Roberto Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hvordan er reglene innenfor bildebruk?Har jeg lov til å publisere bilder jeg har funnet på nettet hvis jeg linker tilbake? Nei, ikke i utgangspunktet. Et hvert bilde der det ikke er klart angitt at du kan bruke det, f.eks. via Creative Commons lisens eller annen særlig angivelse om andre sin bruk, må oppfattes å være omfattet av opphavsrett eller "copyright". Selv om det ikke står noe, loven er nemlig slik formulert at det er tillatelse som må være angitt, ikke motsatt. Å linke tilbake holder ikke, du må ha en eksplisitt tillatelse. Creative Commons er en slik eksplisitt tillatelse. Kort oppsumert er ikke åndsverkloven en "opt-in" lov, snarere en "opt-out" ved å bl.a. lisensiere sine verk gjennom Creative Commons. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Når jeg en gang iblandt jobber jeg litt med et design til en mulig blogg, og i den anledning har jeg møtt på et lite problem mtp. semantikk: På forsiden har jeg navnet på bloggen som seg hør og bør i en <h1>-tag, mens de ulike bloggtitlene er listet opp i <h2>-tager, i tillegg til litt brødtekst. Så, når man trykker på en bloggpost for å lese den, kommer man til en side hvor man faktisk kan lese bloggposten. Fantastisk. Så, hvordan strukturere denne siden? Fremsiden har foreløpig navnet på bloggen nokså utblåst, mens på "lesesiden" vil navnet bare fungere som en "hjem"-knapp øverst på siden. Derfor blir det kanskje litt rart å benytte en <h1>-tag til dette, da den faktisk ikke er en header. Eller? Endret 1. desember 2008 av Garanti Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Kan sikkert være en fin idé å ha innleggets tittel som h1 inne på detaljvisning. Bare pass å fortsatt gjøre bloggens tittel søkbar. Lenke til kommentar
sparks Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hva er viktigst for deg da? Er det å "markedsføre" siden din (med sidens navn) eller er det å "markedsføre" innlegget? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg vil egentlig si at det er naturlig å «markedsføre» innleggene i seg selv, uansett. Stort sett, når man søker, søker man etter konkrete problemstillinger, og bryr seg kanskje ikke så mye om hvor informasjonen ligger hen. Bare pass på at bloggnavnet fortsatt er godt synlig og søkbart, det skal jo ikke forsvinne heller. Lenke til kommentar
sparks Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Sant det. Dessuten befinner begge deler seg i <title> Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Jeg kjører alltid at h1 og title har samme innhold Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Noen som har erfaring med iPublish.no? Jeg får ikke gjort noe i det hele tatt med CSS, ingenting skjer. Den oppdaterer seg ikke. Glemmer jeg noe? Lenke til kommentar
shoop! Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Du sitter ikke bare bak en proxy av noe slag, og må bruke ctrl+f5? Ellers har jeg aldri hørt om ipublish.no før Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg har en webserver lokalt her som kjører bloggen min, nå lekte jeg litt med CSS på den. Hvis jeg putter dette body {background-color: yellow;} inn i html filen under CSS så blir det gul bakgrunn. Dårlig eksempel men uansett. Hvis jeg ligger det inn under css redigering på ipublish skjer det ikke noe. Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 sett body {background-color: yellow!important;} for å være sikker på at det ikke er et annet stylesheet som overstyrer din css. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Sjekket "kildekoden" til siden. Den refererer et CSS ark, som ikke inneholder noe av det jeg har lagret. Seriøst, for en dritt side. Det fungerer jo ikke i det hele tatt. Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Har laget et godt regneark i exel som regner ut total og gjennomsnitt og lager en graf av input data. hvordan starter man hvis man skal gjøre noe slik til et webapp? Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Noen som vet om en cloud connections visualzier som TuneGlue som er gratis/kan brukes i egne prosjekter? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Til og med Apple satsar på Django, ser det ut til: http://djangogigs.com/gigs/496/ Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Har laget et godt regneark i exel som regner ut total og gjennomsnitt og lager en graf av input data. hvordan starter man hvis man skal gjøre noe slik til et webapp? Sjekker ut potensielle graf biblioteker. F.eks: Bluff - javascript, Gruff Ryby library, JpGraph (PHP), Image_graph (PEAR). Ja det finnes flere, forskjellen er primært i hvor stor enkle de er til å produsere grafer av dynamiske data. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Du har også Google Visualization API og Google Charts API. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Kan anbefale XML/SWF Charts (http://www.maani.us/xml_charts/). Bruker dette aktivt på Russ.no (se avstemningen i sidelinjen for et eksempel). Det er svært enkelt å ta i bruk, og overlater all rendering av selve grafen til klienten. Eneste ulempen er at applikasjonen krever at Flash er installert. Endret 4. desember 2008 av Lokaltog Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 http://www.cjohansen.no/javascript/testdre...avascript_del_1 Dagens Skal skrive et valideringsrammeverk, og vurderer sterkt å ha unit-testing på det. Er jo optimale stedet og ha det. Hehe. Lenke til kommentar
PT Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Da var Opera 10a ute på luftetur. En del "det var jammen på tide"-features. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå