Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Bolson: Det er ikke problematisk i IE6 å tildele flere klassenavn i HTML. Det er først når du kombinerer disse i CSS, som du gir eksempel på lenger ned i innlegget ditt, at IE6 melder pass. Hvordan IE5 takler dette vet jeg ikke.

 

Det var det jeg mente, men glemte å si det eksplisitt. Når er IE5 ikke særlig aktuell medn den oppfører seg likt som IE6, dvs dersom CSS koden er div.firstClass.secondClass {something} vil den bare les div.secondClass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Btw OlafG: Du kunne i det minste ha laget ditt eget bakgrunnsbilde når du designet olafg.se, istede for å rett og slett stjele mitt fra blog.pirajafisken.net.

 

Eller?

 

Skal nok det når jeg skal ha noe der, ja. Nå er det jo bare en flickr-greie og et ord. Det var vel egentlig bare for å teste hvordan en sidelengs-gradient fungerte på større skjermer testet noe store greier her i forrige uke, men plager det deg så skal jeg ta det bort, det er jo ikke noe å se på der nå uansett, regner heller ikke med at det er så mange besøkende i tilegg til at jeg ikke tar credit for noen ting:)

Lenke til kommentar

Om du hadde tatt credit hadde jeg blitt irritert. Nå blir jeg bare oppgitt.. Du prøver i tillegg å unnskylde det ved å si at du bare tester noe. Har du gjort en dum ting virker du hakket mer voksen og profesjonell om du ber om unnskyldning. Poenget er vel at før du tar noe, uansett hva det er så spør du vel om lov?

Endret av sparks
Lenke til kommentar

Jeg sitter og prøver å få til en scrollbar som jeg flytte med html, altså jeg sitter og koder med html og har skrevet en scrollbar kode, og fått denne inn i designet mitt, men problemet mitt er at den legger seg til venstre, mens jeg vil ha den høyre. Så da lurte jeg på om det var noen som kunne hjelpe meg ut litt?

 

<div style="width: 405px; height: 290px; overflow-y: scroll; scrollbar-arrow-color:
blue; scrollbar-
face-color: #e7e7e7; scrollbar-3dlight-color: #a0a0a0; scrollbar-darkshadow-color:
#888888">Tekst</div>

 

Jeg har også et bilde over og et bilde under denne scrollbaren, som jeg da vil at den skal ligge i linje med.. :)

Lenke til kommentar
Jeg sitter og prøver å få til en scrollbar som jeg flytte med html, altså jeg sitter og koder med html og har skrevet en scrollbar kode, og fått denne inn i designet mitt, men problemet mitt er at den legger seg til venstre, mens jeg vil ha den høyre. Så da lurte jeg på om det var noen som kunne hjelpe meg ut litt?

 

<div style="width: 405px; height: 290px; overflow-y: scroll; scrollbar-arrow-color:
blue; scrollbar-
face-color: #e7e7e7; scrollbar-3dlight-color: #a0a0a0; scrollbar-darkshadow-color:
#888888">Tekst</div>

 

Jeg har også et bilde over og et bilde under denne scrollbaren, som jeg da vil at den skal ligge i linje med.. :)

text-align, og/eller -float: right?

Lenke til kommentar

Har ikke funnet noe bedre som man ikke må betale en god del for. Og den gir deg tips til hva du skal se på og eventuelt endre for å få en side til å laste raskere.

 

Det eneste tipset man trenger er = reduser størrelsen på objekter eller bruk komprimering. Når det gjelder HTML, CSS og bilder er mindre synonymt med raskere. Når det gjelder JavaScript betyr selve koden en del.

 

Men akkurat hvordan du skriver HTML og CSS koden så lenge du skriver effektiv og korrekt kode, dvs ikke bruker unødvendige tagger eller CSS som egentlig ikke trengs, betyr ikke mye.

 

@Aalton: Inline style er også CSS. Så text-align og float kan legges inline på elementer.

 

Men inline style er etter min mening dårlig kodepraksis med unntak av i HTML-mails (der det er eneste alternativet). Så et system som ikke gir mulighet til eksterne CSS-filer er noe tvilsomt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
@Aalton: Inline style er også CSS. Så text-align og float kan legges inline på elementer.

 

Men inline style er etter min mening dårlig kodepraksis med unntak av i HTML-mails (der det er eneste alternativet). Så et system som ikke gir mulighet til eksterne CSS-filer er noe tvilsomt.

 

Jeg er klar over at det er noe tungvindt å legge koding på denne måten, men jeg har ikke mulighet til å bruke eksterne CSS filer der jeg driver, så jeg må sitte <div style> elementer og ligenende for å få ting til å funke, hehe :) Bruke den hrml float funksjonen og det funket.. Takk!

Lenke til kommentar

Skjønte ikke veldig mye av yslow, virket som det meste der gikk på serverinnstillinger, noe jeg ikke har erfaring med. Websiteoptimizer sier siden min lastes inn på 218(!) sekunder på 56 modem, den mener jeg skal kutte ned på antallet bilder etc. men det er liksom ikke noe jeg får gjort når det er hovedsakelig artikkelbilder. Men har forminsket dem en god del, før tok det 409 sekunder for 56 modem, så det går fremover. Nå er det vel dog ikke så mange med 56 modem igjen i Norge da men...

 

Men kan noen forklare meg, på norsk, hvordan komprimering virker på en nettside, på en lettfattelig måte? Det må da ta lenger tid hvis den i tillegg til å laste ned, må pakke ut :p

Lenke til kommentar

Nei, fordi det å dekomprimere på en moderne PC går på brøkdeler av sekund.

 

Det som skjer når innholdet på nettsider komprimeres er at selve HTML-en, CSS og JavScript (Script kan forhåndskomprimeres) komprimeres med gzip på serveren før det sendes. Moderne nettlesere forstår dette og dekomprimerer innholdet slik at det vises som det skal. Så dersom f.eks HTML-koden, CSS-koden er 150 kb ukomprimert sendes kanskje bare 75 kb over selve nettet. Bilder komprimeres ikke, da de alt er komprimert.

 

I ditt tilfelle tar kanskje komprimering og dekomprimering noen tidels sekunder, mens reduksjon av den totale mengden data som skal overføres er 20 - 50 %. Og da reduseres lastetiden også. 218 sekunder er lang lastetid, du må ha relativt mange bilder og noe størrelse på de.

Lenke til kommentar

Ja, nå er det en del bilder som skaleres ned i nettleser, som jeg helt sikkert fint kan få ned i mindre størrelse, så de kan forminskes. Men vil ikke gjøre det før designet er mer ferdig, slik at jeg slipper nye versjoner om jeg f.eks gjør endringer i hvor store bildene skal være de forskjellige plassene. Gjennomsnittlig størrelse på bildene er vel 75kB og det er vel 19 av dem ("css og html-bilder")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...