Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Bra lenke, mange nettsteder som burde ta langt mer hensyn til dette enn de gjør.

Så absolutt. Nå har ikke jeg fått tid til å lese hele artikkelen (men dog x antall lignende tidligere), men spørsmålet er hvordan man får de som burde lest dette til lese det (eller skjønne det). Et skremmende antall webmennesker blir overrasket når de finner ut at feks blinde kan surfe på nettet, og jeg tviler disse menneskene leser disse artiklene..

 

Er det forøvrig noen som har sett noe (eller prøvd) på IBM sitt prosjekt Sosial Accessibility Project? Virker som et nyttig konsept utifra det jeg leste på jobb her om dagen..

 

 

Siden vi diskuterte webdagene 2008 her om dagen, kan det absolutt anbefales et besøk. To dager med fantastisk mange interessante foredrag, blant annet Gerry McGovern og NRKbetas Øyvind Solstad.

Keyteq hadde jo også stand der, så jeg ble hjernevasket med en stressball og noen penner etter en hyggelig samtale med direktøren og en selger (ja, navnet ditt kom opp Haraldson). :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

 

Bra lenke, mange nettsteder som burde ta langt mer hensyn til dette enn de gjør.

Så absolutt. Nå har ikke jeg fått tid til å lese hele artikkelen (men dog x antall lignende tidligere), men spørsmålet er hvordan man får de som burde lest dette til lese det (eller skjønne det). Et skremmende antall webmennesker blir overrasket når de finner ut at feks blinde kan surfe på nettet, og jeg tviler disse menneskene leser disse artiklene..

 

Er det forøvrig noen som har sett noe (eller prøvd) på IBM sitt prosjekt Sosial Accessibility Project? Virker som et nyttig konsept utifra det jeg leste på jobb her om dagen..

 

 

Siden vi diskuterte webdagene 2008 her om dagen, kan det absolutt anbefales et besøk. To dager med fantastisk mange interessante foredrag, blant annet Gerry McGovern og NRKbetas Øyvind Solstad.

Keyteq hadde jo også stand der, så jeg ble hjernevasket med en stressball og noen penner etter en hyggelig samtale med direktøren og en selger (ja, navnet ditt kom opp Haraldson). :)

Var dette i Bergen?

Lenke til kommentar
Synest uansett at overskriftene skal danne ein struktur over innhaldet. Har du kontaktinformasjon høyrer den til under nermaste h3. Hadde du hatt det som h2, høyrer den til under h1 - altså er den ein eigen del for seg sjølv. Logisk. H4 vil alltid vere ein "eigen seksjon", berre underordna h3.
Ja, som sagt, hvis du leste innlegget mitt, syns jeg ikke at kontaktinformasjonen trenger å få sin helt egen grein. Den kan fint høre innunder innholdet på den aktuelle siden.

 

Egentlig syns jeg begge har gode argumenter, og jeg vil ikke si at noe av det er feil. Det kommer helt an på hva slags struktur du vil ha, for ordet 'struktur' trenger ikke å bety noe spesifikt (ifht. argumentasjonen til Sebba).

 

Keyteq hadde jo også stand der, så jeg ble hjernevasket med en stressball og noen penner etter en hyggelig samtale med direktøren og en selger (ja, navnet ditt kom opp Haraldson). :)
Hehe, jeg satser på Tore, salgssjefen. Han er kanskje på Load 08, han. Nvm.

Bare godord, regner jeg med? :ph34r:

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar

 

Bra lenke, mange nettsteder som burde ta langt mer hensyn til dette enn de gjør.

Så absolutt. Nå har ikke jeg fått tid til å lese hele artikkelen (men dog x antall lignende tidligere), men spørsmålet er hvordan man får de som burde lest dette til lese det (eller skjønne det). Et skremmende antall webmennesker blir overrasket når de finner ut at feks blinde kan surfe på nettet, og jeg tviler disse menneskene leser disse artiklene..

 

Er det forøvrig noen som har sett noe (eller prøvd) på IBM sitt prosjekt Sosial Accessibility Project? Virker som et nyttig konsept utifra det jeg leste på jobb her om dagen..

 

Konseptet er nyttig, men har fått noe blandet tilbakemelding i mine miljøer. Uten at de klarer å artikulere motforestillingene på en god måte.

 

Den eneste måten tror jeg er gjennom lovregler, som f.eks i Australia. Ser jo at f.eks svært mange leverandører til offentlig sektor fremdeles bruker tabellbasert HTML, og jevnt over gir blanke i tilgjengelighet. Eller de løser de med en sånn liten "lydløsning" til passelig med kroner.

 

Det verste er at det tar minimalt med ekstra tid å ta hensyn til det meste som står i den artikkelen.

Lenke til kommentar
Ja, Anders kan det nok ha vært. Partneransvarlig. :)

DET var det han var, ja. Hyggelig var det uansett. :)

 

 

Bra lenke, mange nettsteder som burde ta langt mer hensyn til dette enn de gjør.

Så absolutt. Nå har ikke jeg fått tid til å lese hele artikkelen (men dog x antall lignende tidligere), men spørsmålet er hvordan man får de som burde lest dette til lese det (eller skjønne det). Et skremmende antall webmennesker blir overrasket når de finner ut at feks blinde kan surfe på nettet, og jeg tviler disse menneskene leser disse artiklene..

 

Er det forøvrig noen som har sett noe (eller prøvd) på IBM sitt prosjekt Sosial Accessibility Project? Virker som et nyttig konsept utifra det jeg leste på jobb her om dagen..

 

Konseptet er nyttig, men har fått noe blandet tilbakemelding i mine miljøer. Uten at de klarer å artikulere motforestillingene på en god måte.

 

Den eneste måten tror jeg er gjennom lovregler, som f.eks i Australia. Ser jo at f.eks svært mange leverandører til offentlig sektor fremdeles bruker tabellbasert HTML, og jevnt over gir blanke i tilgjengelighet. Eller de løser de med en sånn liten "lydløsning" til passelig med kroner.

 

Det verste er at det tar minimalt med ekstra tid å ta hensyn til det meste som står i den artikkelen.

Leste bare såvidt noen artikler der det meste var positivt av det jeg så (får da ta å lese litt mer) - men sånn fra det lille jeg har sett så virker det ivertfall interessant å se hva man kan få til tilgjengelighetsmessig med et sosialt nettverk.

 

Lovmessig er man jo til dels på vei i Norge, et av de største problemene er jo at det er satt så lange tidsfrister. Problemet er jo som du nevner ikke at det koster så fryktelig mye, men at de som utvikler det ikke har god nok kunnskap til å gjøre det, og dermed øser på med dyre merkelige løsninger for å til dels tilfredsstille et behov.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...