Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har tenkt til å registrere et enkeltmannsforetak bare for å kunne registrere .no-domener.

Er det bare å fylle ut skjema, eller er det noe mer jeg trenger å passe på?

Hva med regnskaper. Er jeg nødt til å sende inn regnskap hvert år, selv om inntekter og utgifter er 0?

 

Har jeg dessuten rett til å kjøpe domener uten mva?

 

På det siste, er svaret nei! Det er først dersom du blir momspliktig, dvs oppnår en avgiftspliktig omsetning på over 50 000,- i en periode på 12 mnd. Da er man registereringspliktig, og kan trekke fra inngående mva.

 

Så man har aldri rett til å kjøpe noe uten mva, men man har rett til å trekke fra mva på kjøpte varer og tjenester dersom man er mva-registert.

 

Selve registreringen av et enkeltmannsforetak er bare å sende inn skjema til enhetsregisteret, du kan faktisk gjøre alt via nettet. Det er ingen innsendingsplikt av regnskaper til Brønnøysund for enkeltmannsforetak.

 

Men som registert selvstendig næringsdrivende må du nok ivareta regnskapsplikten (nå er ikke den stor for en liten virksomhet), samt at man må levere noe utvidet selvangivelse (næringsoppgave og beregning av personinntekt). Nå har selve selvangivelsen for denne type virksomhet blitt mer eller mindre lik den for vanlige lønnsmottakere, og jeg regner med at de andre skjemaene kan leveres som nulloppgaver, så dette bør ikke være komplisert.

Lenke til kommentar
Idé for ikon som kan representere hele fjøla med PC-hardware? Altså så generisk som mulig, det skal brukes dersom et produkt ikke har produktbilde, og skal vises i kassen.

 

 

Noe som ligner et hovedkort/RAM-brikke etc. Eller bare noe som ligner på et gammel PC-kabinett

Lenke til kommentar

Er det bare meg eller er hjelpen man får i dette forumet på et lavnivå? Det er endel her inne som har gode nok kunnskaper til å hjelpe noen som har enkle problemer. Men alikevel skjer ikke dette. Hva er grunnen til det? Er man for gode til å hjelpe til eller er det blitt så kjedelig at man rett og slett ikke orker? Jeg synes iallefall det er trist å se så mange spørsmål ikke blir besvart. Kanskje noe å tenke over?  :hmm:

 

Kim...

Lenke til kommentar
Er det bare meg eller er hjelpen man får i dette forumet på et lavnivå? Det er endel her inne som har gode nok kunnskaper til å hjelpe noen som har enkle problemer. Men alikevel skjer ikke dette. Hva er grunnen til det? Er man for gode til å hjelpe til eller er det blitt så kjedelig at man rett og slett ikke orker? Jeg synes iallefall det er trist å se så mange spørsmål ikke blir besvart. Kanskje noe å tenke over? :hmm:

 

Kim...

 

Er denne tråden en supporttråd da?. Har aldri jeg trodd. Er ikke dette en kafe, og innholdet således preget av det. Derfor kan et spørsmål også fort forsvinne før noen får tenkt på et svar.

 

Eller tenker du andre tråder under Web-design med mer. De leser jeg ikke, rett og slett grunnet mangel på tid.

 

Kanksje man skulle hatt en generell supporttråd.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tenker på selve "forumet". De fleste bruker jo forum til å søke etter hjelp/presentere noe. Kanskje et supportforum hadde vært tingen. Syntes det var en god idé. Blir litt ala det samme som websidekritikk. Hvorfor ikke ha et tydelig skille på dette? Tror kanskje "problemene" faller mellom 2 stoler her. 

 

Kim...

Lenke til kommentar

Er jo litt synd at folk ikke orker lenger. For jeg føler at kvaliteten har falt betraktelig på hele forumet. Og det bunner vel kanskje litt i holdninger. Jeg er ikke så veldig flink selv i dette her. Men bruker masse tid på å finne korrekt løsning. Jeg tror og håper at ikke alle er slik som meg. "Dere" har det vel i hodet og hvor mye tid og energi koster det å svare i en tråd når dere alikvel bruker hele dagen her inne?

 

Noen vil kanskje si at det er jo ingen som bruker søkefunksjonen her inne. Kanskje oppsettet av forumet kunne ha vært bedre? Tenker da på dette delforumet. Jeg synes iallefall det er litt rotete. Man kunne fint ha delt det opp litt bedre med html relatert, css relatert osv. Vet ikke det er bare tøv.

 

Kim...

Lenke til kommentar

Nå noen som kan noe prøver å komme med et svar, ender det ofte med at det drukner i håpløse forslag fra uvitende brukere som bare later som at de kan noe -- da forsvinner litt av motivasjonen til å hjelpe til! De fleste her inne jobber semantisk korrekt, noe "amatørene" utenfor kafeen ikke alltid vet hva er. Da er det mye jobb å forklare hva som er riktigt og hvorfor hver gang du skal svare på noe. Svarene blir da ofte men hvorfor gjøre det vanskelig når dette er mye enklere? Kvaliteten på forumet har nok sunket -- og kanskje det skjedde fordi meningmann i gata ikke klarte å henge med når semantikk ble viktig? Se rundt i trådene -- det blomstrer av ubrukelig kodet HTML, og prøver noen å si at det er feil, får en huden full tilbake. Engasjerende?

 

Ikke tro at jeg setter alle i samme bås, men det er en kjennsgjerning at det stort sett er de negative intrykkene som setter seg og blir husket. Det er vanskelig å vite hvilke tråder som ender hvordan, og da forsvinner motivasjonen.

 

Hvis jeg skal hjelpe noen, forventer jeg at hjelpen blir satt pris på, og at den som trenger hjelp setter seg inn i hva han spør om; det viser at hjelpen blir satt pris på og at det ikke bare har vert til hjelp for å få til en liten filleting, men at brukeren har fått en forståelse som kan hjelpe ham videre.

Lenke til kommentar

Var det ikke sånn at folk skulle skrive artikler om "hvorfor semantikk", nye og lure måter å gjøre ting på o.l. for webkafeen.no?

 

Selv var jeg veldig aktiv i begynnelsen med å svare på spørsmål både i webdesign- og php forumet, men ble rimlig lei etter hvert av "mafia/tekstbasert spill", "kan noen gjøre dette gratis/100kr for meg?", "hjelp med wordpress", "jeg har en konge facebook/myspace ide", osv.

 

Men hva skjer med webkafeen.no?

Endret av MC2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...