Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...kva er eigentleg poenget med dedikert server dersom du ikkje har rot-tilgang?

Det er vel ein såkalla "managed server" (<guess>med SLA-avtale</guess>). Dei har med andre ord ansvaret for at serveren funker som den skal, og viss dei slepp til eksterne root-brukarar kan det gjere jobben deira vanskeligare. Tipper det, iallfall. :)

Lenke til kommentar

Noen som har noen erfaring med online medlemmer, og fakturering for medlemsskap (årlig basis)?

Jeg lurer på hvordan det blir gjort.

Slik jeg ser det for meg, så blir det sendt en liste fra webserveren (sql, eller cvs?) over medlemmene til et fakturerings/regnskaps firma. En faktura blir opprettet for hvert medlem og sendt ut via post eller e-post fra dem. Denne faktura infoen blir sendt tilbake til webserveren, slik at man kan følge med hvem som har betalt og ikke.

Er det mulig å få det så "automatisk"?

Lenke til kommentar

Ja, men kan være krevende å få til avhengig av backendsystem. Løsningene er også svært ulike, noen systemer lager og sender ut faktura fra selve webløsningen. Andre går som du skriver via EPR/regnskapssystem.

Formater kan variere, csv, xml, edidoc - svært sjelden bruk av sql.

Den løsningen jeg kjenner best lager fakturaene automatisk i webløsningen og sender disse elektronisk til bruker/medlem. Betalinger kommer på lister i XML format fra banken, som lastes inn og oppdaterer medlemsstatus i webløsningen. Regnskapsdata tas bare ut en gang i måneden.

Praktisk sett er det bare snakk om en nettbutikk med svært få produkter.

Rasjonale i hvor automatisk avhenger av antall medlemmer og regnskapssystem.

Lenke til kommentar
Ok, så jeg har lagd en side med 5 Flash-animasjoner. 4 av dem er knapper. Når jeg trykker på knappene kommer det linjer rundt knappen. Hvordan fjerner jeg dem?

outline: none; i CSS

Fungerer ikke i Firefox 3.5 på input elementer lenger desværre da.. :(

:focus {

outline: 0;

}

skal fjerne alt(egentlig)

Lenke til kommentar
Garreth: Har du sett på Spreedly? Veldig fin-fin API, det er iallfall sikkert. Men, dei tar sjølvsagt ein bit av kaka. :)
Det så veldig interessant ut, men er litt usikker på om det er verdt prisen. Det er ca 500 medlemmer på siden nå, og jeg ser ikke for meg at at medlemstallet kommer til å eksplodere med det første.

Har tenkt å bruke Django som backend. Kanskje det er like greit å bare basere seg på Paypal?

Lenke til kommentar
Garreth: Har du sett på Spreedly? Veldig fin-fin API, det er iallfall sikkert. Men, dei tar sjølvsagt ein bit av kaka. :)
Det så veldig interessant ut, men er litt usikker på om det er verdt prisen. Det er ca 500 medlemmer på siden nå, og jeg ser ikke for meg at at medlemstallet kommer til å eksplodere med det første.

Har tenkt å bruke Django som backend. Kanskje det er like greit å bare basere seg på Paypal?

Slike tjenester vil alltid ta en bit av kaka, og skal du ha det automagisk bør man ha litt medlemmer.

Jeg vil kanskje si at 500 er nok.

Tenk deg hvor lang tid det vil ta deg å gjøre det manuelt ;)

Lenke til kommentar

Med Django som rammeverk bør det være mulig å finne tak i "halvferdige" løsninger for dette. Det er i alle fall mulig for Rails, Drupal, TYPO3 etc.

Når det gjelder manuelle kostnader, vil et regnskapskontor fort ta en 15 - 25 000 for å sende ut 500 fakturaer med oppfølging. Vi regner normal 20 - 35 kr pr faktura.

Trolig vil en enkel løsning for nettbutikk kunne rekonfigureres, slik at tegning av medlemskap gjøres via denne løsningen (samt valg av betalingsmåte). For fornyelse lager du en løsning som automatisk genererer fakturaene/betalingspåminnelse når nødvendig. Knyttet opp mot "nettbutikken", slik at medlemmene kan kontrollere egen konto/status.

Regnskapsbiten er den minst krevende, da man her kan ta ut samlebilag på fakturert kontigent og avstemme dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...