Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I tillegg er det mye annet som man kan gjøre med Javascript. Lenge siden Javascript ble brukt bare til det som MikkelRev viser til, i dag tror jeg runde kanter etc er ca 5 - 10 % av Javscriptbruken på mer komplette nettsider. Javascript er ellers så vidt jeg forstår en vesentlig del av moderne nettsider basert på HTML 5 og CSS 3.

Lenke til kommentar

Fremdeles vanskelig å lage slidere osv med CSS og HTML uten hjelp fra javascript antar jeg?

http://dev.w3.org/html5/markup/input.range.html ?

@Bolson, jeg uttrykte meg kanskje dårlig, for jeg påstod ikke at Javascript kun ble brukt til de par eksemplene jeg dro fram. For runde kanter som du nevner, brukte man tidligere gif-filer, nå har css tatt over den rollen. CSS og HTML tar over flere og flere roller.

Lenke til kommentar

Tror neppe javascript har vært så i vinden som det er nå, faktisk. Javascript på serversiden (Node.js) blir mer og mer vanlig og det har en sentral plass i de nye standardene (type HTML5-canvas og WebGL). I tillegg brukes det over en lav sko for å lage real-time apps andre apps for den saks skyld. Så JS lever så absolutt i beste velgående, og bruken øker snarere enn minker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fremdeles vanskelig å lage slidere osv med CSS og HTML uten hjelp fra javascript antar jeg?

http://dev.w3.org/html5/markup/input.range.html ?

@Bolson, jeg uttrykte meg kanskje dårlig, for jeg påstod ikke at Javascript kun ble brukt til de par eksemplene jeg dro fram. For runde kanter som du nevner, brukte man tidligere gif-filer, nå har css tatt over den rollen. CSS og HTML tar over flere og flere roller.

Av det man tradisjonelt brukte JS til så er det korrekt, men ser du på utviklingen av rammeverk som ExtJS, jQuery og også node.js som Alex peker på, ser man at JS får mer og mer funksjonalitet - ikke minst funksjonalitet knyttet til HTML 5. Og som Alex er min erfaring også at vi bruker mer og mer JS - men vi beveger oss fra mye bruk av JS for å løse designmessige problem til at JS nesten bare løser funksjonalitet (apps), data-/skjemavalidering, delvis oppdatering av innhold. For 2 - 3 år siden utviklet jeg faktisk nettsider med knapt en linje JS. I dag er det nesten stikk motsatt.

F.eks bruker mange løsninger knyttet til bruk av videoelementet i HTML 5 JS for å teste/velge "løsning" avhengig av nettleser.

Input.range løser ikke slider.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

Jeg har fått lagd meg en liten server og satt opp en nettside. link til tråden.

Jeg vet ikke hva jeg skal bruke nettsida til enda, men hadde vært gøy å ha et eget domenenavn, nå bruker jeg DynDNS for å slippe å huske ip adressa. Dersom jeg kjøper et domenavn hvordan tilknytter jeg dette til serveren? Må jeg gå gjennom en ekstern side slik som DynDNS, eller kan dette settes opp i serveren (evnt ruteren)?

Lenke til kommentar

Ja, hadde den i IT på videregående. Anbefaler den ikke, akkurat. Den dekker grunnleggende Dreamweaverbruk, sikter du noe høyere kan du sikkert finne bedre for samme pris på Amazon. Eller kjøpe en skikkelig bok der du lærer html, og så en annen for php+mysql.

Av norske php-bøker kan jeg anbefale webprogrammering i PHP. Ikke sjekket om den kan fåes billigere andre plasser.

Lenke til kommentar

Mest mysql jeg er intressert i, har du noen tips der? trenger ikke være på norsk.

Angående boka jeg linka til har de den på skole biblioteket, men så den hadde fått 1 stjerne inne på den nettsida, så tror nok jeg hører på deg og ikke låner den. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...