Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*ønske seg at Hardware.no arrangerer gigalan en plass i Sørvest-Norge*

EDIT: Makan! Nå begynner moi å bli spent på resultatene fra Programmer.no-tråden! :yes:

EDIT2: enzo? Ser vi snobbe-tendenser? Tre maskiner med seg på ett LAN? :p

 

EDIT3: Jeg fannt, jeg fannt! Vent litt! ... HJELP!! Dette er min paralellklasse! :wow: Uff da. *huske å klage til webmaster imorgen i tysk-timen*

Endret av Dunestar
Lenke til kommentar

Morgenutgaven av Aftenposten:

 

"Nerdene" er en ressurs

Myndighetene har oversett energien og entusiasmen til dataungdommene, og i stedet bekymret seg for mye, sier professor Birgit Hertzberg Kaare, som i flere år har menget seg med "nerdene" i Vikingskipet.

ANN CHRISTIANSEN

 

 

Neglisjeres.- Samfunnet må gi mye bedre tilbud til videreutvikling, i stedet for at ungdommene får høre at de kan nok. Nivået på skole og utdannelse er altfor lavt. Jeg er overrasket over i hvor stor grad denne kompetansen neglisjeres, sier Birgit Hertzberg Kaare, professor ved Institutt for kulturstudier.

 

I påsken er det igjen tid for Norges største dataparty - The Gathering, eller TG, som det kalles. Billettene ble revet bort den første dagen de lå ute, også i år skal over 5000 besøkende - den unge dataelite - stirre inn i skjermen i fem dager (fra onsdag 7. april).

 

Hertzberg Kaare anser samlingen som den viktigste katalysatoren for norsk ungdoms datakultur. Her skapes en avansert subkultur basert på digital teknologi.

 

Hun ønsket å finne ut hva som driver de unge dataekspertene i deres altoppslukende interesse - og har i flere år fått studere dem inngående på den årlige begivenheten på Hamar. En tillitserklæring, ifølge professoren.

 

I tillegg til dybdeintervjuer med endel av arrangørene - the crew - har 700 deltagere, hovedsakelig fra 14 til 23 år, beskrevet sin databruk og sine tanker om fremtiden i et spørreskjema. Resultatet er rapporten "Ungdom som lever med PC", som offentliggjøres i dag.

 

Oversett

 

- Hva er det viktigste du har funnet ut?

 

- Den store entusiasmen som preger mengden. De har en driv i seg som jeg mener er en veldig viktig ressurs. Samtidig blir de oversett av myndighetene, man bekymrer seg i stedet. Det mener jeg er helt feil i forhold til denne gruppen ungdommer. De bruker en veldig energi til å utforske mediet, og de gjør det helt av seg selv. Det er ingen voksne som tvinger dem inn i dette, sier Hertzberg Kaare.

 

Gleden ved det å selv utforske noe - og å mestre det, driver dem. På egen hånd utvikler ungdommen en veldig stor kompetanse.

 

- Det er en ressurs som samfunnet må ta i bruk og oppmuntre, sier Hertzberg Kaare.

 

Forestillingen om asosiale nerder sitter fortsatt i, det store tidsforbruket blir ofte sett på som skadelig og negativt.

 

- Men mange timer ved skjermen er ikke i seg selv negativt, det kommer an på hva man faktisk gjør ved datamaskinen, sier Hertzberg Kaare, som håper at rapporten kan føre til større vilje til å se hvilke verdier ungdommens datakultur faktisk representerer.

 

Og hun har ingen problemer med å anbefale en vikingskip-påske: - Det er et veldig bra miljø, rusfritt og morsomt.

 

Glad for rapporten

 

Laila Skjefstad, som har vært med på The Gathering i ni år, er svært glad for rapporten.

 

- Det er kjempeviktig å få en sånn rapport. Jeg synes Birgit Hertzberg Kaare har fått frem styrken i miljøet. At vi ikke er så nerdete som vi har vært erklært før, men at vi faktisk er oppegående mennesker.

 

:w00t:

Lenke til kommentar
Det sier seg jo selv da. Det er vi/de som har peil på teknologien, og som følger med på det som kommer. Det er vi som driver utviklingen framover, og som kan bruke denne aktivt.

Velvalgte ord, Sherlock.

 

Jaja, B/L Rosenli "ville" ikke ha (dvs ettellerannet vertfall, noe med at de ikke la vekt på det ellerno) MITT forslag til ny side.. :(

 

Jaja, om noen vil ha så får de heller skrike ut litt..:)

Ellers kan jeg høre med andre som ikke har så spenstig side om de vil ha ny.. ;)

Lenke til kommentar
Synd de ikke vil ha den, da den er meget lækker (noe jeg har påpekt før :) )

Takk..:)

 

Får som sagt høre med noen andre, evt sende inn et forslag til Compoen om side til et borettslag.. *host* *hark* :roll:

 

:laugh:

 

Edit til enden sin edit;

Heh ok.. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Siden tråden er litt OT nå, tenkte jeg å spørre et kjapt OT-spørsmål som har en viss relevanse til tråden:

 

Skal nå sette opp en webserver på rommet. Den kjører nå Mandrake 9.1, og putler i vei. Jeg vil (av bekvemmelighetsårsaker) heller installere Win 2000 eller Win XP. Tåler en maskin med følgende specs. det?:

 

*Pentium Pro 166MHz

*82MB RAM

*4 GB HD

 

Skal selvfølgelig fjerne det aller meste av visuellt krydder fra Windows...

Lenke til kommentar

nja, du får den nok opp, men jeg tror ikke jeg ville gjort det

 

personlig irriterer jeg meg grønn over at min 300MHz K6 med 7xx MB RAM er for treg å jobbe mot. Men som web/ftp/fil/print server gjør den jobben fint :) (bortsett fra at apache har tatt kvelden da)

Endret av enden
Lenke til kommentar

IKKE legg inn WinXP vertfall..

Jeg la inn Win2k Pro på opphavets maskin for noen måneder siden og det gikk SEINT. Mulig det var installen som var b0gis ,emn uansett. Den hadde P3 550mhz, 128MB RAM osv.

 

Mitt tips vil være noe UNIX (ellerno) baserte greier (mulig fordi jeg har lite erfaring med WinBaserte servere.

Vi (dvs naboen) har 2 servere kjørende med SuSe 8.2 (Linux 2.4.20) på en 200mhz og en 350mhz og det funker helt fint. Brukes til webserver, spillserver, lagring osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...