Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ingen automatikk i at <head> bør brukes for å inkludere script. Så lenge scriptet er kompatibelt, er det best om du inkluderer det rett før </body>.

Det er forsåvidt riktig, om scriptet skal brukast kun på enkelte undersider er det like greit.

Den vesle jQuery-snutten min gjer "onload" overflødig, ja. Det er eigentleg ein kortversjon av $(document).ready() - som kanskje seier deg litt meir enn den forrige snutten. :)

Lenke til kommentar

Bruksomfanget til scriptet har egentlig ingen relevans der, Arve. Dette har å gjøre med at en del nettlesere stopper alle andre aktiviteter mens et script lastes inn, noe som midlertidig vil hindre lasting av andre ressurser, som bilder og annet. Dersom man inkluderer script helt i bunn av <body> sikrer man derfor at andre ressurser (som ofte er viktige for visningen av siden) er lastet ned før interaksjonslaget legges på.

Pipelining er òg relevant, HTT-protokollen (:p) setter egentlig en begrensning på maksimalt to tilkoblinger mot server samtidig.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
Bruksomfanget til scriptet har egentlig ingen relevans der, Arve. Dette har å gjøre med at en del nettlesere stopper alle andre aktiviteter mens et script lastes inn, noe som midlertidig vil hindre lasting av andre ressurser, som bilder og annet. Dersom man inkluderer script helt i bunn av <body> sikrer man derfor at andre ressurser (som ofte er viktige for visningen av siden) er lastet ned før interaksjonslaget legges på.

Greit, greit. Gir meg. Skal lese bedre neste gang, pappa!

HTT-protokollen

Nais. Måtte faktisk tenke meg litt om der. :p

Lenke til kommentar

Code Complete er knallbra i så fall. Tar ikkje for seg konkrete språk, men meir generelt om strukturering, oppdeling, planlegging, litt om kostnad i praksis, og i det heile tatt ein god del god praksis. Kodeeksempel i altmulig for å illustrere ting; Java, C++, Python, C#, PHP.

Det er visstnok ein av dei obligatoriske bøkene du bør lese som programmerer uansett platform, og eg er storfornøyd med den iallefall.

PHP er litt...kjedelig, ja. Og forferdelig (i mine auge) å holde på med etter å ha blitt vant til gode editorar og strongly typed kode som Java og C#. :)

Ellers er jo Python og Ruby ganske i vinden for tida.

Kjem vel veldig an på kva du vil sikte deg inn mot; Microsoft vs Java vs andre platformar, "enterprise-markedet" vs "alt anna"....

Lenke til kommentar

@Hein:

Du kunne jo kikket litt på FLOW3 rammeverket. Det er PHP, men programmeringsmessig påstås det å være særdeles moderne, med MVC, Domain Model, JSR-283, AOP, Domain-Driven Design.

Så der kan det ligge mange tips om strukturering av kode, kodekonvesjoner, metode etc.

Det er også en del referanser på litteratur.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Code Complete er knallbra i så fall. Tar ikkje for seg konkrete språk, men meir generelt om strukturering, oppdeling, planlegging, litt om kostnad i praksis, og i det heile tatt ein god del god praksis. Kodeeksempel i altmulig for å illustrere ting; Java, C++, Python, C#, PHP.

Det er visstnok ein av dei obligatoriske bøkene du bør lese som programmerer uansett platform, og eg er storfornøyd med den iallefall.

PHP er litt...kjedelig, ja. Og forferdelig (i mine auge) å holde på med etter å ha blitt vant til gode editorar og strongly typed kode som Java og C#. :)

Ellers er jo Python og Ruby ganske i vinden for tida.

Kjem vel veldig an på kva du vil sikte deg inn mot; Microsoft vs Java vs andre platformar, "enterprise-markedet" vs "alt anna"....

U, får jeg låne?

Sjefen driver å gir meg bøker om prosjektledelse, men tror liksom ikke det er like spennende.

Lenke til kommentar
Har berre merka meg at Hein har veldig lett for å ta det tekniske, spesielt JavaScript. Og da er du jo nesten framme. Kanskje Node.js er ein finfin ting?

Har sett et par tweets fra deg om Node.js. Usikker på om det blir for mer kompliserte brukstilfeller enn de jeg er kommet borti eller tatt på meg, eller om jeg bare ikke skjønner hvordan det skal brukes eller til hva? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...