Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Hvordan er reglene innenfor bildebruk?

Har jeg lov til å publisere bilder jeg har funnet på nettet hvis jeg linker tilbake?

Nei, ikke i utgangspunktet. Et hvert bilde der det ikke er klart angitt at du kan bruke det, f.eks. via Creative Commons lisens eller annen særlig angivelse om andre sin bruk, må oppfattes å være omfattet av opphavsrett eller "copyright". Selv om det ikke står noe, loven er nemlig slik formulert at det er tillatelse som må være angitt, ikke motsatt.

Å linke tilbake holder ikke, du må ha en eksplisitt tillatelse. Creative Commons er en slik eksplisitt tillatelse.

Kort oppsumert er ikke åndsverkloven en "opt-in" lov, snarere en "opt-out" ved å bl.a. lisensiere sine verk gjennom Creative Commons.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg en gang iblandt jobber jeg litt med et design til en mulig blogg, og i den anledning har jeg møtt på et lite problem mtp. semantikk: På forsiden har jeg navnet på bloggen som seg hør og bør i en <h1>-tag, mens de ulike bloggtitlene er listet opp i <h2>-tager, i tillegg til litt brødtekst. Så, når man trykker på en bloggpost for å lese den, kommer man til en side hvor man faktisk kan lese bloggposten. Fantastisk.

Så, hvordan strukturere denne siden? Fremsiden har foreløpig navnet på bloggen nokså utblåst, mens på "lesesiden" vil navnet bare fungere som en "hjem"-knapp øverst på siden. Derfor blir det kanskje litt rart å benytte en <h1>-tag til dette, da den faktisk ikke er en header. Eller? :hmm:

Endret av Garanti
Lenke til kommentar

Jeg vil egentlig si at det er naturlig å «markedsføre» innleggene i seg selv, uansett. Stort sett, når man søker, søker man etter konkrete problemstillinger, og bryr seg kanskje ikke så mye om hvor informasjonen ligger hen.

Bare pass på at bloggnavnet fortsatt er godt synlig og søkbart, det skal jo ikke forsvinne heller.

Lenke til kommentar
Har laget et godt regneark i exel som regner ut total og gjennomsnitt og lager en graf av input data. hvordan starter man hvis man skal gjøre noe slik til et webapp?

Sjekker ut potensielle graf biblioteker.

F.eks: Bluff - javascript, Gruff Ryby library, JpGraph (PHP), Image_graph (PEAR).

Ja det finnes flere, forskjellen er primært i hvor stor enkle de er til å produsere grafer av dynamiske data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...