Gjest member-97590 Skrevet 14. april 2008 Rapporter Del Skrevet 14. april 2008 Føler det blir for dumt å lage en ny tråd om dette, så derfor spør eg her da det bare er et spørsmål. Driver på å lager meg en nettside med html/css. Er helt ny i "faget". www.mortenbilet.moo.no Den er som dere ser, under kraftig konstruksjon, så er egentlig ikkje vits å kommentere utseende enda. Men saken er den, at eg vil at teksten eg skrive ikkje skal gå lengre ut enn til 500px i bredden, like bredt som headeren. Regner med at dette er noe eg enkelt kan skrive i CSS fila? Kan legge ut CSS kodene mine her: body { font-family: arial; font-size: 0.8em; color: c0c0c0; background-color: #282828; text-align: center; } h1 { font-size: 1em; } h2 { font-size: 1.5em; } a { text-decoration: none; } strong { font-style: italic; text-transform: uppercase; } a { color: #ffffff; font-style: fat; font-size: 1.9em; } Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 14. april 2008 Rapporter Del Skrevet 14. april 2008 Yey! Da var den nye Sony Vaio SZ i huset Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 14. april 2008 Rapporter Del Skrevet 14. april 2008 hiTmanhiT, css: .calssen eller iden { width: 500px; } ? Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 14. april 2008 Rapporter Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Ser riktig ut det CissaM. Jeg foretrekker en wrapper, men alt til sitt bruk selvfølgelig. hitman: Legg til noe padding elns på menyenlinkene dine, så det ikke ligger så trykt oppi "boksene". Endret 14. april 2008 av Ryuk Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 14. april 2008 Rapporter Del Skrevet 14. april 2008 Hmm, har lagt til dette i css: tekstboks{ width: 500px; } Så i html fila skriver eg sånn: <div id="tekstboks"> <p>Masse tekst</p> <p>Nytt avsnitt med tekst</p> </div> Var sånn eg forstod det, men får det forsatt ikkje til å funke? Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 14. april 2008 Rapporter Del Skrevet 14. april 2008 Du må ha # framføre tekstboks i css'en. Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 14. april 2008 Rapporter Del Skrevet 14. april 2008 Du må ha # framføre tekstboks i css'en. Det fiksa det problemet. Men når et problem er fiksa, dukker det alltid opp et nytt! Teksten min ble nå dratt helt ut til venstre, har prøve å sette text-align: center; under tekstbok. #tekstboks{ width: 500px; text-align: center; } men funka dårlig. Forslag? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 14. april 2008 Rapporter Del Skrevet 14. april 2008 Alt dette har vi dokumentert i stickyen vår, Hitman. Lag en ny tråd. Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 14. april 2008 Rapporter Del Skrevet 14. april 2008 Alt dette har vi dokumentert i stickyen vår, Hitman. Lag en ny tråd. Nei, huff og huff. Såg gjennom stickyen/skumleste for å prøve å finne løsningen. Men først nå fant eg det eg lette etter. Eller hadde eg selvsagt ikkje lagd disse postene her. Beklager. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 15. april 2008 Rapporter Del Skrevet 15. april 2008 Noen som vet om en løsning for dette i IE7? background-attachment: fixed; løser problemet i IE6, men ikke i IE7. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 15. april 2008 Rapporter Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Hvordan importerer man egendefinerte stilark for Firefox/Opera/Safari? Slik man gjør i IE: <!--[if lt IE 6.]> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style_lt_IE6.css" /> <![endif]--> Endret 15. april 2008 av Garanti Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 15. april 2008 Rapporter Del Skrevet 15. april 2008 Det trenger du ikke. Da er det du som gjor noe galt. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 15. april 2008 Rapporter Del Skrevet 15. april 2008 Firefox/Opera/Safari rendrer ikke alt helt likt, men jeg får se mer på den siden... Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 15. april 2008 Rapporter Del Skrevet 15. april 2008 du ma jo selvfolgelig resette CSSen. Feks a sette padding selv. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 15. april 2008 Rapporter Del Skrevet 15. april 2008 Noe som forøvrig bringer oss over til et spørsmål jeg har stillt tidligere: Hvor finner jeg slike standard-stilark til de ulike nettleserene? Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 15. april 2008 Rapporter Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Anbefaler deg Eric Meyers reset.css Garanti. Endret 15. april 2008 av Gakkakk Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 15. april 2008 Rapporter Del Skrevet 15. april 2008 Bare google etter CSS reset :-) Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 15. april 2008 Rapporter Del Skrevet 15. april 2008 Det trenger du ikke. Da er det du som gjor noe galt. Feil. IE7 har flust med bugs. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 15. april 2008 Rapporter Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Det vet alle som driver med web, Steinmann, men jeg spørte etter Firefox/Opera/Safari spesifikt Endret 15. april 2008 av Garanti Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 15. april 2008 Rapporter Del Skrevet 15. april 2008 Noe som forøvrig bringer oss over til et spørsmål jeg har stillt tidligere: Hvor finner jeg slike standard-stilark til de ulike nettleserene? Om du tenker på den standarden nettleserne selv styler med (hvis css ikke er gitt), så aner jeg ikke hvor du kan finne det. Skulle gjerne likt å sett det selv, er gøy å vite hvordan de ulike nettleserene tolker ting. Men siden nettlesere ikke har samme standard-konfigurasjon er du nesten nødt til å style alle elementer slik du vil ha de selv. Ta en titt på de reset-css-linkene du har fått her i tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå