Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
@Sebba:

Når omliggende element har fast bredde, skulle de ikke være problematisk å bruke float:left på det venstre og float:right på de høyre.

Min metode fungerer for mer enn 2 kolonner :)

Lett å sette bredde, padding etc på halfColumn og float/posisjon på left/right.

Ikke helt semantisk korrekt å bruke klasser som left/right :)

-

Min metode er kanskje litt mer avansert, og holder man ikke tunga rett i munnen fungerer den dårlig.

Men når man er blitt vant med den er den det mest logiske i verden.

Trenger ikke endre noe html for å gå fra 2 kolonner til 3 for eksempel.

Lenke til kommentar

@Ståle:

Å sende som XHTML som xml funker ikke korrekt i noen versjon av IE. Sendes det som text/html så behandles XHTML som HTML, og jeg har aldri hatt problemer i IE6 av den grunn. Puritanere vil si at å sende XHTML som text/html er galt, men praktisk og pragmatisk har det ingen reell betydning.

@Sebba:

Det gjør min og! Poenget er heller ikke left/right (ja, jeg er enig i det semantiske). Poenget er å bruke en klasse for gjennomgående avvik grunnet posisjon, f.eks bestemte float, margin etc.

Personlig egner den metoden seg svært godt i mitt daglige bruk, selv om jeg må si at du har en meget bra løsning.

Lenke til kommentar
Å sende som XHTML som xml funker ikke korrekt i noen versjon av IE. Sendes det som text/html så behandles XHTML som HTML, og jeg har aldri hatt problemer i IE6 av den grunn. Puritanere vil si at å sende XHTML som text/html er galt, men praktisk og pragmatisk har det ingen reell betydning.

Problemet mitt er ikkje (berre, iallfall) at det er feil å sende XHTML som text/html, men meir at det er heilt uten betydning, sidan ein ikkje får noko som helst ut av det. :)

Lenke til kommentar

Det har aldri vært feil å sende XHTML som text/html. W3C har vært meget klare på det punktet, se blant annet Appendix C.11 i spesifikasjonen. Selv om det alltid har blitt uttalt at XHTML bør sendes som xml, så er det aldri gitt som et absolutt krav.

At XHTML servert som text/html hverken gir fordeler eller ulemper i forhold til HTML 4.01 er praktisk sett en realitet. Dvs, personlig og vant med SGML/XML fra langt tilbake er XHTML lettere å bruke. Så jeg kunne sagt motsatt, mitt største problem med HTML 4.01 er at jeg ikke får noe som helst ut av dette.

Debatten som ellers foregikk i 2004 - 2005 om HTML/XHTML var etter min mening i stor grad visvas, preget av misoppfatninger, profileringsbehov og fokusering på problemer som i praktisk sammenheng har vært betydningsløse. I realiteten har den debatten hatt minimal betydning for hva som har skjedd i det praktiske liv. Det som har hatt betydning er at IE aldri har implementert xhtml.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Heisann

Jeg er i gang med å lage meg ny webside, ettersom at den gamle er laget i ett typisk wizard-prorgam noe som gir stygg kode med mange feil. Uansett, så har jeg denne gang tenkt å gjøre ting for hånd, men allerede i startfasten har jeg støtt på problemer. Er det noen her inne som kan hjelpe meg?

Det jeg lurer på er: Hvorfor blir knappene jeg lagt til på toppen plassert oppå bakgrunnsbildet til div-tagen i midten? Jeg har prøvd med både margin og padding, men ingen av delene ser ut til å ha noe effekt. :)

http://www.aleksanderwiken.com/ny/

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Noen her som har vært borte i encoding av videofiler (typisk x264, xvid o.l) til flash-video on-demand? Har fil- og webserver på samme fysiske boks, og tenkte at det hadde vært et morsomt prosjekt å prøve å få tilgang til videoene som ligger på serveren (da som flash-video) via mobiltelefonen (wlan -> ap -> server. Alt innad i lokalnettet).

edit: dette er jo selvfølgelig noe som må skje server-side, men tenkte at om noen her sitter med relevant erfaring så er de antagelig innom cafeen fra tid til annen :)

Endret av clvn
Lenke til kommentar
Har dere noen tanker om hva "fremtidens internett" er? Tror dere det vil skje noe revolusjonerende i nær fremtid?

Holder på å skrive en artikkel om temaet, og er nysgjerrig om noen har de samme ideene som meg ...

Med HTML5 og alt det medførersamt framtidige versjonane av Javascript, Flash, Silverlight, Java og andre liknande teknologiar kombinert med større og større serverkapasitet trur eg vi vil sjå eit internett som i endå større grad enn i dag blir dominert av avanserte applikasjonar, lyd, bilete og video. Trur og det vil bli endå større grad av samarbeid mellom ulike applikasjonar enn før. Og eg trur mobile devices vil bli viktigare sidan dei etter kvart har begynt å få store og gode skjermar og er effektive å lese nettet med.

Lenke til kommentar

Arve og Hein: Jeg er enig. Dette vil sannsynligvis skje, men er -- som Hein påpeker -- ikke særlig spennende.

Det jeg har i tankene, er ingen ny idé, men jeg tror likevel at den er ukjent for tradisjonelle webutviklere.

Jeg skal fortelle alt når artikkelen er ferdigskrevet, men jeg kan si så mye som at det handler om semantikk. Jeg synes ideen er meget interessant, og oppdaget den tilfeldigvis da jeg jobbet med en prosjektoppgave om BIM.

Endret av haugsand
Lenke til kommentar
Arve og Hein: Jeg er enig. Dette vil sannsynligvis skje, men er -- som Hein påpeker -- ikke særlig spennende.

Det jeg har i tankene, er ingen ny idé, men jeg tror likevel at den er ukjent for tradisjonelle webutviklere.

Jeg skal fortelle alt når artikkelen er ferdigskrevet, men jeg kan si så mye som at det handler om semantikk. Jeg synes ideen er meget interessant, og oppdaget den tilfeldigvis da jeg jobbet med en prosjektoppgave om BIM.

Semantikk på web? Som i mikroformater?

Mikroformater er noe jeg håper blusser skikkelig opp.

På den måten kan en hver applikasjon dele data med en annen.

ALA hadde jo nå en artikkel om et rammeverk som kunne brukes til å hente ut informasjon fra sosiale nettsider, noe som kan gjøres enda enklere med mikroformater.

Ellers er jeg enig med alle, applikasjoner kommer til å migrere fra maskinen og ut på web.

Se for eksempel hva 280North driver med, syke saker: http://carsonified.com/blog/web-apps/intro...ating-web-apps/

Lenke til kommentar

Ja, det ser ikke nødvendigvis særlig pent ut i IE. Men du kan komme deg rundt problemet ved å bruke EOT (Embedded Open Type) fonts for IE.

@font-face in IE: Making Web Fonts Work er en grei artikkel.

Men husk at det å bruke EOT kan ha lisensrelaterte problem. Det er bare et fåtall kommersielle fonter man har lov til å bruke på denne måten. Frie fonter er kurante.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...