Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Sebba:

Det er et kjent problem når man skal få til fleksible løsninger for kunder, blir lett litt antydninger til div-mania, mye klasser etc.

 

Men det er jo greitt å bli minna på hvor ille de kan bli, og prøve å gjøre ting enkelt. 10 div-tagger og en span for å omslutte et innholdselement synes jeg var noe drøyt da.

 

Nei, klasse på hver li i en meny tror jeg at jeg har klart meg unna stort sett, med et unntak. Hvor bakgrunnen for hvert element skulle være ulik.

 

@Hein:

Det som "skremte" meg mest var den "fantastiske" kombinasjonen av table og div-er. Og problemet ditt opplever jeg også.

 

Og når jeg i tillegg vet at over 200 norske nettsteder har denne løsningen.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Det er mangt rart på norske nettsteder, men da jeg klarte å bla fram denne strukturen i Firebug, da ble jeg nesten skremt.

 

[attachment]

 

Klikk på for virkelig å nyte!!!!

 

Legg særlig merke til hvilken tag som brukes rundt teksten.

Du kan trøste deg med at det finnes eksempler som topper det der ganske greit, selv i det offentlige.. :)

 

Jobber du noe mot Åmot, eller var det tilfeldig besøk?

Lenke til kommentar
Det er mangt rart på norske nettsteder, men da jeg klarte å bla fram denne strukturen i Firebug, da ble jeg nesten skremt.

 

[attachment]

 

Klikk på for virkelig å nyte!!!!

 

Legg særlig merke til hvilken tag som brukes rundt teksten.

Du kan trøste deg med at det finnes eksempler som topper det der ganske greit, selv i det offentlige.. :)

 

Jobber du noe mot Åmot, eller var det tilfeldig besøk?

 

Klar over det, det gjør det ennå værre. Er et par - tre leverandører jeg gjerne skulle ha fjernet fra markedet når jeg ser hva de leverer. Og jevnt over er det mye "uff" i offentlig sektor.

 

Nå er det vel ikke så få som har en nettløsning laget av en aktør på den blide kyststripe, og forhandlet av et av de største IT-firmaene, så strukturen kan nok finnes mange steder. Apropos angjeldende kommune, la meg si at jeg har bekjentskaper med posisjon, og gjør en liten vennetjeneste i første omgang.

 

Sender noe interessant til deg på PM.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

how_it_happened.png

Hadde vært digg om alle komunene kunne gått til en aktør og sagt:

Vi trenger et system for "dette", lag et system som gjør dette, som vi lett kan legge eget desig på.

Lag oss designene også.

 

Da hadde det blitt så mye enklere å navigere seg, og bruke disse sidene.

Og ja, den aktøren burde seff vært oss.

 

Sikkert så stor del at Keyteq kunne laget design, mens vi gjorde den skikkelige jobben.

Lenke til kommentar

@Bolson;

Da kan du kanskje samtidig spørre dem hva de bruker dette til;

<input type="hidden" name="__VIEWSTATE" id="__VIEWSTATE"

 

Har sett tilfeller hvor verdien her er på over 18.000 tegn (ikke på Åmot sine sider), er det noe form for 'grensesnittlogging' ellerno?

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
@Bolson;

Da kan du kanskje samtidig spørre dem hva de bruker dette til;

<input type="hidden" name="__VIEWSTATE" id="__VIEWSTATE"

 

Har sett tilfeller hvor verdien her er på over 18.000 tegn (ikke på Åmot sine sider), er det noe form for 'grensesnittlogging' ellerno?

Det er asp.net sin måte å håndtere "session" på. Det er en nestensession.

 

Og når den blir så stor tyder det egentlig mest på inkompitanse hos de som bruker det.

Man skal kunne velge hvilke felter som skal inngå i viewstate, og alle er absolutt ikke nødvendige.

-

Hein: Vi er 9 eller 10 utviklere tror jeg.

Endret av Steinmann
Lenke til kommentar

@Marvil:

 

Såg at Sebba har svart korrekt på det spørsmålet. Det er jo en konsekvens blant annet av at alle nettsider laget i asp.net faktisk er et skjema. Tydelig applikasjonsarv.

 

Og det er mye rart vedrørende utvikling og implementering av asp.net løsninger. Mest mangel på kompetanse.

 

Skulle kommunene hatt et felles rammeverk, noe som enkelte har ment lenge, burde det utelukkende være bygd på åpen kildekode og distribuert som åpen kildekode. Men realiteten i dag er at svært mange av løsningene er utviklet av de samme som lager sak/arkivsystemene, faktisk såpass mye som ca 48 %.

Lenke til kommentar
@Bolson;

Da kan du kanskje samtidig spørre dem hva de bruker dette til;

<input type="hidden" name="__VIEWSTATE" id="__VIEWSTATE"

 

Har sett tilfeller hvor verdien her er på over 18.000 tegn (ikke på Åmot sine sider), er det noe form for 'grensesnittlogging' ellerno?

Det er asp.net sin måte å håndtere "session" på. Det er en nestensession.

 

Og når den blir så stor tyder det egentlig mest på inkompitanse hos de som bruker det.

Man skal kunne velge hvilke felter som skal inngå i viewstate, og alle er absolutt ikke nødvendige.

-

Ah, takk for oppklaring. At det var snakk om inkompetanse regnet jeg igrunn med, ja. :p

 

 

@Marvil:

 

Såg at Sebba har svart korrekt på det spørsmålet. Det er jo en konsekvens blant annet av at alle nettsider laget i asp.net faktisk er et skjema. Tydelig applikasjonsarv.

 

Og det er mye rart vedrørende utvikling og implementering av asp.net løsninger. Mest mangel på kompetanse.

 

Skulle kommunene hatt et felles rammeverk, noe som enkelte har ment lenge, burde det utelukkende være bygd på åpen kildekode og distribuert som åpen kildekode. Men realiteten i dag er at svært mange av løsningene er utviklet av de samme som lager sak/arkivsystemene, faktisk såpass mye som ca 48 %.

Felles rammeverk (på flere områder) i det offentlige er nok ingen dum ide, ikke bare for å bøte med dagens tekniske situasjon mange steder, men også for å kunne gi likt tilbud til befolkningen. Det finnes mange gode eksempler på dette, blant annet fylkesmennene, men jobben med å få til noe slikt for ~430 kommuner er nok noe stor.

 

Igjen takk for PM! :)

Lenke til kommentar
Hein: Vi er 9 eller 10 utviklere tror jeg.

Og du er den eneste som setter opp nettsteder? :O

Jeg er den eneste som driver med html. De andre driver kun med php, rails, extjs og python.

 

Felles rammeverk (på flere områder) i det offentlige er nok ingen dum ide, ikke bare for å bøte med dagens tekniske situasjon mange steder, men også for å kunne gi likt tilbud til befolkningen. Det finnes mange gode eksempler på dette, blant annet fylkesmennene, men jobben med å få til noe slikt for ~430 kommuner er nok noe stor.

For ikke å snakke om at det hadde vært digg å komme inn på et slikt nettsted å kjenne seg igjen.

De gangene jeg har hatt behov for å gå inn på slikt nettsted har jeg funnet lite.

Lenke til kommentar
For ikke å snakke om at det hadde vært digg å komme inn på et slikt nettsted å kjenne seg igjen.

De gangene jeg har hatt behov for å gå inn på slikt nettsted har jeg funnet lite.

 

Det skyldes ikke bare mangel på rammeverk, men også manglende kompetanse i hvordan bygge en brukervennlig og brukerrettet informasjons-/tjenestestruktur. Noe som også gjelder utenfor det offentlige, men særlig kommunenes mangfold av oppgaver/tjenester gjør dette både komplekst og krevende.

 

Det er gjort en del initiativ, men de har rent mer eller mindre ut i sanden grunnet manglende implementering. LivsIT er et eksempel, nå overtatt av Marvil og kolleger, jf link til LOS. Ideen og forarbeidet er bra, men så lenge kommunene som "kjøper" av webtjenester mangler kapasitet og kompetanse, samt de fleste leverandørene ikke bryr seg katta (som når det gjelder kodekvalitet), så blir resultatet magert.

 

Personlig kan jeg nesten kommunesektoren baklengs, så for meg er det et lite problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...