Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

hehe IE 6 har jeg droppet for lengst. Ikke det at jeg ikke skulle ha klart det. Men jeg designer for fremtiden og ikke fortiden og når IE 6 brukere har muligheten til å få en bedre browser så skal iallefall jeg slutte å sy puter under armene til dem. Takker for tips, skal se på mulighetene. 

 

EDIT: Har forresten funnet en løsning som jeg er fornøyd med. 

 

 

 

Kim...

Endret av Kim T
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem pokker spør om å reklamere? de får bare kjeft! :weee:

 

Ang ie6 gir jeg faan i ekstra ting, men IE6 er fortsatt viktig layout messig. Så hvis noe skaper ekstra padding eller marging lar jeg vær, for det skaper en annen tekstbryting.

 

Sorry for at jeg ikke svarte tor, jeg var å dreit på vei videre på fest, men du svarte jo ikke selv

Lenke til kommentar

Man kan vel det, om man vil. Kanskje en dårlig innstilling om man vil tjene penger her i livet, men det jeg mener er at IE6 ikke blir en prioritering når jeg koder sider, dersom ikke kunden spesifiserer det. Selvsagt skal siden fungere, men å tilrettelegge siden 100% er ikke noe jeg gjerne tar på meg.

 

Målet med innstillingen er vel at andre skal bite seg på, og til slutt vil en Internet Explorer 6-bruker forstå og oppleve at det må en endring til. Et eksempel som Tor viste tidligere i kafeen var et Javascript som fortalte at en ikke kunne bruker en slik gammel nettleser for å besøke siden.

 

Let's make a trend!

Lenke til kommentar

Realiteten er nok at svært mange av de som ikke har oppgrader fra IE6 til IE7 (eller til Firefox eller Opera for den skyld) ikke har gjort det fordi de jobber i en organisasjon der intranett og interne applikasjoner ikke fungerer under IE7 (eller andre nettlesere).

 

Applikasjoner som fungerer bra, men der kostnadene ved å oppgradere/skrive om disse er såpass store at det tar tid, man venter til det er flere grunner til å kjøre en oppgradering. Blant annet er sikkerhetsproblematikken knyttet til IE6 begrenset i slike oppsett, noe som heller ikke pusher overgangen til IE7 (eller andre nettlesere). IT-avdelingen slike steder har nok et betydelig ønske om å kvitte seg med IE6, og vet godt om ulempene.

 

Derfor blir en innstilling om at man ikke skal bry seg om IE6 i mange tilfeller bare dumt, og viser manglende kunnskap om bakenforliggende årsaker til hvorfor IE6 fremdeles er i såpass omfattende bruk. Å lage en løsning som forteller at du bør oppgradere er også tåpelig, så lenge bruker faktisk ikke har innflytelse på hvilken nettleser han bruker.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Realiteten er nok at svært mange av de som ikke har oppgrader fra IE6 til IE7 (eller til Firefox eller Opera for den skyld) ikke har gjort det fordi de jobber i en organisasjon der intranett og interne applikasjoner ikke fungerer under IE7 (eller andre nettlesere).

 

Applikasjoner som fungerer bra, men der kostnadene ved å oppgradere/skrive om disse er såpass store at det tar tid, man venter til det er flere grunner til å kjøre en oppgradering. Blant annet er sikkerhetsproblematikken knyttet til IE6 begrenset i slike oppsett, noe som heller ikke pusher overgangen til IE7 (eller andre nettlesere). IT-avdelingen slike steder har nok et betydelig ønske om å kvitte seg med IE6, og vet godt om ulempene.

 

Derfor blir en innstilling om at man ikke skal bry seg om IE6 i mange tilfeller bare dumt, og viser manglende kunnskap om bakenforliggende årsaker til hvorfor IE6 fremdeles er i såpass omfattende bruk. Å lage en løsning som forteller at du bør oppgradere er også tåpelig, så lenge bruker faktisk ikke har innflytelse på hvilken nettleser han bruker.

 

Det er nok helt sant det du sier, men jeg tror det er snakk om forskjellige målgrupper her. At du arbeider med store bedrifter med egne IT-sjefer, mens jeg i det siste kun har kodet sider for privat bruk. Det at jeg helst har lyst til å boikotte IE6 er nok mer frustrasjonsutbrudd enn hva som jeg faktisk kommer til å gjøre. Ber en potensiell kunde om at siden skal fungere i IE6, da målgruppen blant annet bruker den nettleseren så er jeg jo nødt til å gjøre det. Men etter å ha kodet den private bloggen er jeg vel litt frelst av frihet til å faktisk kunne gjøre et design så fint som jeg selv vil det, ikke som en 7 år gammel nettleser vil. 

Lenke til kommentar

Sør-Trøndelag Fylkeskommune (iallfall VGS-delen) nekter å oppgradere til IE7 fordi intranettsidene fungerer bedre i IE6. De samme sidene fungerer imidlertid fantastisk godt i Firefox, men problemet er der at Firefox ikke kan styres på samme måte gjennom GPO (gruppepolicyer), iallfall ikke offisielt.

 

Jeg tror den siste brukerandelen til IE6 forsvinner i takt med at Windows XP forsvinner. Altså må vi belage oss på en god del år til.

Endret av Mikael Berg
Lenke til kommentar

@Ole Martin:

 

Om oppdragsgiver er helseforetakene i Norge eller en liten bedrift/privatperson er faktisk ikke så relevant. Det har betydning, men langt viktigere er hvem oppdragsgivers målgruppe (potensielle kunder) er. Lager jeg et nettsted for et lite konsulentfirma som bare har kunder i det offentlige, kan jeg ikke la være å ta hensyn til IE6. Lager jeg et nettsted som bare retter seg mot privatpersoner med stor IT-interesse, kan man faktisk mer eller mindre gjøre som du sier.

 

@Mikael:

 

Du treffer rett på spikeren.

 

XP i organisasjoner/bedrifter vil nok ikke forsvinne før Windows 7 er lansert og testet, dvs i 2010/2011.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

IE6 blir nedprioritert dersom det ikke ligger en særdeles god grunn til å beholde den, men dette er det jo naturligvis kundens avgjørelse i de fleste tilfeller. Men det er jo enorm forskjell på publiseringssider utad og interne verktøy. At ting ikke fungerer optimalt i IE6 på åpne publiseringssider er jo et av de største virkemidlene man har til å få de resterende prosentene over på mer eller mindre standard-korrekte nettlesere.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...