Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oh, noen som veit åssen jeg løser denne float buggen?

Ordentlig irriterende, jeg har hittil løst det med en padding-bottom: 200px på content, men det blir så klønete på de andre sidene. Vil gjerne ha det dynamisk!

Du trenger en "clearfix". Problemet er at elementene dine (sidebar og de inni) har en float. Floaten opphever den naturlige vertikale rekkefølgen på ting, og dermed har ikke content noen mulighet for å vite hvor den slutter. Det løser du ved å legge inn et siste element (etter sidebar) som gjør clear:both. Dermed vet browseren at den skal bruke den naturlige plasseringen av ting under hverandre, og at neste element derfor skal havne nedenfor dette. I dette tlfellet er det ikke flere elementer, så derfor blir det slutten på content.

Trur eg...

Geir :)

Takk for grundig svar!

Gjorde som du sa, og la inn en clearfix jeg fant på en annen side. Men, når jeg skal skrive inn innhold på venstresida, så blir dette lagt under sidebaren igjen. Sjekk her for å se: http://bconsulting.no/?page_id=18

Hvordan skal jeg løse denne gåten? Har prøvd float: left; på innholdet, men uten hell..

Lenke til kommentar

Tittet litt mer, og tlf kan stort sett bare brukes til å oppgi et telefonnummer (som skal ringes), men browseren kan nok også gi brukeren valget om å lagre det.

tlf:22225555

wtai kan blant annet brukes til å lagre numre i kontaktlisten, men du kan ikke kontrollere annet enn nummer og navn.

wtai://wp/ac;22225555;Peppes

Så hvis du har planer om å slenge på adresse og sånt må du muligens titte på andre løsninger.

Lenke til kommentar

Ordentlig irriterende, jeg har hittil løst det med en padding-bottom: 200px på content, men det blir så klønete på de andre sidene. Vil gjerne ha det dynamisk!

Du trenger en "clearfix". Problemet er at elementene dine (sidebar og de inni) har en float. Floaten opphever den naturlige vertikale rekkefølgen på ting, og dermed har ikke content noen mulighet for å vite hvor den slutter. Det løser du ved å legge inn et siste element (etter sidebar) som gjør clear:both. Dermed vet browseren at den skal bruke den naturlige plasseringen av ting under hverandre, og at neste element derfor skal havne nedenfor dette. I dette tlfellet er det ikke flere elementer, så derfor blir det slutten på content.

Trur eg...

Takk for grundig svar!

Gjorde som du sa, og la inn en clearfix jeg fant på en annen side. Men, når jeg skal skrive inn innhold på venstresida, så blir dette lagt under sidebaren igjen. Sjekk her for å se: http://bconsulting.no/?page_id=18

Hvordan skal jeg løse denne gåten? Har prøvd float: left; på innholdet, men uten hell..

Du får en fast bredde på innholdet da vet du, samt float: left.

Lenke til kommentar

Trur eg...

Takk for grundig svar!

Du får en fast bredde på innholdet da vet du, samt float: left.

Prøvde en width også, men det hjalp heller ikke. :hmm:

Lenke til kommentar

Kan tenke meg at clearfixen er på feil nivå i DOM-en.

Husk at elementer som ikke skal midstilles med margin: 0 auto;, de kan i seg selv floates. When in doubt, float. Bare sett bredden lik containerens bredde, float: left; og clear: both; Det er kun i bunnen av diver uten denne «behandlingen» at en trenger clearfixer, i alle andre tilfeller fjerner floating problemene.

Lenke til kommentar

Okay, fikk det endelig til. La det opp slik:

Content inneholder to diver : content-left, og content-right. Hver med sin egen float og bredde.

Left ligger innholdet som tekst og alt utenom sidebaren. Right ligger sidebaren, og under disse to slang jeg på clearfixen. Så ut som dette fungerte, men var det riktig gjort? (Måtte ha clearfixen inne i right content, dog)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Hm, utgjort. Mer avanserte løsninger er vel det jeg trenger, men er det noen som har noen? Har forsøkt å google dette, men finner ikke så altfor mye og har gått tom for kreative søkefraser.

Støtter ikke de fleste mobiler vCard? Mener i hvert fall min gamle SE eksporterte (og kunne importere) kontaktdata i vCard-format. En løsning du kan teste (jeg er for trøtt) er å hive en av eksempel-filene på wiki ut i en .vcf-fil, og teste om en vanlig link til den vil gi deg valg om å importere den i kontaktlisten.

Lenke til kommentar
Hm, utgjort. Mer avanserte løsninger er vel det jeg trenger, men er det noen som har noen? Har forsøkt å google dette, men finner ikke så altfor mye og har gått tom for kreative søkefraser.

Støtter ikke de fleste mobiler vCard? Mener i hvert fall min gamle SE eksporterte (og kunne importere) kontaktdata i vCard-format. En løsning du kan teste (jeg er for trøtt) er å hive en av eksempel-filene på wiki ut i en .vcf-fil, og teste om en vanlig link til den vil gi deg valg om å importere den i kontaktlisten.

Tror det Hein vil er å bruke mircroformats?

Lenke til kommentar

Content inneholder to diver : content-left, og content-right. Hver med sin egen float og bredde.

Left ligger innholdet som tekst og alt utenom sidebaren. Right ligger sidebaren, og under disse to slang jeg på clearfixen. Så ut som dette fungerte, men var det riktig gjort? (Måtte ha clearfixen inne i right content, dog)

Det er måten å gjøre det på ja. Clearfix'en skal være siste elementet inne i det omsluttende elementet, Formålet er å oppheve alle floats slik at det omsluttende elementet vet hvor det slutter.

Det ser bedre ut nå. Men du har et problem til: Sidebar havner utenfor siden i IE, men ikke i FF: Årsaken er at du har en venstremarg på 90 pixels på sidebar-elementet. FF plasserer den margen utenfor venstresiden av right-content, hvilket er naturlig siden elementet er float right. Men IE legger på venstremargen fra kanten av right-content, og dermed forskyves det.

Men siden du har fast bredde på left-content og right-content, trenger du ikke den margen i det hele tatt. Ta den vekk, så blir det riktig på begge.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det er måten å gjøre det på ja. Clearfix'en skal være siste elementet inne i det omsluttende elementet, Formålet er å oppheve alle floats slik at det omsluttende elementet vet hvor det slutter.

Det ser bedre ut nå. Men du har et problem til: Sidebar havner utenfor siden i IE, men ikke i FF: Årsaken er at du har en venstremarg på 90 pixels på sidebar-elementet. FF plasserer den margen utenfor venstresiden av right-content, hvilket er naturlig siden elementet er float right. Men IE legger på venstremargen fra kanten av right-content, og dermed forskyves det.

Men siden du har fast bredde på left-content og right-content, trenger du ikke den margen i det hele tatt. Ta den vekk, så blir det riktig på begge.

Takk igjen for grundig svar Geir! Nå skal det hele fungere, og det er utrolig deilig at det ikke er mer feil i IE7 når det er så mye mikk og makk.. :) Blir det litt penere med sidebar på siden forresten? Har ikke tenkt å ha den på alle sidene, men på de som passer.

Lenke til kommentar

Har en meget merkelig bug på Juventus Norge. Når man trykker på det hvite til siden for midten, markeres hele venstresiden med en pulserende strek lik den jeg får når jeg skriver tekst her. Har problemet i siste versjon av Firefox, men problemet oppstår ikke i Opera eller IE7.

Noen som har erfaringer med noe sånt? Det er ganske irriterende. Siden validerer forøvrig, så tror ikke det dreier seg om markup-feil.

Takker for all hjelp eller linker som kan løse problemet!

Endret av Sono Juventino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...