Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg testet å skrive "sucks" som det eneste i kommentaren, og det gikk helt fin igjennom filteret.

Hadde på ein måte ikkje heilt forventa noko anna. Einaste feilen der er manglande punktum og stor forbokstav. Forsåvidt vesentlig, men ingenting samanlikna med "OMG TOR ER LOLOLOLDUM LOLOL! OMGOMGOMG!" som den saken der ser på som dumt.

Det er jo alment kjent at youtube-kommentarer er de dummeste på planeten, så jeg tenkte å teste med noe derfra;

omg is that guy on drugs, if i tried that i would have broken eveyr bone in my body... and thats be4 i got on tramp hahaha na that was fuckin awesome as... if only everyone could set a world record

Text is not likely to be stupid.

Skuff. Hadde vært fint om den hadde fungert, hadde lett brukt den i fremtidige prosjekter. :)

Lenke til kommentar

Trur kanskje filstorleiken for eit stort bilete er større enn for mange små til saman, men du slepp jo å ha meir enn ein spørring mot serveren for å få tak i fila, så alt i alt vil eg ikkje tru forskjellen er den heilt store. Spesielt ikkje i dag når både serverane og internettforbindelsane har blitt så raske som dei er.

Lenke til kommentar

sparkie: Hater den bobla som Gmail Notifier viser, så Google Notifier er sletta for lenge sidan. Endte opp med ei eiga løysing med Python, launchdaemon, feedparser og Cocoa som spelar av ein lyd viss nye mailer kjem. :)

Kiman: Når du kjem opp i like mange sidevisninger som Apple har, er det absolutt meir besparande for serveren å sende éi fil som er litt større enn 30 filer som til saman er mindre. Easy Peasy.

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar

Var det jeg tenkte i forhold til at de sikkert har mer enn nok sidevisninger. Gjelder jo at bilde ikke er så veldig stort da.

Men som Tor sier, Apple er jo KINGS, så man bør gjøre som dem gjør.

Edit: Klok virker som en rimelig bra, men i mange tilfeller litt for simpel, time tracker :) I hvert fall en smooth AIR-app uansett.

Endret av Kiman™
Lenke til kommentar

Faktisk så tenkte eg aldri over at Apple har fryktelig mange sidevisningar. Kanskje det har gått litt langt inn på meg å drite i Apple? :p

Og kvifor skal tab-knappen plutselig gå frå hurtigsvarfeltet til noko heilt anna enn Svar-knappen? Du må faktisk trykke to gonger. Knallbra usability!

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Ser at Apple bruker kun ett bakgrunnsbilde for hele menyen sin, mens jeg bruker et for hvert menyelement. Av ren nysgjerrighet, hvilke fordeler har dette i forhold til loadetider osv? What is ze best practice?

Jeg har gjort det samme med layouten på Russ.no som et eksperiment, men jeg har ikke merket de helt store forskjellene i belastning på serverne våre når det gjelder dette tilfellet. :p

Som Arve sier tror jeg forskjellen er ubetydelig for vanlige småsider, men for nettsider med ekstremt mange sidevisninger er det helt klart besparende å kutte ned på antall requests mot serveren pr. sidevisning. Vi har likevel merket en markant forskjell i belastningene på serverne for Russ.no etter at vi slo sammen alle CSS- og JS-filene og satte opp en god cache/komprimeringsløsning for disse filene (kuttet ned fra 10-12 requests for å hente alle CSS/JS-filer til 2 requests).

Jeg tror det er en god vane å tenke på å spare serveren for unødvendige requests og slå sammen bilder og andre filer på denne måten. Når det gjelder filer som alle besøkende uansett må laste (layouts, menyer, statiske CSS/JS-filer, etc.) er det nok gunstig å slå sammen så mye som mulig for å redusere antall requests, men når det gjelder filer som kun er tilgjengelig på enkelte sider (ikoner, nyhetsbilder, o.l.) så tror jeg det beste er å hente filene når de trengs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...