Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppgaven fikk jeg på Mandag. Dagen idag består av først å forklare prosessen fra idé til ferdig produkt, og alt det tekniske rundt programvare osv. Dette skal ta 20 min pr. elev(15 elever).

 

Neste del består av fremlegg av produktet som skal være på 15min, pluss 15min hvor jeg blir hørt i forskjellige temaer fra lærerplanen. De siste 15min gruer jeg meg mest til. Om han begynner å spørre om avis-journalistikk eller TV-produksjon ligger jeg dårlig ann.

 

En skisse til informasjonkampanje skal også være med.

Endret av Gakkakk
Lenke til kommentar
For meg er ikke brukbarhet og estetikk et enten-eller-valg, begge deler burde være der.

 

Dei flyt vel litt inn i kvarandre óg - ser sida heilt jævlig ut, så blir den aldri spesielt brukervennlig/brukbar. Det er dog ingen sjølvfølge at ei fin side - reint estetisk - er lett å bruke. Uansett vil eg vel seie at det er viktigare at sida fungerer bra og gjer oppgava si godt (brukbarhet) enn at den ser superlekker. Sånn om du skal prioritere, that is.

 

 

1x Eksamen nede, to igjen. Tjohei.

Lenke til kommentar

Angående brukbarhet/estetikk, så synes jeg 37signals sine sider har et sterkt fokus på førstnevnte, selv om det ikke går ut over estetikken. Ja, sidene deres er ikke så estetiske, men jeg liker de, de har en konsekvent fargebruk og informativt design, som står i stil til den uevinnelige web 2.0-stilen, selv om de heldigvis har spart seg for de verste glossy-effektene.

Lenke til kommentar
@raring:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<html>
<head>
<style type="text/css">
body{ margin: 0px auto; width: 300px; margin-top: 100px;}
div{background-color:#FFCC99; border: 1px solid #FF3333; min-height: 200px; min-width: 300px; padding: 5px;}
h1{margin: 0px 0px 5px 0px;}
textarea{height: 100px; width: 313px;}
</style>
<script language="javascript" type="text/javascript">

function wywiwyg(){
e=document.getElementById('write').value
document.getElementById('show').innerHTML = e
}

</script>
</head>

<body>
<h1>skriv html:</h1>
<textarea id="write" onKeyUp="wywiwyg()" wrap="physical"></textarea>
<div id="show">
</div>
</body>
</html>

?

Den var fin den, men det jeg egentelig lette etter var et bookmarklet hvor du kan gjøre dette med den eksisterende kildekoden til en side.

Lenke til kommentar
@raring:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<html>
<head>
<style type="text/css">
body{ margin: 0px auto; width: 300px; margin-top: 100px;}
div{background-color:#FFCC99; border: 1px solid #FF3333; min-height: 200px; min-width: 300px; padding: 5px;}
h1{margin: 0px 0px 5px 0px;}
textarea{height: 100px; width: 313px;}
</style>
<script language="javascript" type="text/javascript">

function wywiwyg(){
e=document.getElementById('write').value
document.getElementById('show').innerHTML = e
}

</script>
</head>

<body>
<h1>skriv html:</h1>
<textarea id="write" onKeyUp="wywiwyg()" wrap="physical"></textarea>
<div id="show">
</div>
</body>
</html>

?

Den var fin den, men det jeg egentelig lette etter var et bookmarklet hvor du kan gjøre dette med den eksisterende kildekoden til en side.

Ikke bookmarklet da, men hvis du bruker Opera kan du endre kildekoden til siden du er på. Bare vis kilden, rediger den og trykk apply.

Lenke til kommentar
Ikke bookmarklet da, men hvis du bruker Opera kan du endre kildekoden til siden du er på. Bare vis kilden, rediger den og trykk apply.

Noe sånt jeg tenkte ja, men Safari er den nettleseren jeg bruker, så bookmarklet hadde vært optimalt.

Endret av Raring
Lenke til kommentar
Flow, stuckness, and interruptions.

 

Syns det var interessant å lese. Den er litt mer psykologisk anlagt enn mesteparten av lesestoffet her inne.

Må si jeg likte den.

 

La den fra meg på dass, kanskje sjefen får lest den :p

 

-

 

Jeg tror en sån dassbok, der folk kan printe ut artikler og sette i en perm elns kunne vært kult!

Man leser ofte på skåla uansett liksom.

 

Hvorfor ikke veggavis med tegneseriestriper og annen humor. Hadde vi i mine studiedager på felleshybel. 6 hybler med felles kjøkken, oppholdsrom, toalett og dusj. Hver gang man fant noen gode striper ble de klippet ut/kopiert og limt opp. Hente jo det kom noen brøl (latter) fra toalettet da. Særlig når folk som ikke bodde der kom innom og måtte et nødvendig ærend.

 

Skal jo ikke ha noe seriøst når man sitter på skåla uansett.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...