Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Legg dette øverst i PHP-filen(e) din(e):

error_reporting(E_ALL);
ini_set("display_errors", 1);

Tusen takk! :)

Nå har jeg endelig fått satt opp mysql database og mulighet for å poste og vise det som skrives på nettsida. Så nå er jeg langt på vei.

Jeg tenkte jeg skulle lage en .php side og table i databasen for hver kategori, det jeg da lurer på er hvordan kan brukeren enkelt huke av liksom 1-4-5 slik at alt som postes på side 1-4-5 kommer opp på hans forside?

Håper jeg gjorde meg forståelig! :)

Lenke til kommentar

Du bruker en fil som ikke er stor. Størrelse i form av oppløsninge avhenger om du skal ha den på repeat eller ei. Repeat tar selvsagt minst plass. Angående filformat er .jpg minst og av grei kvalitet, så det holder som oftest. MSPaint kan dog ødelegge .jpg ved tilfeller, vet ikke om det gjelder ved win7/vista, men I alle fall XP og tidligere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det jeg skrev litt lengre opp kan bli vanskelig...

så jeg lager heller en side for hver kategori - hvordan kan jeg gjøre slik at brukeren kun ser de kategoriene han selv vil?

liksom at man kan velge mellom 1234567890 - så velger brukeren at en snarvei til 2467 skal vises på hans side. Hvordan gjør jeg det enklest?

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

Én-til-mange-forhold. Hvis du programmerer i Django, lager du bare et models.OneToManyField. Hvis du må lage databaserelasjonene selv, lager du en ny tabell med kolonnene [userID, categoryID]. På kategori-siden, henter du de kategoriene som hører til userID. :)

Endret av mikk-
Lenke til kommentar

Sånn ca. hvor lang tid tar en DNS-oppføring? Er gått endel timer siden jeg endret DNSen min hos uniweb.no som jeg har bestilt et domene fra, og det fungerer fortsatt ikke. De har gått hjem for dagen, så ingen hjelp før mandagen i så fall. Det er vel bare snakk om at tjenesten skal oppdatere seg (cached kanskje?), ikke noen som må ploppte inn manuelt vel? :(

Edit: Kommet opp nå :)

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Sånn ca. hvor lang tid tar en DNS-oppføring? Er gått endel timer siden jeg endret DNSen min hos uniweb.no som jeg har bestilt et domene fra, og det fungerer fortsatt ikke. De har gått hjem for dagen, så ingen hjelp før mandagen i så fall. Det er vel bare snakk om at tjenesten skal oppdatere seg (cached kanskje?), ikke noen som må ploppte inn manuelt vel? :(

Edit: Kommet opp nå :)

Spørs helt på innstillinger for hvert enkelt domene, men diverse cache-er må oppdateres. Generelt vil forandringer i DNS skje på forskjellig tidspunkt for forskjellige brukere, fordi ulike DNS-servere oppdaterer seg på ulike tidspunkt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du bør ikke bruke JavaScript, fordi brukere uten JS da ikke vil få noen valg. Å bruke PHP andre serversidespråk er en mulighet. Strengt tatt tror jeg jeg ville ha bare skrevet listen en gang for alle, fordi det virker litt meningsløst å bruke CPU på dette hver eneste gang man skal laste siden.

Det letteste er nok å bruke en for-løkke.

Lenke til kommentar

ehh... hvor mye cpu-kraft kreves det for å telle til 100 sa du?

jeg ville ha løst dette server-side, men om det fremstår kjappere og enklere å liste ut med javascript er det bare å kjøre på.

Kompabilitet for brukere uten JS merker jeg at jeg tenker mindre og mindre på i disse dager ... (dask på lanken)

Lenke til kommentar

Kildekoden skal ikke parses på serverside, men ser poenget og er enig :) Det bare virker som en liten jobb å generere listen én gang, og så kopiere kildekoden.

Angående JS finnes det flere grunner til å ikke bruke det til slike jobber enn at noen forsvinnende få har det avslått. Det mest relevante og moderne er vel lastetid over mobile nettverk.

Endret av mikk-
Lenke til kommentar

Angående JS finnes det flere grunner til å ikke bruke det til slike jobber enn at noen forsvinnende få har det avslått. Det mest relevante og moderne er vel lastetid over mobile nettverk.

Hvis man vil optimalisere for lastetid så tenker jeg at det er flere bytes å laste om man hardkoder 100 option-element enn om man lager en liten JavaScript-snutt som genererer dem!

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...