Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser at de fleste sider bruker xHTML uansett.. Er dette et dårligere valg en HTML?

Egentlig spiller det ingen rolle siden det blir tålket som HTML uansett. Men vi i kafèen liker å bruke og anbefale HTML, siden det kan oppstå store problemer hvis XHTML plutselig faktisk skulle bli tålket som XHTML/XML.

Nå, nå, blir vel litt i overkant å påstå at hele kafeen bruker, og anbefaler, html istedet for xhtml. Selv liker jeg svært godt at xhtml setter strengere krav til lukking av noder, rekkerfølge, etc. så hvis folk vil bruke xhtml ser jeg ingen problemer med det.

 

Men husker jeg ikke helt feil kan det oppstå noen bugs i IE6 ang. css med xhtml??? Nei, føler meg litt på grunt vann nå... I tillegg er det jo svært få som utnytter xhtml sine nye features, og dermed svært få som egentlig har bruk for xhtml. Er ikke så veldig vanlig å servere xhtml-filene med korrekt mimetype heller (men dette ser jeg ikke på som noe tungtveiende argument for å ikke bruke xhtml).

Lenke til kommentar
Ser at de fleste sider bruker xHTML uansett.. Er dette et dårligere valg en HTML?

Egentlig spiller det ingen rolle siden det blir tålket som HTML uansett. Men vi i kafèen liker å bruke og anbefale HTML, siden det kan oppstå store problemer hvis XHTML plutselig faktisk skulle bli tålket som XHTML/XML.

Nå, nå, blir vel litt i overkant å påstå at hele kafeen bruker, og anbefaler, html istedet for xhtml. Selv liker jeg svært godt at xhtml setter strengere krav til lukking av noder, rekkerfølge, etc. så hvis folk vil bruke xhtml ser jeg ingen problemer med det.

 

Men husker jeg ikke helt feil kan det oppstå noen bugs i IE6 ang. css med xhtml??? Nei, føler meg litt på grunt vann nå... I tillegg er det jo svært få som utnytter xhtml sine nye features, og dermed svært få som egentlig har bruk for xhtml. Er ikke så veldig vanlig å servere xhtml-filene med korrekt mimetype heller (men dette ser jeg ikke på som noe tungtveiende argument for å ikke bruke xhtml).

Uten å starte den diskusjonen igjen.

Xhtml servert som text/html er feilkodet html.

Lenke til kommentar

Okay, jeg klarer å konverte til HTML om jeg må.

 

Men pleier å bruke denne doctypen + mer i xHTML(som jeg syntes er bra, og fikk forresten hjelp av dere til å lage den)

 

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"

"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="nb-no" lang="nb-no">

 

Åssen burde denne være i HTML?

 

Noe slikt?

 

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"

"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne her, - er forholdsvis ny på webfronten. Da jeg startet med (X)HTML i sommer, gav både lærebøkene jeg brukte og flere nettsider anbefaling av å bruke XHTML selv om den ble servert som text/html. Synes også det har vært til stor hjelp å ha streng valideringskontroll.

 

Hva burde jeg velge, og ekskluderer jeg noen nettlesere med dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...