Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Tor: Har faktisk testet det så vidt, og det er en svært brukbar løsning. Men Piwik er et Open Source og gratis alternativ som for svært mange vil være bra nok, selv om det fremdeles er i betafasen. Og så er det en del muligheter knyttet til videreutvikling/tilpassing som noen vil like. Piwik er også som Google Analytics, multisite, dvs at man kan håndtere statistikk fra så mange nettsteder man ønsker i en installasjon.

 

Men nå er prisen på Mint heller ikke egnet til å avskrekke.

 

@Hein: Enig i at det visuelle inntrykket kan bli bedre, var ikke akkurat mine preferanser når det gjaldt fargevalg og design. Men det er faktisk ikke så vanskelig å justere på, så jeg regner med at det etterhvert vil komme flere design. Bruker Smarty så langt jeg har forstått.

 

Også nye plugins for mer funksjonalitet kommer nok også.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

http://digi.no/php/art.php?id=785172

 

Den prosenten kommer til å stupe kjappere enn kuken til Tor i nærheten av en dame som faktisk er villig til å røre den!

 

-

 

Hva er beste måten å skjule epostaddresser fra spambots på?

Til nå har vi brukt html entities, men det validerer ikke i href ifølge xtractor. Så har skrevet om til å bruke urlencoding på url.

 

Men leste at det er bortkastet, og at spambots leser disse klart som dagen(Ser ikke noe grunn til at de ikke skulle det da)

Lenke til kommentar

Vi spytter ut e-postadressene i et kodet format, og genererer et javascript som omkoder strengen til vanlige e-postadresser igjen, med vår emailcloak-metode. Tror det er beskrevet på ALA.

 

Ulempen er jo at det krever JS, men da får en bare være påpasselig med å ha et brukendes kontaktskjema i tillegg...

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
Vi spytter ut e-postadressene i et kodet format, og genererer et javascript som omkoder strengen til vanlige e-postadresser igjen, med vår emailcloak-metode. Tror det er beskrevet på ALA.

 

Ulempen er jo at det krever JS, men da får en bare være påpasselig med å ha et brukendes kontaktskjema i tillegg...

 

 

Det går jo på mer enn bare <a href="mailto:[email protected]">[email protected]</a>

 

Vi bytter også ut om du bare skriver [email protected]

 

Men dere bruker altså htmlenteties?

 

Dere har faktisk plaintext på deres egene sider. Hehe

 

Edit: Fjernet epostadressene til tor og hein

Endret av Steinmann
Lenke til kommentar

Vi har to funksjoner – en som heter emailcloak, og en som heter emailcloaklink. Så jeg kan egentlig cloake hva jeg vil. Fint at du legger ut e-postadressene våre, slik at spambotter lettere finner fram til oss. :)

 

Nei, vi koder e-postadressen i et eller annet obskurt format, som sagt, og har et JS som kan dekode igjen. Våre egne sider er ikke nødvendigvis oppdatert med alle slags nye funksjoner og muligheter, nei. Vi tjener ikke så mye penger på å sitte og file på kantene på Keyteq.no. :)

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
Vi har to funksjoner – en som heter emailcloak, og en som heter emailcloaklink. Så jeg kan egentlig cloake hva jeg vil. Fint at du legger ut e-postadressene våre, slik at spambotter lettere finner fram til oss. :)

 

Nei, vi koder e-postadressen i et eller annet obskurt format, som sagt, og har et JS som kan dekode igjen. Våre egne sider er ikke nødvendigvis oppdatert med alle slags nye funksjoner og muligheter, nei. Vi tjener ikke så mye penger på å sitte og file på kantene på Keyteq.no. :)

 

 

Hehe, viste ikke om du ville komme til å se det ;)

Vi har en regex som går igjennom å skriver om alle epostlinker. Derfor er det litt skummelt.

Men jeg kan vel egentlig fikse det ja. Legge <span class="email-address"></span> rundt det som bare er tekst og skrive om.

 

Eksempel på adresse som er skrevet om?

Lenke til kommentar

Personlig har jeg gode erfaringer med de prinsippene for skjuling av epostadresser som Hein viser til. TYPO3 bruker en tilsvarende metodikk, og testing med tilgjenglige spamboter gir særdeles lite med eposter.

 

Metoden er som følger:

1. Når en epost, uansett som det er i klartekst eller en link blir selve epostadressa koda ved hjelp av en kodefunksjon i systemet. Kodefunksjonen består av en generert kodetabell pluss en forskyvningsvariabel. Kjent fra militære koder. Prinsippet er at i tillegg til å kode hvert tegn med et annet, forskyves resultatet 1,2,3,-1,4,-2 i forhold til tabellen. Forskyvningsvariabelen settes for hver enkelt installasjon. Det er mulig å sette forskyvningstallet til å endre seg med gitte intervall.

 

2. For å kunne vise epostadressa på nettsidene er det i tillegg mulighet for å legge inn alternative tegnstrenger. [email protected], kan man få til å se slik ut i koden hansen@<span style="display: none;">Vennligst fjern dette</span>test.no

 

3. Dekodinga skjer med JS. Selve maillinken ser omtrent slik ut. <a href="java script:linkTo_UnCryptMailto('nbjmup+cpsuifoAtkpnbu/op');" class="mail">

 

Som det meste her i verden er den knekkbar, i og med at den bruker et fast kodeark. Kodearket går å endre.

Lenke til kommentar

Haha, holy crap! Første jeg tenkte på var også en pokemonball.

 

Feilgrep, punktum. Posthornet har jo vært symbolet folk kjenner igjen med posten, og den forrige firmaprofilen (med den bølgete linja som "tegner" jordkloden) synes jeg passet MYE bedre enn det de presenterer på posten.no nå.

 

Hva tenkte de på? :p

Lenke til kommentar

Jeg syns det gamle tradisjonelle posthornet er stilig, og det er i bruk som logo for mange nasjonale posttjenester den dag i dag. Hvorfor ikke også Posten Norge kunne beholde denne logoen, som har grodd seg fast hos folk i lange tider, klarer jeg ikke å fatte.

 

Til og med de fleste utlendinger visste hva logoen symboliserte og hvilke tjenester de kunne forvente å finne innenfor døra, og det sier jo litt om symbolikken logoen hadde. Nå ser den ut som en Pokemon-ball som Ole Martin sier. Herlig. :)

 

 

Jeg mener - det ser jo ikke engang seriøst ut lenger!

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...