Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

http://www.smileycat.com/design_elements/n...ndex.php?page=1

Begynner å bli en ganske bra liste det der altså...

 

 

-

 

 

Hva er de beste løsningene mtp støtte for flere språk i et CMS system dere har funnet?

Det skal jo være x antal språk, og hver side skal kunne finnes i alle disse språkene, samt menyen må kunne være på forskjellige språk etc.

 

Det tekniske bak er ikke så vanskelig, men å kunne representere dette for sluttbruker i kontrollpanelet på en smart måte er ikke alltid like lett.

Få se noen bra skjermbilder eller konseptbilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Steinmann: Det vil jo komme helt an på hvor stort oversettelsesarbeid som er utført. Snakker en sider som hw.no, som bare oversetter utvalgte artikler, eller snakker en store corporate-sider hvor absolutt alt av innhold er oversatt til ulike språk?

 

For sistnevnte vil jeg tro beste løsning er enten valg av språk (eller redirect til lokal versjon av siden) i en splash eller i en global dropdown/flagggreie, mens for førstnevnte er det vel greiest med språkvalg på en per-artikkel/per-side-basis.

Lenke til kommentar
Steinmann: Det vil jo komme helt an på hvor stort oversettelsesarbeid som er utført. Snakker en sider som hw.no, som bare oversetter utvalgte artikler, eller snakker en store corporate-sider hvor absolutt alt av innhold er oversatt til ulike språk?

 

For sistnevnte vil jeg tro beste løsning er enten valg av språk (eller redirect til lokal versjon av siden) i en splash eller i en global dropdown/flagggreie, mens for førstnevnte er det vel greiest med språkvalg på en per-artikkel/per-side-basis.

Det er for begge deler, men tenker mer på kontrollpanel delen. Altså for de som skriver artikler og sider etc.

Lenke til kommentar

Hva med å sjekke opp ip-en til brukeren og hvis den befinner seg i et annet land som har et annet språk enn det som blir brukt på siden, så kan brukeren få beskjed at det er mulig å bytte språk. I dialogboksen kan brukeren få presentert hvilke språk som er tilgjengelig på siden.

 

For de som f.eks. er engelsktalende som bor i Norge kunne man hatt flagg i toppen som gikk som en slideshow (vise et flagg om gangen). Slik som NYTimes har på sin "share" knapp.

Lenke til kommentar
For de som f.eks. er engelsktalende som bor i Norge kunne man hatt flagg i toppen som gikk som en slideshow (vise et flagg om gangen). Slik som NYTimes har på sin "share" knapp.

Haha, så man må sitte å vente på riktig? :p

Haha, nei mente det skulle være som en knapp, du ser hva som skjer når du trykker på "share" hos NYTimes ? Hvis du vil dele artikkelen på facebook sitter du jo ikke å venter til facebook ikonet kommer opp.
Lenke til kommentar
Du har ikke link til det gamle russ.no designet på nett Lokaltog?

Har det ikke her, men kan sikkert legge det ut når jeg kommer hjem. Hvordan det?

Som de andre her sier, jeg tenkte å sammenligne de.. :)

 

Personlig likte jeg det nye designet bedre, tror jeg.. Så litt sprekere ut! Men ideèn med meny på venstresiden var heller ikke dum. Litt utradisjonelt, i forhold til andre communities. :)

Lenke til kommentar
Hmm, Jacob Nielsen sier man skal ha tekstlinker og ikke flagg fordi det kan være diskriminerende og tvetydig :p

 

Men er jo egentlig backend jeg lurer på. Hvordan det skal vises i kontrollpanelet.

 

Vil du ha løsninger for å skrive flere språk på en artikkel inne i et CMS, eller hvordan vise dette til sluttbrukeren?

Vise det. Og ikke bare artikler, sider også(om du ser forskjellen)

Og dette må jo da igjen kobles opp mot alle menyene

 

Trodde du snakket om hvordan dette skal vises ut mot besøkende til siden, jeg. Men du er rett og slett på jakt etter en løsning på hvordan en kan legge ut artikler/sider/whatever i ulike språk, og hvordan dette skal presenteres til bruker av CMSet? Skjønner ikke helt hva du mener med at det skal kobles opp mot alle menyene?

 

Er det ikke bare så enkelt som å ha en dropdown/et tekstfelt i artikkel/side-editoren hvor forfatter/skribent kan spesifisere språk? En fin ekstrafeature som kan presses inn da, er f.eks. å automatisk omstille stavekontroll (hvis det finnes) til valgt språk, eller vise side-by-side-visning av originaltekst og oversatt versjon.

Lenke til kommentar
Trodde du snakket om hvordan dette skal vises ut mot besøkende til siden, jeg. Men du er rett og slett på jakt etter en løsning på hvordan en kan legge ut artikler/sider/whatever i ulike språk, og hvordan dette skal presenteres til bruker av CMSet? Skjønner ikke helt hva du mener med at det skal kobles opp mot alle menyene?

 

Er det ikke bare så enkelt som å ha en dropdown/et tekstfelt i artikkel/side-editoren hvor forfatter/skribent kan spesifisere språk? En fin ekstrafeature som kan presses inn da, er f.eks. å automatisk omstille stavekontroll (hvis det finnes) til valgt språk, eller vise side-by-side-visning av originaltekst og oversatt versjon.

Merket at jeg var litt utydelig mtp at ingen klarte å svare. Hehe

 

Det må kobles opp mot menyene ved at menyen også gjerne bør endre seg når man ser siden som engelsk ;)

 

Dropdown fungerer jo, men side-by-side er gennial når man skal overføre.

Blir kanskje et eget view for å oversette. Mens man default har dropdown.

 

--

Fortsatt et menyproblem da...

 

 

Gruer meg til dette skal implementeres. Hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...