Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Til Anaxyd

Designet du har laget har en herlig fargeprofil, men det blir mye surr rent ellers. Bakgrunnen kan du fint beholde forøvrig. Du bruker 3 forskjellige fonter, og varierer noe fryktelig i størrelse på disse, og i tillegg ser det ikke ut som om oppsettet er gjennomtenkt.

 

La meg gå igjennom:

Logoen har en OK størrelse, men du kan fint gi den mer plass! LUFT! Menyen blir veldig sammenklemt og typografien har virkelig blitt ødelagt, og alt foregår i samme sterke kontrast som resten av siden - hvitt på grålilla. Tror du heller kan leke litt med en annen font (den du bruker er ikke spesielt fin, og om jeg ville gjettet spydig ville jeg tro at du fant den i et "HjemmePC"-blad fra 1999.

 

Så kommer vil til det mest håpløse. Av en eller annen grunn har du valgt å skrive "HJEM" helt i toppen på innholdsfeltet. "HJEM" er skrevet størrre enn noe annet på hele siden, tilogmed større enn logo og overskrift på innholdet - i tillegg i caps. At det i det hele tatt står der er noe snodig, da noen piksler under finner man "Du er her: Hjem / Hovedside".. Hvorfor? Du har og plassert en navigasjon i høyre hjørne, noe som vil forvirre en bruker da han har blitt vant til å finne navigasjon i toppmenyen, eller ved bruk av "forrige - neste".

 

Overskriften er noe stor, og plutselig er vi over på en serif-font som ikke går til 1999-looken du har prøvd å gjennomføre i toppen. Brødteksten har en av de aller minste font-størrelsene på siden, noe som også forvirrer meg. Her bør du og tenke på linjeavstand og lære deg en liten regel som sier at den øverste linjen i et avsnitt bør være lenger enn linje 2.

 

Så kommer vi til sidens beste punkt, nemlig luft! Mellom brødtekst og navigasjonen har du white space! Mer av dette! Og når du bruker dette, bruk da dette gjentagende. Dvs: bruker du 10px mellomrom fra overskrift til metadata, bruker du 10px fra metadata til brødtekst :-)

 

Jeg tror du forstår hvor jeg skal. Stå på! Har aldri vært flink til å skrive lengre tekster, så jeg har mest sannsynlig gjentatt meg selv, og teksten kan fint oppleves uleselig.

Woh, takk sparks! Takk for en knallgod kritikk! Her er det mye jeg kan lese igjennom, og rette på. Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så ganske bra ut, men syns den grønne refresh knappen brøt litt med resten.

 

Noen som har noen ide om når den kommer ut?

Opera gir aldri ut datoer. Men det ser ut til at 9.5 fortsatt er litt unna..

 

Dragonfly må pusses på. Det samme gjelder det nye skinnet og integreringen av det. De har flytta noen knapper og endra sidebaren. 9.5 beta er riktig stabil. Har brukt den i over et halvt år, med meget få problemer.

Lenke til kommentar
Dragonfly må pusses på. Det samme gjelder det nye skinnet og integreringen av det. De har flytta noen knapper og endra sidebaren. 9.5 beta er riktig stabil. Har brukt den i over et halvt år, med meget få problemer.

 

Å?

 

Her opplever eg sikkert førti Opera 9.5b-kræsj om dagen, spesielt ved bruk av Facebook og andre AJAX-baserte applikasjonar.

Lenke til kommentar

http://www.37signals.com/svn/posts/1066-we...eir-own-htmlcss

 

De klarer jo pokker meg ikke gi seg!!!

-

De fleste designere kan faktisk ikke html/css like godt som "html monkeys" og vil derfor alltid velge feil elementer når de koder, og bruke MYE lenger tid på å få designet på plass cross browser!

 

ARG!!!

 

-

 

KimT: Fiskene ødela, men det var vel med vilje. Ganske greit design egentlig, masse klisjeer seff. Liker å se hvordan du har tenkt å kode det :p

Lenke til kommentar

Stilig! Men jeg ville nok gått for en annen farge enn hvitt i headeren og menyen, det blir litt vel anonymt. Iallefall menyen.

 

Det er også noe med stjerneskuddet og fargerike fisker som ikke passer helt sammen... Ikke det at jeg ikke liker fiskene, altså. :p

Endret av Dahl
Lenke til kommentar

Var meningen å "sprite" det opp med litt farger og med litt humor. Jeg er ikke ute etter noe "stilrent" design siden det er mange her inne som holder på med akkurat det. Jeg elsker å holde på med Photoshop så designet kan forandres betraktelig allerede ikveld. Men synes jeg har fått til "noe" Er noen justeringer som jeg ser at jeg må gjøre, men jeg er også spent på hvordan jeg skal kode det. Vet ikke om jeg er i stand til det heller. blir nok en stor utfordring. Er litt derfor jeg lager det så krevende også.  :cry:

Lenke til kommentar

Opera'en min har ikke kræsja på 2 måneder. I det siste har Facebook endra JS'en sin, så jeg får ikke "skrevet" til databasen.

 

Det nye skin'et så veldig Vista-sentrert ut, jeg håper de lager noe som passer inn i OS X óg, får se. Sebba: Ditt skin presser jo alt sammen med minimalt med luft, så jeg tror ikke de skal se i den rettningen for å bedre designet sitt :p

 

Ang. SvN, designere burde kunne HTML/CSS, slik at de vet hvordan ting i designet skal kodes opp - om designeren ikke vet hvordan dette fungerer, kan det til tider bli umulig å få designet fra Photoshop til web.

Lenke til kommentar
Sebba: Ditt skin presser jo alt sammen med minimalt med luft, så jeg tror ikke de skal se i den rettningen for å bedre designet sitt :p

 

Jeg trenger ikke luft i opera, så lenge sidene jeg er på har luft. Jeg vil ha mest mulig plass ut av opera'n min!

 

Ang. SvN, designere burde kunne HTML/CSS, slik at de vet hvordan ting i designet skal kodes opp - om designeren ikke vet hvordan dette fungerer, kan det til tider bli umulig å få designet fra Photoshop til web.

Det de sier her, selv om det forhåpentligvis ikke er hva de mener, er jo:

Designeren bør kode sitt eget design. Noe som i veldig mange tilfeller er riv ruskende galt.

 

Jeg er veldig enig i at designere må ha en viss forståelse for html/css så de ikke gjør ting som ikke kan representeres osv i html. Men det er somregel et klart skikke mellom designere og slike som meg og hein som er mye bedre på å lage bildet til noe levende.

 

Det er igjen viktig at de som implementerer har pittelitt estetisk sans hvertfall. Øye for detaljer osv.

-

 

Skulle vår designer kodet sidene våre ville det jo sett helt på tryne ut..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...