Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Anders, - synes departementet er i relativt passive jeg med altfor lange frister på enkelte områder.

 

Men det er vel en del "kommersielle" interesser som har påvirket i for stor grad. Flere av leverandørene til kommunesektoren vet ikke hva "universell utforming" er, og har knapt nok kunnskap til å lage gode løsninger i egen organisasjon. Når man forteller at de for guds skyld ikke må lage hovednavigasjonsmenyen i Javascript uten "fallback", så forstår de knapt noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anders, - synes departementet er i relativt passive jeg med altfor lange frister på enkelte områder.

Skal være enig i at fristene er noe lange. 13 år før alt skal være universelt utformet er en stund (nødvendig tydeligvis (hadde andre ting enn IKT vært med her kunne det vært mer forståelig), men de tre årene før alt nytt skal være universelt utformet går nok fort, selv om dette ikke burde komme som en nyhet på folk (noe det dessverre gjør). Men et steg i riktig retning er det vertfall.

 

Men det er vel en del "kommersielle" interesser som har påvirket i for stor grad. Flere av leverandørene til kommunesektoren vet ikke hva "universell utforming" er, og har knapt nok kunnskap til å lage gode løsninger i egen organisasjon. Når man forteller at de for guds skyld ikke må lage hovednavigasjonsmenyen i Javascript uten "fallback", så forstår de knapt noe.

Hehe, så sant så sant, spesielt det siste. Vi har vel faktisk tall på sistnevnte, uten at jeg husker dem nå..

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Anders, - synes departementet er i relativt passive jeg med altfor lange frister på enkelte områder.

 

Men det er vel en del "kommersielle" interesser som har påvirket i for stor grad. Flere av leverandørene til kommunesektoren vet ikke hva "universell utforming" er, og har knapt nok kunnskap til å lage gode løsninger i egen organisasjon. Når man forteller at de for guds skyld ikke må lage hovednavigasjonsmenyen i Javascript uten "fallback", så forstår de knapt noe.

Som regel snakker vi Java uten fallback :wee:

 

EDIT: Sjekk koden til blog.craiglist.org :no:

Endret av Magnus Holm
Lenke til kommentar

@Magnus:

 

Mulig du egentlig ikke fikk med deg poenget. Javascriptmeny uten "fallback" kan f.eks gjøre det umulig å navigere med "screenreader". Og da er det ikke særlig "universell utforming". Bruk av Java-applikasjoner (appletter), Flash-applikasjoner og også en god del .net baserte applikasjonslag skaper klart problemer, men ofte kan ikke de løses med "fallback", men med løsninger i selve applikasjonen. Javascriptmenyer er enkelt å unngå og enkelt å lage fallback på.

 

Om Java brukes som plattform for nettsteder, skaper nødvendigvis intet problem. Dårlig "koding" finnes på alle platformer. F.eks er NAV sine sider bygd på Java-basert publiseringsløsning, og de er vel av det bedre vi har når det gjelder "universell utforming".

 

På Craiglist ser jeg faktisk primært problemer knyttet til "stygge URL" og dårlig kodekvalitet.

 

@Anders:

 

Kan jo si så mye som at leverandørens navn begynner på A.

 

Et lite apropos i den sammenheng: Jeg var innleid som rådgiver på anskaffelse av nettløsning for en større norsk offentlig organisasjon for snart 2 år siden. Og jeg fikk inn i kravspec at WCAG, Norge.no sine krav og W3C standarder skulle følges (tabellbasert design var diskvalifikasjonsgrunn). Og du skulle hørt leverandørene når de fikk de kravene på bordet. Og dette var store aktører. Men da fikk de bare beskjed om at kravene var absolutte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...