Haraldson Skrevet 9. november 2009 Rapporter Del Skrevet 9. november 2009 Det er ingen automatikk i at <head> bør brukes for å inkludere script. Så lenge scriptet er kompatibelt, er det best om du inkluderer det rett før </body>. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 9. november 2009 Rapporter Del Skrevet 9. november 2009 Det er ingen automatikk i at <head> bør brukes for å inkludere script. Så lenge scriptet er kompatibelt, er det best om du inkluderer det rett før </body>. Det er forsåvidt riktig, om scriptet skal brukast kun på enkelte undersider er det like greit. Den vesle jQuery-snutten min gjer "onload" overflødig, ja. Det er eigentleg ein kortversjon av $(document).ready() - som kanskje seier deg litt meir enn den forrige snutten. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 9. november 2009 Rapporter Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Bruksomfanget til scriptet har egentlig ingen relevans der, Arve. Dette har å gjøre med at en del nettlesere stopper alle andre aktiviteter mens et script lastes inn, noe som midlertidig vil hindre lasting av andre ressurser, som bilder og annet. Dersom man inkluderer script helt i bunn av <body> sikrer man derfor at andre ressurser (som ofte er viktige for visningen av siden) er lastet ned før interaksjonslaget legges på. Pipelining er òg relevant, HTT-protokollen () setter egentlig en begrensning på maksimalt to tilkoblinger mot server samtidig. Endret 9. november 2009 av Haraldson Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 9. november 2009 Rapporter Del Skrevet 9. november 2009 Bruksomfanget til scriptet har egentlig ingen relevans der, Arve. Dette har å gjøre med at en del nettlesere stopper alle andre aktiviteter mens et script lastes inn, noe som midlertidig vil hindre lasting av andre ressurser, som bilder og annet. Dersom man inkluderer script helt i bunn av <body> sikrer man derfor at andre ressurser (som ofte er viktige for visningen av siden) er lastet ned før interaksjonslaget legges på. Greit, greit. Gir meg. Skal lese bedre neste gang, pappa! HTT-protokollen Nais. Måtte faktisk tenke meg litt om der. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. november 2009 Rapporter Del Skrevet 9. november 2009 Foretrekker protokollen i min signatur, jeg. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 10. november 2009 Rapporter Del Skrevet 10. november 2009 Hein, hopp på backend-toget. Trur du hadde gjort deg der, altså. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 10. november 2009 Rapporter Del Skrevet 10. november 2009 Hein, hopp på backend-toget. Trur du hadde gjort deg der, altså. Hvor kom det fra? Tror også Hein hadde klart seg bra på backend, han har et strukturert hode, men du plukket det litt ut av luften Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. november 2009 Rapporter Del Skrevet 10. november 2009 Takk, tror jeg. -_^ Har litt troa sjølv jeg, men kommer liksom aldri skikkelig i gang med backend. Anbefal gjerne litt litteratur på bra kodekonvensjoner og måter å strukturere kode på (i min nåværende situasjon er PHP et greit, om ikke enn litt kjedelig og gammeldags, valg). Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 10. november 2009 Rapporter Del Skrevet 10. november 2009 Code Complete er knallbra i så fall. Tar ikkje for seg konkrete språk, men meir generelt om strukturering, oppdeling, planlegging, litt om kostnad i praksis, og i det heile tatt ein god del god praksis. Kodeeksempel i altmulig for å illustrere ting; Java, C++, Python, C#, PHP. Det er visstnok ein av dei obligatoriske bøkene du bør lese som programmerer uansett platform, og eg er storfornøyd med den iallefall. PHP er litt...kjedelig, ja. Og forferdelig (i mine auge) å holde på med etter å ha blitt vant til gode editorar og strongly typed kode som Java og C#. Ellers er jo Python og Ruby ganske i vinden for tida. Kjem vel veldig an på kva du vil sikte deg inn mot; Microsoft vs Java vs andre platformar, "enterprise-markedet" vs "alt anna".... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 10. november 2009 Rapporter Del Skrevet 10. november 2009 (endret) @Hein: Du kunne jo kikket litt på FLOW3 rammeverket. Det er PHP, men programmeringsmessig påstås det å være særdeles moderne, med MVC, Domain Model, JSR-283, AOP, Domain-Driven Design. Så der kan det ligge mange tips om strukturering av kode, kodekonvesjoner, metode etc. Det er også en del referanser på litteratur. Endret 10. november 2009 av Bolson Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 10. november 2009 Rapporter Del Skrevet 10. november 2009 Code Complete er knallbra i så fall. Tar ikkje for seg konkrete språk, men meir generelt om strukturering, oppdeling, planlegging, litt om kostnad i praksis, og i det heile tatt ein god del god praksis. Kodeeksempel i altmulig for å illustrere ting; Java, C++, Python, C#, PHP. Det er visstnok ein av dei obligatoriske bøkene du bør lese som programmerer uansett platform, og eg er storfornøyd med den iallefall. PHP er litt...kjedelig, ja. Og forferdelig (i mine auge) å holde på med etter å ha blitt vant til gode editorar og strongly typed kode som Java og C#. Ellers er jo Python og Ruby ganske i vinden for tida. Kjem vel veldig an på kva du vil sikte deg inn mot; Microsoft vs Java vs andre platformar, "enterprise-markedet" vs "alt anna".... U, får jeg låne? Sjefen driver å gir meg bøker om prosjektledelse, men tror liksom ikke det er like spennende. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 10. november 2009 Rapporter Del Skrevet 10. november 2009 Zschure, remind me neste gang...du er her og ikkje er full? :S Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 11. november 2009 Rapporter Del Skrevet 11. november 2009 Zschure, remind me neste gang...du er her og ikkje er full? :S Crap. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 11. november 2009 Rapporter Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Hein, hopp på backend-toget. Trur du hadde gjort deg der, altså. Hvor kom det fra? Samme plass som det meste eg skriv: Lause lufta. Har berre merka meg at Hein har veldig lett for å ta det tekniske, spesielt JavaScript. Og da er du jo nesten framme. Kanskje Node.js er ein finfin ting? Endret 11. november 2009 av Henrik Lied Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 11. november 2009 Rapporter Del Skrevet 11. november 2009 Hvordan midtstiller man websiden man lager i dreamweaver? Det ser ikke så bra ut når bare halve venstre skjermen er fylt, jeg vil helst ha den i midten, sånn som diskusjon.no er. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 11. november 2009 Rapporter Del Skrevet 11. november 2009 Ha en div som går rundt hele websiden med en bredde og margin satt til auto. Sjekk FAQ Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 11. november 2009 Rapporter Del Skrevet 11. november 2009 Ha en div som går rundt hele websiden med en bredde og margin satt til auto. Sjekk FAQ Skulle nok ha lest der først ja. Takk takk! Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 11. november 2009 Rapporter Del Skrevet 11. november 2009 Har berre merka meg at Hein har veldig lett for å ta det tekniske, spesielt JavaScript. Og da er du jo nesten framme. Kanskje Node.js er ein finfin ting? Har sett et par tweets fra deg om Node.js. Usikker på om det blir for mer kompliserte brukstilfeller enn de jeg er kommet borti eller tatt på meg, eller om jeg bare ikke skjønner hvordan det skal brukes eller til hva? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 11. november 2009 Rapporter Del Skrevet 11. november 2009 Du kan sjå på Node.js som JavaScript for server-side, spesielt retta mot å bygge høg-tilgjengelighetsservere som f.eks. ein chat-server. Men, ja, i stedet for å skrive serveren i PHP, Python, C# etc., så skriv du den i JavaScript. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 11. november 2009 Rapporter Del Skrevet 11. november 2009 Tanken på en server skrevet i JavaScript er rimelig abstrakt i mitt hode, må jeg innrømme! Hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå