Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Vet at dette ikke akkurat er en support tråd, men det her tar vel 2 sec for dere.

Kan dere vær så snill å gi meg en definisjon på ordene syntaks og variabel i forbindelse med webdesign i html. Når jeg ser på koden til en enkel nettside kan jeg lett fortelle hva i teksten som er en variabel, men jeg klarer ikke forklare det. Takk :!: (BTW jeg HAR bruk flere søkefunksjoner, men har ikke klart å finne noen definisjon noe sted).

Endret av Gormers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntaks har med rekkefølge av ord og teikn å gjere. I norsk er det korrekt syntaks å avslutte ei setning med punktum, ropeteikn eller spørjeteikn avhengig av kva den skal bety. På same måte er det korrekt syntaks i ein del programmeringsspråk å avslutte alle statements med semikolon (; ).

 

Ein variabel er akkurat det det høyres ut som. Ein verdi med kontrollerbar/variabel...verdi. :p

 

Edit: Tidenes bump?

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Variabel er en lagringsplass på en varierende datakilde.

Tusen takk, var noe sånt jeg også var ute etter.

"Variabel er en lagringsplass for en varierende dataskilde" For eksempel hvis du skriver skriver ordet "date", kan dette være en variabel for at du henter datoen fra pcen, og setter den inn istedenfor ordet date.

 

Sorry, men har nettopp begynt med it på vg, og dette blir første prøva mi nemlig, må bare se for meg sånn ca hva jeg kommer til å svare. Kan ikke være så alt for gæli svar. :)

Endret av Gormers
Lenke til kommentar
"Variabel er en lagringsplass for en varierende dataskilde" For eksempel hvis du skriver skriver ordet "date", kan dette være en variabel for at du henter datoen fra pcen, og setter den inn istedenfor ordet date.

Om du henter datoen fra PC-en er det i så fall en funksjon ( date(); ). Men du kan lagre dataene du får fra denne funksjonen i en variabel. ( var data_variabel = date(); ).

 

Hvis du snakker om <a href="http://www..."> f.eks. i HTML er a elementet, href attributten og http://... verdien til attributten. Ingenting i HTML omtales som variabler. Det er et uttrykk man bare bruker i programmering f.eks. javascript, actionscript, php, python osv, ikke css, (x)html, yaml, xml, json osv. som bare er markeringsspråk.

 

 

www.therollingstones.com

www.the-rolling-stones.com

Andre forslag?

therollingstones.com - Det er det mest vanlige, er det enklest for folk å skrive på PC-en og for meg ser det også mer seriøst ut.

 

Redigert: Unntakket er når navnet er penisland.com :p

 

 

Angående fargetesten. Fikk 8 feil. Men det avhenger vel veldig av hvor god skjermen er og hvor godt den er kalibrert.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Skal gå til innkjøp av en macbook pro.. Men er usikker på om jeg skal velge 15' eller 17'. Burde egentlig gått i butikken å sett litt på hvor stor forskjell det er på størrelsen men noen som har angra etter å ha kjøpt 15' eller 17'?

 

Ser for meg at 17' er så svær og jeg skal dra med meg den hele tiden, men 15 blir kanskje litt lite arbeidsplass? Skal drive med alt fra tekstbehandling til bildebehandling..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...