen som har en "kjempegod idé som de skal tjene masse på". Problemet er bare at de ikke kan noe, så noen andre må gjøre all jobben. Denne jobben skal idé-fyren kanskje betale for. Altså, om det slår an så skal den som laget alt få noen kroner, mens idé-fyren skal tjene seg rik uten å ha gjort noe.

Jeg sier ikke du er slik, men veldig få vil bli med på et prosjekt uten videre. Du bør komme med mer info, som hva man kan vente seg av lønn, arbeidsmengde osv.

Endret av Matsemann
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Noen her som har erfaring med oscmax og er villige til å la meg kjøpe et par timer av din tid? Er snakk om å legge til betalingsmodul (så det blir dibs, faktura og postoppkrav - Dibs og postoppkrav er allerede lagt til) og fraktmoduler. Sånn jeg har gjort det nå har jeg gjort slik at postoppkrav skal koste 79 kr, og disse blir lagt til når man velger frakt -> postoppkrav. Hvis du velger dibs eller faktura skal frakten komme på 29kr. Jeg har vel egentlig valgt en ganske dum løsning på hvordan jeg har ordnet det, men får det egentlig ikke til helt. (Har ikke klart å gjøre så frakten kommer på 29 kr om man velger dibs elelr faktura, og jeg har ikke klart å legge til faktura enda).

Problem nummer to er at når man trykker kjøpsbetingelser nederst på siden (conditions.php) skjer det ingenting. Klarte tilslutt å få den til å se halvveis normal ut, men den gir en phperror.

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required 'templates/fallback/content/.tpl.php' (include_path='.:/usr/lib/php:/usr/local/lib/php') in /home/hotfalyt/public_html/templates/fallback/main_page.tpl.php on line 190

Noen som kan ordne dette, og hvor mye? :)

Lenke til kommentar

Noen som har mulighet til å hjelpe meg ? Vet ikke om dette er riktig tråd men spørr uansett :)

Er på leting etter en webteller som teller antall ip adresser som har vært inn på siden min.

Finner bare de som teller antall besøk uansett om persjonen var inn for 1 minutt siden.

Noen som vet vor jeg kan finne en sånn en eller lage en til meg (A)

Håper på raskt svar. mvh Mads

Lenke til kommentar

Noen som har mulighet til å hjelpe meg ? Vet ikke om dette er riktig tråd men spørr uansett :)

Er på leting etter en webteller som teller antall ip adresser som har vært inn på siden min.

Finner bare de som teller antall besøk uansett om persjonen var inn for 1 minutt siden.

Noen som vet vor jeg kan finne en sånn en eller lage en til meg (A)

Håper på raskt svar. mvh Mads

Gjør det lett for deg selv: Google Analytics

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vet ikke helt om dette er riktig tråd å spørre i, men la gå! :)

Jeg holder på med en mobilnettside designet for iphone. Nettsida er ment som en slags web app, og vil bli brukt når man ofte er offline.

Er det mulig å få HTML kode inn i et objective c ramme verk? Jeg kan ingen ting om objective c så jeg håper noen her vet om det er mulig?

Slik at web appen kan lages til en iphone app.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Holder på å gå på veggen snart... Hvordan får jeg inkludert meny.php i et html dokument?

Har prøvd å få til dette lenge nå :hmm:

Har menyen i et eget .php dokument, som skal inkluderes i bland annet i Index.html.

Er det feil å gjøre det slik:

Index.html

<!--Design og koder: Jardar Grilstad-->
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<title>Melhus Speidergrupe</title>
<link href="stil/index.css" media="all" rel="stylesheet" type="text/css"/>
</head>
<body>
 <div id="header"></div>
 <div id="nsf"></div>
 <div id="side" class="bg">
 <?php include=("meny.php"); ?> <!--Her er problemet-->
 <div id="media" class="bg">
 <p class="liten">Vi er en av de største gruppene i kretsen, sør for		 Trondheim. Vi tilhører <a href="http://sortrondelag.scout.no/">Sør-  Trøndelag Krets.</a>
Vi holder møter p&aring <a src="haugen.html">Haugen g&aringrd</a> hver onsdag kl 18:00-20:00 og tar imot nye speidere fra tredje klasse og oppover.</p>
</div>
 </div>
 <div id="footer">
<P class="footer">Web admin og design: Jardar Loeng Grilstad</p>
<p class="footer">Copyright 2012</p>
 </div>
</body>
</html>

meny.php

<div id="meny_top" class="bg">
 <ul>
<li><a href="index.html">Forsiden</a></li>
<li><a href="kalender.html">Kalender</a></li>
<li><a href="speider.html">Vil du bli speider?</a></li>
<li><a href="haugen.html">Møtelokale</a></li>
<li><a href="hytta.html">Speiderhytta</a></li>
<li><a href="kano.html">Kanoene</a></li>
<li><a href="oss.html">Om oss</a></li>
<li><a href="album.html">Bilder</a></li>
 </ul>
</div>

Lenke til kommentar

hmm, nå får jeg opp en feilmelding.

"Parse error: syntax error, unexpected '=' in /srv/www/melhus.speidergruppe.org/web/index.php on line 13"

Linje 13

<?php include="(info/php/meny.php"); ?>

kan da umulig være noe galt her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...