Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Delvis einig.

Hadde det vore eit stort, prestisjefylt arrangement som kosta flesk og hadde mange kjente ansikt som foredragsholdarar hadde sjølvsagt ikkje desse sidene holdt. Når det derimot er eit lite, "lokalt" arrangement, så blir det liksom ein heilt annan ting i mine auge.

Kva ambisjonsnivå angår, så er det vel ikkje alt her i verda som har med ambisjonar å gjere, sjølv om det er faglig innhold i det. Du les ikkje enkeltartiklar på ALA fordi du har ein stor ambisjon med bakgrunn i den spesifike artikkelen - du les dei fordi det er ein del av all den informasjonen du vil tilegne deg, som til saman driv/skapar ambisjonar. Derfor går eg på dette arrangementet - ikkje fordi arrangementet i seg sjølv er eller ikkje er fancyschmancy og stilig, men fordi all faglig, relatert informasjon ein kan få med seg er verdifullt.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg snakker jo da heller ikke om ambisjonsnivået til de som står på mottakerenden av informasjonsflyten, men dem som føler seg trygge nok til å spre informasjonen til andre interessefeller og arrangere konferanser for å få til dette.

I dette tilfellet er det ambisjonsnivået til ALA du kan sammenligne med nettstedet vi her diskuterer. Riktig nok startet jo ALA som en mailingliste, et sånt trådet ustilet primitivt diskusjonsforum, så ambisjoner er jo også noe som kan vokse mye med tiden.

Det var nok uansett lettere å komme unna med slike nettsider før også, det var nok mer vanlig. Internett er noe helt annet i 2009. Den gang forventet ikke folk så mye.

Ja, du kan nok lære masse rart på konferansen. Alt jeg sier er at nettstedet som er første informasjon om konferansen for de fleste, faktisk burde ha reflektert dette og sikret at følelsen om at dette er et arrangement med noe for seg, ble forankret hos den enkelte. Sikre at potensielle deltakere får en følelse av at de faktisk kan få faglig og god informasjon der, som du sier.

Det handler jo også om hvilke holdninger deltakerne kommer til konferansen med. Kanskje kunne de vært mer motiverte og dermed bidra mer til diskusjonen og meningsutvekslingen hvis arrangøren hadde gjort enkle og åpenbare designmessige grep for å sikre et godt førsteinntrykk? Kanskje de ikke bare hadde fått med Arve Systad-er, men også Hein Haraldson Berg-er? Hadde det ikke vært verdt det i tilfelle, eller er det så få av «meg»?

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar

Det vil eg nok tru, ja. Og sjølvsagt hadde det på alle måtar vore positivt om sida faktisk såg bra ut.

Likevel synest eg det er litt i overkant arrogant å avvise heile greia fordi dei som arrangerer det har lagt litt for lite i det. That's my point.

Edit:

Kanskje, kanskje. Har mine tvil, sidan det er arrangert av FUGN og PHP Norge, som er små, non-profit organisasjonar som driv med sine ting som arrangerer dei, og mest trulig "kun" folk frå dei to organisasjonane (og NITH) som kjem til å møte opp. Er vel der dei har sin "nisje". Hadde det vore eit arrangement som ville kapre folk frå "utsida" hadde nok websida vore meir viktig. Men ja, fortsatt bra om den såg bra ut, sjølvsagt.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Hvis nettstedet (som igjen i mitt tilfelle er det første møtet med arrangementet) tar fra meg lysten til å dra dit, er jo det mer deres problem enn mitt.

De vil ha deltakere, mens jeg foreløpig ikke vil delta på grunnlag av det inntrykket de har plantet i meg, i negativ forstand.

Er det arrogant, eller er det først og fremst noe de burde ta innover seg for sitt eget beste? Som besøkende forventer jeg service, men forventer ikke å yte noe service tilbake i den situasjonen. Jeg hadde òg forventet at det psykologiske aspektet ble tatt på alvor, og ikke avfeid som arroganse — for om det er arroganse eller ei, eller hva det nå måtte være, er ikke det spøtt relevant i deres søken etter flest mulig (fornøyde og lærevillige) deltakere til sine konferanser. :)

Jeg vet ikke hvor mye jeg er villig til å følge deg på arrangementets-størrelse-argumentasjonen — det tar ikke mange timene å lage noe som er bedre og som da samtidig er så simpelt og minimalistisk at det på en måte reflekterer konferansen.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
Hvis nettstedet (som igjen i mitt tilfelle er det første møtet med arrangementet) tar fra meg lysten til å dra dit, er jo det mer deres problem enn mitt.

De vil ha deltakere, mens jeg foreløpig ikke vil delta på grunnlag av det inntrykket de har plantet i meg, i negativ forstand.

Er det arrogant, eller er det først og fremst noe de burde ta innover seg for sitt eget beste? Som besøkende forventer jeg service, men forventer ikke å yte noe service tilbake i den situasjonen. Jeg hadde òg forventet at det psykologiske aspektet ble tatt på alvor, og ikke avfeid som arroganse — for om det er arroganse eller ei, eller hva det nå måtte være, er ikke det spøtt relevant i deres søken etter flest mulig (fornøyde og lærevillige) deltakere til sine konferanser. :)

Både/og, IMO. Det er litt arrogant å avvise eit arrangement kun basert på korleis nettsidene deira ser ut, men samtidig er det dumt av dei å ha schtøgge nettsider.

Jeg vet ikke hvor mye jeg er villig til å følge deg på arrangementets-størrelse-argumentasjonen — det tar ikke mange timene å lage noe som er bedre og som da samtidig er så simpelt og minimalistisk at det på en måte reflekterer konferansen.

Det er viktigare for eit stort festarrangement på ein utestad å ha fancy plakatar og nettside enn ein lokal fest for eit burettslag. Samme prinsipp :)

Lenke til kommentar
Til å være et design som hviler 99,7% på typografien, så synes jeg typografien er for svak.

Kunne du utdypet deg litt mer om hva som kunne forbedres? Jeg er ikke en designer, så slike typografi-ting blir for det meste litt utprøving av diverse font-size/family/style/variant/line-height...

Lenke til kommentar
Kunne du utdypet deg litt mer om hva som kunne forbedres? Jeg er ikke en designer, så slike typografi-ting blir for det meste litt utprøving av diverse font-size/family/style/variant/line-height...

Selvsagt. :)

Rent generellt så synes jeg det hele blir for tamt. Jeg skulle likt og sett mere kontrast og variasjon i form av fontvalg, tekststørrelse og fargebruk. Du kjører jo et veldig minimalistisk og sort/hvitt design, og det kan fungere veldig bra gjort riktig. Men jeg synes du er for ukonsekvent. Du blander inn noe grått og litt rødt her og der, uten at jeg klarer se sammenhengen.

Mer spesifikk så synes jeg kursiv i navnet ser ikke helt heldig ut, jeg stusser også over fontvalget da dette ikke gjentar seg noen andre steder i designet. Det irriterer meg litt at linjen under kiler på G'en i navnet. Litt luft der hadde gjort seg.

Den rød headinga synes jeg er for tett, i tillegg til at M'en står litt alene da den har mere luft. Men akkurat det er vel bare tilfeldig.

Siden du har såpass mye luft mellom linjene i brødteksten så bør du ha litt mer luft mellom brødtekst og headinger.

Linjen forran underheadingene synes jeg er for tykk, og hvorfor er den ene grå mens teksten har samme farge på begge?

Januar 2009 synes jeg kunne hatt mere luft på sidene inni den grå boksen, og jeg ville nok hatt datoene på linje med høyremargen.

Håper du fikk noe ut av dette og at jeg ikke høres altfor negativt ut her. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...