Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Gah, nå sitter vi i IKT-timen og hører på en lærer som tilber iFrames og tabeller og ikke bruker CSS. Huff, det er ikke helt lett å si at jeg nekter å bruke iFrames fordi det er noe dritt og at tabeller var utdatert for minst fem år siden :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Det er ganske rett fram å si det..?

Joda, men læreren er ikke så mottakelig for slikt. Hun følger bøkene vi har slavisk og nekter å godta at det finnes andre og bedre løsninger til samme formål. Når jeg sa at jeg nektet å bruke iFrames fordi det var noe dritt så sa hun at hun skulle ta meg ut på ganga for en samtale om hvorfor. Makan.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Hvis du bruker argumenter som at "det er dritt" så kan man jo skjønne at læreren ikke er så mottagelig, men om du forklarer på en saklig måte hvorfor tables og iframe er feil, så burde det gå greit.

Jeg har gjort det siden vi begynte med HTML og dette. Men Dreamweaver + lærer = tables og iFrames uten noen form for mottakelighet for hvorfor jeg er imot dem. Nytter ikke å si at CSS kan organisere ting like bra som tabeller... Neeeeida, tabeller er utrolig mye bedre. Heh, er ikke helt lett, så jeg gjør det på min måte.

Lenke til kommentar

Å si at iframe er noe "dritt" er kanskje ikke så taktisk lurt (selv om det er det). Men si gjerne at det kan medføre en ikke ubetydelig sikkerhetsrisiko, svært mange nettsteder som er hacket bruker en 1 piksel iframe hack. Ellers så hender det faktisk at man må bruke iframe, men det er bare i helt spesielle tilfeller som egentlig ikke har noe med å lage nettsider å gjøre. Eksempel, man skal lage en nettside for et hotell som bruker en "bookingløsning" fra et annet firma. Da har det firmaet ofte laget "bookingsider" tilpasset hotellet, og hvor det er desidert mest kostnadseffektivt å bruke iframe på disse som er en helt annet sted.

Når det gjelder tabeller, så synes jeg du bare skal stå på, kanskje en kopi av Why tables for layout is stupid fra 2003 kan være noe å gi læreren. Du kan også be ho om å ta en grundig kikk helsedirektoratets anbefalinger om nettsider. Særlig veilederen, "Tilgjengelige nettsteder 2:3, design og koding" bør være obligatorisk lesning. Man kan si at dette er det offentlige Norges syn på hvordan nettsider skal kodes, selv om det er en veileder. Og etterhvert vil alt som ikke følger dette ikke bli akseptert.

Og så har du fått noen andre gode tips av andre.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Noen som har tips om hvor man kan finne gode samlinger med ikoner/symboler til bruk på nettet? Har sett på Tango-prosjektet, men likte ikke de aktuelle ikonene der noe videre. Jobber med å lage en nettbasert musikkavspiller.

Endret av shoop!
Lenke til kommentar
Husker vi hadde VisualBasic på skolen og jeg ikke trengte å være der fordi læreren forsto at jeg kunne mer enn han noen gang kom til å gidde å lære seg. Når jeg var der ga han meg sånne oppgaver som Traveling Salesman etc..

Du har jo alltid vært et steg foran :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...