Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Erfaring er erfaring ja, men spørsmålet er; hvilken erfaring vil du aller helst ha? Om jeg hadde hatt lyst til å lære meg noe serverside så hadde .Net kommet langt ned på lista, PHP, Django og Rails hadde stått over.

Java EE er vel noe av det som er mest brukt og mest etterspurt i arbeidsmarkedet. Ville lært en av Java EE/.NET samt et "lettere" språk som f.eks. PHP. Da har du ett godt grunnlag for å forstå større programvare-arkitekturer, samt et godt utgangspunkt for å utvide dine kunnskaper i form av nye språk eller store rammeverker som Spring/Seam/Hibernate.

Lenke til kommentar

Blæ, ekle flashback/mareritt om spring/hibernate.

 

Java er kjekt å kunne fordi det er veldig likt mange andre språk. Men kan du det så kan du egentlig C# også, for er så likt.

Java EE ville jeg nok ikke gått inn på, ofte vil et firma utdanne deg litt i sin tankegang, så spisskompetanse er ikke alltid positivt.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at Django og Rails, og kanskje til og med PHP ikke er standard i store tunge firma - men vil du jobbe med "utdaterte" metoder - bare fordi et firma er så stort at de ikke har råd til å tenke moderne? Jeg hadde heller ha villet jobbet med noe nymotens og fulgt trendene - men det er meg da.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at Django og Rails, og kanskje til og med PHP ikke er standard i store tunge firma - men vil du jobbe med "utdaterte" metoder - bare fordi et firma er så stort at de ikke har råd til å tenke moderne? Jeg hadde heller ha villet jobbet med noe nymotens og fulgt trendene - men det er meg da.

Selvfølgelig. 90% av det jeg koder her er django. Men også noe php, men det er ikke ting jeg selv har kontroll over. Det brukes derimot rammeverk hele veien da.

 

Andre prosjekter går på perl.

Lenke til kommentar

Selv om man bruker rammeverk, bør man også kunne koding i et grunnleggende språk, og Java er ikke dumt i og med at det er bygd opp slik at prinsippene lett kan brukes på annen programmering. Uansett om du bruker Spring, Ruby on Rails, Django, eZ Components eller kommer til å bruke FLOW3 (som jeg kommer til å bruke), trenger man også å kunne grunnlaget for rammeverket.

 

Ellers er den en klar tendens mot mer og mer bruk av rammeverk i webutvikling, rett og slett fordi det er kostnadseffektivt, raskt og fleksibelt. Uten å være spåmann, tror jeg mange løsninger som ikke bygger på rammeverk vil få problemer i framtida, da kostnader ved videreutvikling, oppgradering etc vil bli betydelig større enn ved de som er basert på rammeverk.

 

PS! For de som lurer på hva FLOW3 er, er det et nytt PHP basert rammeverk som blant annet skal integrere JSR170/283.

Lenke til kommentar

Eg byrja ikkje med Django for å lære Django, men for å lære Python. I mitt tilfelle fungerte det veldig bra, spesielt når eg byrja å kike på Twisted også. Genialt rammeverk med ei veldig gjennomført kodebase.

 

Sjølv arbeider eg opp mot "ein av dei store", og alt er Django. Såklart, alt av tenester eg snakker opp mot er Java-servlets, men gjengen som har utvikla desse har fortstått REST-prinsippet ganske bra, så eg er eigentleg imponert. JSON er dei ikkje inne på enda, dessverre, så på større strukturer må eg til å parse XML, noko som er litt hackityhack i Python (i forhold til JSON og simplejson).

 

Dive Into Python og den slags bøker er ikkje gode når du kjem litt over grunnivå. Eg les vanlegvis /opt/local/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/2.4/lib/python2.4/ for å forstå dei meir avanserte sakene. :)

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...